CMS

Als vrijwel alle content in een database belandt (of daaruit uitgelezen wordt), spreken we meestal van een Content Management Systeem, kortweg CMS. In rap tempo worden steeds meer websites van zo'n CMS voorzien. Contentbeheerders kunnen bergen informatie onderhouden, zonder enige kennis van webopmaaktalen of sitetechniek. Bovendien ontstaan er interessante mogelijkheden voor geavanceerd gebruikersbeheer.

Aan de basis van ieder Content Management Systeem (CMS) ligt een database met gegevens die via scripttaal in een webinterface kunnen worden weergegeven of bewerkt. De teksten en afbeeldingen zitten niet langer statisch in een webdocument, maar in een database die vervolgens van verschillende kanten kan worden benaderd. Het is de ultieme dynamische website.

Aan de zogeheten voorkant (frontend) krijgt de sitebezoeker een website te zien die (als het goed is) langs fraaie en goed gestructureerde weg toegang biedt tot de opgeslagen informatie. Aan de achterkant (backend) kunnen beheerders informatie aanpassen, toevoegen of verwijderen.

De beheermogelijkheden gaan verder dan alleen bewerken van content. Sommige deelnemers mogen bijvoorbeeld alleen voorstellen doen voor nieuwe content, terwijl anderen vervolgens weer moeten bepalen welke voorstellen werkelijk on line komen. Niet iedereen mag zomaar berichten verwijderen. En waarschijnlijk slechts enkelen mogen het navigatiemenu bewerken. Misschien zijn er zelfs deelnemers die het CMS met nieuwe functionaliteit mogen uitbreiden. Het is allemaal via het gebruikersbeheer te regelen; wat op zich ook weer door iemand beheerd moet worden.

Via login-constructies kunnen uiteenlopende gebruikers verschillende rechten krijgen toegewezen. Ook aan de voorzijde is het mogelijk om bijvoorbeeld geselecteerde informatie aan bepaalde groepen gebruikers aan te bieden. De login-gegevens kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld deelname aan discussieforums of het ontvangen van RSS-feeds.