Auteur Topic: Wel beeld maar geen geluid  (gelezen 13234 keer)

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Wel beeld maar geen geluid
« Gepost op: 21 juni 2017, 10:57:39 »
Hallo.

Ik heb net een nieuwe camera gekocht waar je ook mee kon filmen Nikon D750
Nu heb ik wat filmpjes gemaakt om deze te proberen.
Ik sleep de video onderin de tijdlijn zodat er gelijk een video en een geluidsspoor gemaakt wordt.
Als ik kijk in de verkenner staat er bij eigenschappen dat dit een MOV bestand is maar als ik hem laad in de mediapool van Wings Platinum dan is de mov ineens verdwenen.
In de taak geeft hij nog wel een MOV maar zodra hij hem heeft geladen staat er alleen nog maar DSC met een streepje en het nummer van de video.
Dan sleep ik de video (met geluid) naar het geluidspoor maar daar zet hij niets neer al geeft hij wel aan dat het kan (rechthoekje +)
Ik heb de video naar een andere W.P. gebruiker gestuurd en die had totaal geen probleem, zodat het volgens mij aan mijn instellingen of zo moet zitten .
Helaas kom ik er niet uit en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Frans



Frans

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wel beeld maar geen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2017, 18:23:57 »
Hallo Frans,

Als ik kijk in de verkenner staat er bij eigenschappen dat dit een MOV bestand is maar als ik hem laad in de mediapool van Wings Platinum dan is de mov ineens verdwenen.
Wing Platinum toont in de mediapool standaard alleen de naam van het bestand, zonder extensie en zonder pad.
Met de menu-opdracht Mediapool - Volledige padnamen tonen, of de toetscombinatie Ctrl+H kun je het tonen van padnamen en extensies in- en uitschakelen.

zodat het volgens mij aan mijn instellingen of zo moet zitten.
De meeste camera's nemen wel stereo-geluid op, maar stoppen dat als surround-sound in het videobestand.
Dan heeft Wings Platinum het programma AC3filter nodig om dat geluid toch als stereo-geluid te kunnen verwerken.

Je kunt AC3filter downloaden op http://www.ac3filter.net/wiki/Download_AC3Filter.
Downloaden - installeren - klaar.
Normaliter hoef je geen instellingen van AC3filter te wijzigen.

Let op: als WP intussen al wel (lege) audiobestanden heeft gemaakt bij de video, dan moet je die eerst handmatig verwijderen van schijf.
AVé,
Cuno

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re:Wel beeld maar geen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2017, 07:24:42 »
Hallo Cuno

Ik heb het AC3 filter geïnstalleerd en in de verkenner alles verschoond en toen de video er helemaal opnieuw op gezet maar helaas geen geluid.
Ik zie wel in de taak dat WP Q en P laad ik neem aan dat dit de video is en het geluid.
Nu zag ik ook dat helemaal rechts onderaan de mededeling, dat er presentatie bestanden ontbreken.
Ik heb WP. de bestanden laten zoeken en WP zegt dan dat alle bestanden gevonden zijn maar helaas nog geen geluid.
Na nog een andere poging gaf die presentatie bestanden voor DSC_0332.MOV ontbreken.
Nu heb ik WP weer laten zoeken en zegt dan weer dat alle bestanden gevonden zijn maar helaas nog geen geluid.
Ik zou niet weten waar ik die bestanden dan vandaan moet halen.
heb jij een idee hoe ik die bestanden kan zoeken en er in kan zetten?
Of is er nog iets anders aan de hand.

Ik werk met WP4 versie 4.25b. Zou het hier aan kunnen liggen? De WP gebruiker die het wel is gelukt heeft WP5
Ik heb nog even verder gekeken en ik zie in de map (in de verkenner) ook geen WAV bestand tevoorschijn komen alleen een MOV bestand als ik de .wp4 map open.
Nu lees ik ook ergens iets over Quicktime maar die heb ik niet geïnstalleerd staan omdat ik niet werk met Apple maar met Windows10
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2017, 19:41:52 door Frans »
Frans

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wel beeld maar geen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2017, 21:26:08 »
Hallo Frans,

Bij gebruikers op het Duitse forum, die ook werken met een D750, was het probleem opgelost na het installeren van een andere/extra decoder voor beeld en geluid, namelijk FFDshow (http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/).

Daarnaast is het zo dat met WP5 nieuwere codecs van de huisleverancier zijn meegeleverd. Daar kun je op een eenvoudige wijze wel gebruik maken: installeer WP5. Je kunt de gratis versie daarvan dan desgewenst ook gelijk gebruiken. Maar je hebt dan ook gelijk de beschikking over de nieuwere versie van de codecs van Main Concepts.
AVé,
Cuno

Frans

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re:Wel beeld maar geen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 16:35:00 »
Hallo Cuno

Ik heb (http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/) gedownload maar ook dit werkt helaas niet.
Nu heeft mijn vrouw exact dezelfde computer en daar hebben we ook WP 4 opstaan.
We hebben de dongle overgezet en WP 4 opgestart.
Tot onze verbazing deed hij het hier wel op.
Ik heb op mijn computer WP 4 er helemaal afgehaald en weer opnieuw geïnstalleerd maar dit lukte ook niet.
Dus volgens mij moet er iets met een instelling van mijn computer zijn.
zou jij je hier nog eens in willen verdiepen?
Frans

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Wel beeld maar geen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2017, 17:57:41 »
Hallo Frans,

Als het op de computer 1 wel werkt, maar op computer 2 met dezelfde videobestanden niet, dan is in ieder geval duidelijk dat WP zelf niet de beperkende factor is.

Meest gerede oorzaken:
- op computer 1 staan codecs die op computer 2 niet aanwezig zijn (daaronder vallen ook Quicktime, AC3-filter een FFD-show)
- op computer 2 staan programma's of codecs die de werking van de codecs die WP wil gebruiken ondermijnen
- op computer 2 zijn de instellingen binnen WP niet gelijk aan die op computer 1 (kijk daarbij vooral ook naar de instelling onder Extra - Opties - Globale opties - Algemeen - Automatische codec-keuze door Windows toestaan).

En even een algemene opmerking voor iedereen die met video en/of moderene camera's werkt: als je een nieuwe camera koopt, is de kans altijd aanwezig (om niet te zeggen: zeer groot) dat deze gebruik maakt van nieuwere technieken om video te coderen en te comprimeren (codec). Om deze video's dan te kunnen gebruiken binnen programma's als WP, zul je er ook voor moeten zorgen dat je de daarvoor benodigde codecs installeert.
En dat geldt des te sterker als je wel de camera vernieuwd, maar niet de software waarmee je de resultaten daarvan wilt bewerken.
Ik neem ook aan dat niemand verwacht dat Lightroom 3 de raw-bestanden van de D750 zonder meer kan lezen...
AVé,
Cuno