Auteur Topic: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig  (gelezen 10100 keer)

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Gepost op: 27 december 2006, 09:08:27 »
Hallo Allemaal

Ik heb een digitale serie gemaakt in Platinum 2.4, geimporteerd in de nieuwe Wings Platinum 3.0. Wat mij opviel is dat de bewegende effecten schokkerig verlopen. Dat is niet in  Platinum 2.4 daar verlopen de bewegende effecten vloeiend. Ik heb een goede grafische kaart!
Kan iemand mij vertellen hoe dat komt?

Groet Brigit
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2007, 15:39:35 door Brigit »

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2006, 10:09:07 »
Brigit,

Je moet absoluut de grafische bestanden opnieuw door Wings Platinum 3 laten uitrekenen door de optie in Media-pool - Grafische bestanden maken!
Zowel beeldgroote optimalisatie als Grafische bestanden maken voor presentatie aanvinken.

Groet,

Jaap
Jaap

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2006, 15:57:10 »
Hoi Jaap

Ik heb het bovenstaande uitgevoerd ik had nog niet onder dat menuutje gekeken. De meeste schokken in het programma zijn weg maar als je flink inzoomd bv 250% dan zie ik 2x een schokje in die zoombeweging. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie?
Alvast dank, Brigit

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2006, 19:05:51 »
Hallo Brigit,

In welke situatie lopen de bewegende effecten schokkerig?
Bij het bekijken in het voorbeeldscherm (al dan niet beeldvullend) of tijdens het beeldvullend vertonen via toets F5?

Is de grootte van het Scherm ('Screen 1' in het tabblad Schermen in de Media-pool) gelijk aan de werkelijke resolutie van het beeldscherm? En wat is deze resolutie?
En wat is bij de Eigenschappen van 'Screen 1' (via rechter muisknop) ingesteld bij 'Max. beeldgrootte' in het kader 'Preview'?

En uiteraard ben ik lekker eigenwijs: je meldt dat je een 'goede grafische kaart' hebt. Voor de inhoudelijke beoordeling van problemen geven modellen/types meestal meer duidelijkheid. Ook is de grafische kaart niet de enige mogelijke oorzaak. Ook processor en harde schijf zijn bekende probleemveroorzakers.
En soms zijn schokkende bewegingen te voorkomen door kleine wijzigingen in instellingen of in de show (uiteraard zonder de show inhoudelijk zichtbaar te veranderen). Voor een beoordeling daarvan kun je mij desgewenst het showbestand per mail toesturen.

AVé,
Cuno

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2006, 15:28:30 »
Hoi Cuno

De schokkende beweging heb ik bij inzoomen als ik inzoom meer dan 200%, en dan bij F5 en als de beweging bijna op z'n eind is. Het is niet te zien in het kleine schermpje.

Screen 1 geeft een resolutie van 1024x672 terwijl mijn beeldscherm op 1024x768 (wel een verschil dus) staat. Via de rechter knop zoals jij zei  bij max. beeldgrootte staat 100%.

Onder opties: effectparameters aanpassen aan doel formaat staat 1024x768.

Wat mijn grafische kaart betreft ik heb een Nvidia Gforce4 kaart 256mb. Ja, ik denk dat het een goede kaart is maar misschien wel helemaal niet. In Platinum 2.0 gaan de zoombewegingen heel mooi vloeiend.
Ik hoop dat ik snel wat lees! Alvast dank.
Brigit

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2007, 19:34:05 »
Hallo Brigit,

Het feit dat de schokkerigheid van bewegingen niet te zijn in een klein voorbeeldscherm is logisch: er wordt te weinig beeld getoond om alle details te kunnen laten zien, en de grafische kaart hoeft door de geringe omvang van het venster ook niet zoveel gegevens te verwerken. Dus zullen de schokverschijnselen ook minder snel optreden.

Het verschil tussen 1024x768 en 1024x672 wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat jij jouw series maakt met een beeldverhouding van 3:2 (kleinbeeld), terwijl het beeldscherm een verhouding van 5:4 heeft. Dat heeft geen negatieve invloed op de prestatie, omdat de breedte van de serie gelijk is aan de breedte van het beeldscherm.

De beeldgrootte van 100% bij 'Preview' zorgt er voor dat WP tijdens het 'gewone' bekijken vanuit de Tijdlijn (dus niet via F5 maar direct via de spatiebalk') de computer, inclusief de grafische kaart, zwaarder belast dan eigenlijk nodig is: dat levert wachttijden op bij het starten en een verhoogd risico op schokkerigheid. Omdat deze vorm van starten met name bedoeld is om het effect van het geprogrammeerde te beoordelen (en niet om 'echt' te vertonen) kan hier meestal met een waarde van maximaal 50% worden volstaan.
Bij het vertonen via F5 verzorgt WP intern een paar optimalisaties, waardoor de kans op storingen tijdens het afspelen afneemt. Daarom moet na een druk op F5 altijd even worden gewacht tot het lampje van de schijven uit is, voordat met Enter of de spatiebalk de weergave gestart wordt.

En dan tot slot de grafische kaart: de Gforce4 is, voor computerbegrippen, eigenlijk al een sterk verouderde kaart. WP2.0 gebruikte een andere manier van aansturing dan versie 2.4 en 3.0 gebruiken. Het voordeel van de oudere methode was het 'genoegen nemen met minder grafische rekenkracht', het voordeel van de nieuwe is dat meer gebruik gemaakt wordt van de versnellende mogelijkheden  die de moderne grafische kaarten bieden.
Er is op zich niets mis met de kaart, maar voor een optimale werking met WP3 wel iets te oud/traag.

AVé,
Cuno

Brigit Benders

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: Bewegingen in Wings Platinum 3.0 verlopen schokkerig
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2007, 15:39:35 »
Hoi Cuno

Bedankt voor je antwoorden op mijn vragen!! De schokkerigheid heb ik door andere instellingen en  iets kleinere zoom bewegingen kunnen verhelpen. Als ik in F5 start wacht ik inderdaad tot het rode lampje niet meer knipperd. Met WP 2.4 had ik totaal geen last van schokkerigheid. Wat betreft de grafische kaart: welke kaart zou ik dan het beste in mijn computer kunnen zetten?
Groet Brigit