Zoals ik (ongeveer tegelijk met Jaap) nu moet constateren: je hebt door analyse met GSpot in ieder geval de oorzaak te pakken. Het audioformaat is surround sound AC3, en daar kan Wings als input formaat niet mee overweg. De surround mogelijkheden van Wings steken namelijk wat anders in elkaar (meerkanaals audio productie in pro versie, waarmee
output in 5.1 en 7.1 wel tot de mogelijkheden behoort).
Ik vind het tamelijk zot dat die camera in een surround sound formaat opneemt, maar dat terzijde.
Dan rest dus de vraag of de camera ook op een normaal stereo geluidsformaat ingesteld kan worden. Dat zou mijn voorkeur hebben.
Voor reeds opgenomen materiaal, en misschien dus ook nog het nieuw op te nemen materiaal, zit er weinig anders op dan op zoek te gaan naar de makkelijkste/beste/goedkoopste conversie oplossing; net wat jouw voorkeur heeft.
Idealiter blijft het video ongemoeid bij zo'n conversieslag en verander je alleen het audioformaat, maar dat zal niet meevallen.
Een gebruikelijk audioformaat binnen MPEG2 is 'MPEG1-Layer2'.
De Wings help file noemt
DVD2AVI als conversie optie. Je zou daarmee alleen het audio kunnen extraheren (als stereo wav-file), en dan de mod-file voor video blijven gebruiken (zonder conversie, dus betere kwaliteit). Vervelend is dan wel dat jet het weer lip-sync onder elkaar moet zien te leggen. En je moet ij deze procedure heel goed opletten of bij een langer fragment die synchroniteit wel blijft kloppen.
(Nb. Omdat je dit bij GSpot kennelijk gemist had: er zit bovenin de vorige alinea onder 'DVD2AVI' een link naar de site van de makers van die applicatie, waar je deze dus vlot kunt ophalen)
Ik ken dat tooltje eigenlijk alleen als DVD-ripper, maar in de Help-file stond:
If you drag a video into an audio track and the sound object is not displayed, the video may be in a sound format which is not supported. VOB files of DVD, for example, often contain multi-channel sound (Dolby Digital, DTS), which cannot be decoded by Wings Platinum.
Solution: Extract multi-channel sound as wave file in stereo via program which features a corresponding decoder, e.g. Shareware DVD2AVI.Zelf zou ik eerder geneigd zijn het door Henk genoemde tooltje
SUPER te proberen. Daarmee lijk je ook het audio apart te kunnen extraheren. Bij de features lees ik:
Drag & drop any Audio file or even any VIDEO file and EXTRACT the AUDIO part by converting it to
aac, ac3, amr_nb (for ring tones), amr_wb, mmf (for ring tones), mp2, mp3, mpc (MusePack), ogg, wav, wma formats.Pas als blijkt dat de synchronisatie tussen audio en video te lastig wordt, zou ik kiezen voor conversie naar een complete avi-file, met audio en video ineen.