Mei 1998

Solisten in uitvoering 29 mei 1998
Haydns opera Il mondo della luna

(Uitgevoerd door het Radio Kamerorkest in het Internet-concert van 29 mei 1998)

Julian Hartman, bas-bariton
Regina Nathan, sopraan
Monique Krüs, sopraan
Valery Serkin, tenor
Christa Pfeiler, mezzo-sopraan
Xenia Meijer, mezzo-sopraan
Harold Quaaden, tenor


De bas Julian Hartman studeerde na zijn opleiding Dramatherapie, zang bij de alt Joy Workum en wordt sinds kort tevens gecoached door de vermaarde bariton Donald McIntyre. Hij was van 1991 tot 1993 verbonden aan het operaensemble van het Zwitserse Stadttheater Luzern, waar hij onder meer Dulcamara in l'Elisir d'amore, Papageno in Die Zauberflöte, Schaunard in La Bohème en Leporello in Don Giovanni vertolkte. Hartman was verder te gast bij onder andere de Zomeropera, Opera Zuid, de Nationale Reisopera, de Nederlandse Opera, Theater Freiburg en de Vlaamse Opera. Hij vertolkte daarbij in totaal meer dan veertig verschillende grote en kleine rollen. Julian Hartman trad op in festivals als de internationale Musikfestwochen Luzern, het Holland Festival, het Festival van Besancon, de Haydn Festspiele in Eisenstadt en het Massachusetts Festival of the Arts in de Verenigde Staten.
Julian Hartman was te gast bij alle grote Nederlandse radio-omroepen en trad regelmatig op in de VARA-Matinee in onder andere Schoppenvrouw, Lodoïska en Die Heiligmesse met dirigenten als Valery Gergjev, Frans Brüggen, Ton Koopman en Edo de Waart. Naast deze live-opnamen in het Concertgebouw in Amsterdam werkte hij ook regelmatig mee aan uitzendingen op de Nederlandse, Belgische en Franse televisie. Er zijn verschillende cd-opnamen verschenen waarop Julian Hartman te horen is in onder andere Bachs Matthäus-Passion, Händels Messiah en in de opera La vera constanza van Haydn.


Regina Nathan studeerde bij Nancy Calthorpe aan het College of Music in Dublin, bij Elizabeth Hawes aan het Londense Trinity College of Music en later bij de Nationale Opera Studio. Sinds kort studeert zij bij Janice Chapman.
Regina Nathan nam in 1991/92 deel aan verschillende wedstrijden die haar veel succes bezorgden. Zo vertegenwoordigde zij Ierland op de Fifth Cardiff Singer of the World Competition en won zij de derde prijs op de Tiende Internationale Belvederewedstrijd, de derde prijs van het Geneva Concours International d'Execution Musicale en de vierde prijs van de Koningin Elisabethwedstrijd 1992. Haar succesvolle carrière omvat een groot aantal operarollen: Susanna, Le Nozze di Figaro - Glyndebourne Touring Opera, 1992/93; Mimi, La Bohème en Euridice, Orfeo - Stadttheater Luzern, 1993/94; Adina, L'Elisir d'Amore - Schottisch Opera; Eerste Bloemenmeisje, Parsifal - Concertgebouw/Vredenburg; Zerlina, Don Giovanni - Tsjechoslowakije. Verder werkte zij mee aan een groot aantal belangwekkende oratorium- en concertuitvoeringen in de belangrijkste zalen van Europa, zoals Vierde en Achtste (o.a. met RFO onder leiding van Edo de Waart) Symfonie van Mahler, Exsultate Jubilate van Mozart, Requiem van Verdi en Mendelssohns Elias.
In 1994/95 werkte zij mee aan een productie van L'Elisir d'Amore door Opera Zuid. Afgelopen seizoen zong zij met veel succes haar eerste Zdenka (Arabella) onder leiding van Edo de Waart in het Concertgebouw en breidde zij haar repertoire uit met zowel operarollen uit de 17de en 18de als 20ste eeuw (Peter Grimes en nieuw werk van Mark Anthony Turnage).


Sopraan Monique Krüs studeerde aan het Utrechts Conservatorium, waar zij tevens de operaklas doorliep, alsmede die van het Mozarteum in Salzburg. Van 1988 tot 1991 was zij verbonden aan de opera van Essen, waar zij rollen zong als Sophie in Der Rosenkavalier, Blonde in Die Entführung aus dem Serail en Adele in Die Fledermaus. Zij vervulde verder gastoptredens in diverse Duitse operahuizen. Ook in Nederland zong zij een aantal grote rollen, waaronder Adina in L'Elisir d'Amore en Gilde in Rigoletto bij de Zomeropera van Spanga. Bij Opera Forum vertolkte Monique Krüs in 1992 de rol van Leila in Les pêcheurs de perles. Ze is ook actief op het gebied van de hedendaagse muziek, waar zij regelmatig wordt gevraagd voor vaak zeer veeleisende partijen. Zo vertolkte zij in 1993 de hoofdrol in de première van de opera Antigone van de Franse componist Charles Chaynes met opname voor de Franse televisie en cd. Ook had zij de hoofdrol in de opera Hier van Guus Janssen alsmede in de opera Toren van Kaneel van Hans Rotman. Vorig jaar vertolkte zij met veel succes de rol van Knekelgeest in Aap verslaat de Knekelgeest van Peter Schat bij de Nationale Reisopera. In 1997 zong zij tevens de rol van Parasja in Strawinsky's Mavra met het Radio Kamerorkest en in hetzelfde seizoen ook de rol van Fiakermilli in Richard Strauss' Arabella in het Concertgebouw met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart. In het seizoen 1998/99 is Monique Krüs te horen in Der Schauspieldirektor van Mozart met Musica Ducis, als ook als L'Enfant in Ravels L'Enfant et les Sortileges met het Noordhollands Philharmonisch Orkest.


De tenor Valery Serkin, geboren in de Oekraïne, studeerde in 1991 af aan het Conservatorium van Moskou. Vanaf 1991 tot 1994 was hij verbonden aan het Stanislawski Theater in Moskou, waar hij rollen in diverse opera's vertolkte. In 1993 volgde hij een masterclass in Spoleto in Italië en debuteerde vervolgens bij de Weense Kammer Oper in Rossini's La Scala di seta. Tijdens het Wexfordfestival in 1994 vertolkte hij de rol van Prins Sinodal in Dämon van Rubinstein. Hierna zong hij in Jevgeni Onegin van Tsjaikovsky, in Renard van Stravinsky, in Mozart en Salieri van Rimsky-Korsakov en in Le roi Arthur van Chausson.
In november 1997 debuteerde hij bij de Opera van San Francisco als Lensky in Jevgeni Onegin en in West Palm Beach als Ferrando in Mozarts Cosi fan tutte.


De Duitse mezzosopraan Christa Pfeiler studeerde zang en piano aan het Berlijns Conservatorium bij onder anderen Elisabeth Freitag. Zij voltooide haar zangstudie aan het Sweelinck Conservatorium, waar zij in 1982 haar solistendiploma behaalde. Vervolgens nam zij deel aan een masterclass van Elisabeth Schwarzkopf in Bern. Christa Pfeiler is prijswinnares van het Internationale Opera en Belcanto Concours en in 1988 van het Internationaal Vocalistenconcours te 's Hertogenbosch.
Van 1983-1986 was zij verbonden aan de Studio van de Nederlandse Opera, waar zij de hoofdrollen vertolkte in opera's van onder anderen Mozart, Rossini en Händel. Ook was zij te horen in Prokovievs opera Oorlog en Vrede tijdens het Holland Festival. Haar concertpraktijk beperkt zich niet alleen tot Nederland, maar voert haar regelmatig naar onder andere Duitsland, Frankrijk, Engeland en Noorwegen. Ze werkte met dirigenten als Edo de Waart, Lev Markiz, Kenneth Montgomery, Reinbert de Leeuw en Kees Bakels.
Naast haar activiteiten op operagebied is Christa Pfeiler veel te horen in oratoria. Haar interpretaties van Bachs oratoria en cantates worden in binnen- en buitenland hoog geprezen. Met haar echtgenoot, de pianist Rudolf Jansen, geeft zij veel recitals en maakte zij diverse radio-opnamen.
Met het Krakau Philharmonisch Orkest gaf zij in Frankrijk een zeer succesvolle vertolking van Berlioz' cantates, na afloop waarvan zij werd gevraagd om met het Krakau Philharmonisch Orkest en Koor de Franse première van Berlioz' Messe Solennelle te verzorgen. Tijdens het seizoen 1994/95 zong Christa Pfeiler met het Rotterdams Philharmonisch Mendelssohns Walpürgisnacht, trad ze op met Berlioz' Messe Solennelle in Italië en zong ze cantates van Berlioz met het Nationaal Orkest van Hongarije tijdens het Festival van St. Malo in Frankrijk.


Xenia Meijer Xenia Meijer studeerde solozang aan het Koninklijk Conservatorium bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp. Zij behaalde in 1992 het diploma Uitvoerend Musicus 'cum laude' en ontving voor haar interpretatie van werken van Rossini de Nicolai-prijs 1992. Momenteel wordt zij gecoached door Margreet Honig. Xenia Meijer gaf lied- en barokrecitals in Nederland, Duitsland, Canada en de Verenigde Staten en is als soliste regelmatig te gast bij belangrijke festivals zoals Ambronnay, Brugge, Madrid en het Holland Festival Oude Muziek Utrecht. Tevens trad zij op in binnen- en buitenland in diverse oratoria; zo zong zij onder andere de Matthäus-Passion onder leiding van Ivan Fischer in Naarden en het Requiem van Mozart onder leiding van Vladimir Spivakov, Spanje. Ook op operagebied is Xenia Meijer zeer succesvol.
Daarnaast werkt zij regelmatig samen met het ensemble La Sfera Armoniosa, dat zich toelegt op het 16de- en 17de-eeuwse (vocale) repertoire. Met dit ensemble heeft zij verschillende radio-opnames gemaakt.
In maart 1996 ontving Xenia Meijer de prestigieuze Philip Morris Finest Selection 1996. De aanhef van het juryrapport luidde: 'Een mooie stem, een expressieve voordracht, een theaterpersoonlijkheid, acteertalen: zelden zijn deze gaven verenigd in één zangeres. Xenia Meijer manifesteert ze in een opvallend gevarieerd repertoire dat loopt van Monteverdi tot Montsalvatge en van de Matthäus-Passion tot de Liefde voor de drie Sinaasappelen.'
In november 1996 kwam de solo-cd uit die Xenia Meijer opnam met het Neues Berliner Kammerochester onder leiding van Jac van Steen. De cd werd genomineerd voor een Edison 1998. De samenwerking met het NBK en Jac van Steen wordt voortgezet met concerten dit jaar in Amsterdam en Rotterdam.
Momenteel zingt Xenia Meijer bij de Komische Oper Berlin de rollen van Despina en Zerlina in Mozarts opera's Cosi fan tutte en Don Giovanni. In oktober dit jaar zal zij in Vredenburg wederom zijn te horen bij het Radio Kamerorkest in Schuberts oratorium Lazarus, oder Die Feier der Auferstehung.


Harald Quaaden (tenor) was aanvankelijk docent Nederlands en muziek. Hij begon zijn zangstudie aan het Conservatorium van Maastricht bij Lieuwe Visser, gevolgd door studies bij Ré Koster en Bernard Diamant.
Een studiebeurs voor het buitenland maakte het mogelijk zijn studie voort te zetten bij Nicolai Gedda in Zwitserland en aan het Mozarteum in Salzburg. In Italië nam Quaaden deel aan de operastudio van de Opera van Rome, waar hij onder meer de titelrol van Rossini's Le Comte d'Ory uitvoerde.
Harald Quaaden vertolkte onder andere de rol van Belmonte in Mozarts Entführung aus dem serail (Opera Holland) en Flute in Brittens Midsummer Night's Dream. Hij wordt veelvuldig gevraagd voor de rol van evangelist in de passionen van Bach en heeft met begeleiding van Rudolf Jansen liederen van Diepenbrock gezongen voor het radioprogramma De Nederlanden.
Het komend seizoen neemt hij onder andere deel aan een productie van Purcells King Arthur door het Combattimento Consort.

 


|| Omhoog || Andere biografieën ||