December 1998
Solisten in uitvoering 19 en 20 december 1998
Humperdicks opera Hänsel und Gretel
Rosemarie Lang studeerde zang aan het Conservatorium van Leipzig. In 1969 won zij het Internationale Robert Schumann Concours en in 1972 het Internationale Johann Sebastiann Bach Concours. Datzelfde jaar trad ze toe tot de gelederen van de Opera in Leipzig. In 1987 stapte ze over naar de Duitse Staatsopera 'Unter den Linden' in Berlijn.
Tot haar uitgebreide repertoire horen o.a.de rollen van Rosina in de Barbier van Sevilla, Azucena in Il Trovatore en Venus in Tannhäuser.
Rosemarie Lang, die in 1983 tot 'Kammersängerin' benoemd werd, wordt internationaal ook zeer gewaardeerd als oratoriumzangeres. Haar grote betrokkenheid bij de hedendaagse klassieke muziek resulteerde in vele radio- en plaatopnamen.
Ze trad op met vermaarde dirigenten als Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Jeffrey Tate en Claus Peter Flor, die ook vandaag de leiding heeft. Ze is een graag geziene gast op festivals en heeft uitgebreide tournees door Japan gemaakt. Daarnaast gaf zij concerten in Genua, Oslo, Jeruzalem, Hamburg, Amsterdam en Chicago.
Dit seizoen zal zij, naast haar verplichtingen bij de Berlijnse Staatsopera, Beethovens Missa Solemnis zingen in het Concertgebouw van Berlijn en de rol van Brangäne in Tristan und Isolde in Washington.
Sylvia Greenberg is afkomstig uit Israël en maakte in Tel Aviv haar debuut als zangeres bij het Israëlisch Philharmonisch Orkest. Van de Israëlisch-Amerikaanse Culturele Stichting ontving zij een studiebeurs waarmee ze ging studeren aan de Internationale Opera Studio in Zürich. Al na een jaar werd zij aangenomen bij de Opera van Zürich. Vervolgens werkte ze vijf jaar bij de Duitse Opera te Berlijn. In die periode legde zij de basis voor haar vele coloratuur-rollen zoals die van Sophie in Der Rosenkavalier.
Al gauw werd zij een welkome gaste bij de belangrijkste operahuizen van de wereld. Bij de Weense Staatsopera maakte zij haar debuut als Koningin van de Nacht en deze rol zong zij ook in de Scala van Milaan. In de loop der tijd heeft Sylvia Greenberg een hechte band opgebouwd met de Scala. Hier gaf zij ook een ijzersterke uitvoering van Lucia di Lammermoor.
Sylvia Greenberg wordt regelmatig uitgenodigd om deel te nemen aan belangrijke operafestivals. Zo zong zij Mahlers 8e Symfonie in Salzburg, in de Ringcyclus van Wagner te Bayreuth en in Idomeneo in Aix-en-Provence. Daarnaast gaf zij vele concerten met toonaangevende orkesten waaronder de filharmonische orkesten van Berlijn, Wenen en München, het London Symphony en het Cleveland Orchestra. Zij trad op onder beroemde dirigenten zoals Claudio Abbado, Riccardo Muti, Nikolaus Harnoncourt en Riccardo Chailly.
Tijdens haar carrière heeft Sylvia Greenberg zich met succes ontwikkeld van een coloratuur- naar een lyrische sopraan.
De tenor Stephen Allen studeerde van 1987 tot 1992 zang aan het Koninklijk Conservatorium van Londen. Gedurende die periode kreeg hij een studiebeurs van de Peter Moores Foundation die hem in staat stelde zijn studie voort te zetten in Italie bij Walter Berry en Teresa Cahill.
In 1994 vertolkte Stephen Allen o.a. de rol van Figaro in de Barbier van Sevilla in Rusland tijdens het Internationale Astrakhan Festival en daarna zong hij bij de Britse jeugd Opera de partij van Fabrizio in La Gazza Ladra.
Zijn debuut als tenor bij het BBC Symfonie orkest maakte hij als een rechter in The Mask of Orpheus van Birtwistle. In 1997 eindigde hij als tweede bij de Wagner Society Prize. En vorig jaar debuteerde hij Bij de Schotse Opera als Bob Boles in Peter Grimes. Later dit jaar staat met de Schotse Opera de premiere van de Magic Fountain van Delius op het programma. De Schotse Opera heeft hem onlangs de John Scott Award toegekend, een prijs die hij gebruikt om te studeren bij John Mitchinson.
De Duitse mezzosopraan Christa Pfeiler studeerde zang en piano aan het Conservatorium van Berlijn. Zij voltooide haar zangstudie aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, waar zij in 1982 haar solistendiploma behaalde.
Van 1983 tot 1986 was zij verbonden aan de Studio van de Nederlandse Opera, waar zij de hoofdrollen vertolkte in opera's van o.a. Mozart, Rossini en Händel. Ze werd prijswinnares van het Internationale Opera en Belcanto Concours te Gent in 1986 en het Internationaal Vocalisten Concours te Den Bosch in 1988.
Haar concertpraktijk voerde haar naar vele Europese muziekcentra, Zuid-Amerika en het Verre Oosten. Op diverse
internationale muziekfestivals in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk was Christa Pfeiler inmiddels te horen en ook aan het Holland Festival verleende zij regelmatig haar medewerking. Zij werkte met dirigenten als Claus Peter Flor, Salvador Mascande, Edo de Waart, Hans Vonk, Kees Bakels, Ton Koopman, Lev Markiz en Reinbert de Leeuw.
Het repertoire van deze veelzijdige zangeres omvat opera, oratoria, concertaria's en liederen. Haar interpretaties van Bachs oratoria en cantates worden in binnen- en buitenland geprezen. Samen met haar echtgenoot, de pianist Rudolf Jansen, gaf zij tal van recitals door heel Europa.
Ook maakten zij vele CD- en radio-opnamen. Tot de recent verschenen opnamen behoren onder meer het complete lied-oeuvre van Grieg, voor het label Victoria (in Cannes onderscheiden als 'Best Special Edition'), alle liederen van Diepenbrock (verschenen bij CNM), en de Franse première van de Messe Solennelle van Berlioz. Een solo-CD met werken van o.m. Brahms, Korngold en Chopin-Viardot verscheen dit najaar.
Zie ook een biografie van mei 1998.
De Nederlandse bas-bariton Henk Smit studeerde in Toronto en Amsterdam. Sinds vele jaren is hij te gast bij de Nederlandse Opera waar hij o.a. de titelrollen vertolkte in Simon Boccanegra, Der Fliegende Holländer, Blauwbaard en Don Pasquale. Voorts zong hij er rollen in o.a. Tosca, Madama Butterfly, Die Zauberflöte, Hänsel und Gretel, Parsifal, Die Glückliche Hand en Fidelio. Bij het voormalige Opera Forum trad hij op als titelvertolker in Wozzeck en Falstaff en als Golaud in Pelleas et Mélisande.
In Nederland was Henk Smit verder te gast tijdens VARA- en KRO-matinees o.m. als titelvertolker in Prins Igor, als Mephistoles in La Damnation de Faust, als Alberich in Der Ring des Nibelungen en als Herscher in Das Wunder der Heliane van Korngold. Tijdens het Holland Festival 1995 was hij Johannes in Esmée van Loevendie.
In het buitenland was hij de gast van de operahuizen in Londen, Genève, Parijs, Frankfurt, Tel Aviv, Canada en de Verenigde Staten. Recente engagementen zijn Fidelio (Pizarro) in Frankfurt, en de Ring (Alberich) bij De Nederlandse Opera die loop tot in 1999. Henk Smit werkt veelvuldig mee aan oratoriumuitvoeringen en concerten in binnen- en buitenland met dirigenten als Ferdinand Leitner, Edo de Waart, Hans Vonk, Bernard Haitink, Lamberto Gardelli, Roberto Benzi, Jesus Lopez Cobos en Alberto Erede.
Toekomstige engagementen zijn o.m. in Israel waar hij Le Bailli zal zingen uit Werther en de Comte des Grieux uit Manon van Massenet.
De sopraan Claudia Patacca studeerde aan het Conservatorium in Enschede bij Anne Haenen en sloot haar studie cum laude af. Ze ontving daarvoor de Tubantia Prijs. Thans studeert ze verder bij Meinard Kraak. Claudia volgde masterclasses bij gerenommeerde zangers als Edith Mathis, Carolyn Watkinson, Christina Deutekom, Marlena Malas en Udo Reinemann. In het studio-ensemble van het Internationaal Opera Centrum Nederland bekwaamde ze zich verder in het opera-repertoire.
Op CD verscheen van haar een opmerkelijke Carmina Burana in een vertaling van Willem Wilmink.
Zij gaf concerten in België, Duitsland, Polen en Frankrijk tijdens diverse festivals. Haar operadebuut maakte ze als Belinda in Dido and Aeneas van Purcell. Tot haar repertoire behoren rollen uit opera's van Mozart, Humperdinck, Gluck, Chausson, Rossini, Verdi en Prokoviev. In februari 1996 verzorgde zij een van de Rondom Haydn-concerten in De Doelen met het Radio Kamerorkest o.l.v. Ton Koopman. Bij Stichting Opera Groningen soleerde zij in het openluchtspektakel Norma (Bellini) o.l.v. Gabriel Bellini. In 1997 maakte zij haar debuut bij de Nederlandse Opera in Wagners Parsifal o.l.v. Simon Rattle. Rosalinde in Die Fledermaus - met de Hoofdstad Operette - is haar meest recente rol.
Ook op het gebied van de liedkunst is Claudia Patacca thuis; zij verzorgt door heel Nederland recitals met haar begeleider Marien van Nieukerken. Daarnaast is Claudia een veelgevraagd soliste op oratoriumgebied. Ze soleerde o.m. in de Messiah, het Weihnachtsoratorium, de Johannes- en Matthäus Passion, Die Schöpfung en Die Jahreszeiten, de Requiems van o.a. Mozart, Fauré, Brahms, Rutter, de Stabat Maters van o.a. Boccherini, Haydn, Rossini, Cherubini en de Carmina Burana van Orff.
|| Omhoog || Andere biografieën ||