Auteur Topic: plaatjes niet oproepbaar  (gelezen 9041 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
plaatjes niet oproepbaar
« Gepost op: 27 augustus 2006, 22:43:19 »
Vanaf mijn San Disk (compact flash card) uit mijn camera zet ik de plaatjes op de harde schijf. Bij mij gaan ze in adobe. De plaatjes gaan naar mijn afbeeldingen en schuif ze in een mapje. Dit mapje kan ik in adobe zien staan en op elk willekeurig moment kan ik dat oproepen.

De map heet “graffiti”. In de map zitten 20 plaatjes…die kan ik echt in adobe zien !

Ik wil die plaatjes in een platinum show gebruiken. Als ik deze map uit adobe, via mediabestanden toevoegen,  wil oproepen, via adobe>map>graffiti is die map gewoon leeg. Ga ik naar adobe zie ik die plaatjes keurig zitten.

Dat gebeurt met afbeeldingen van mijn flash card (ook als ik dat via een massa opslag doe), de flash card van een ander toestel werkt normaal. Wie snapt dit verhaal en kan mij helpen.

Tot een paar dagen terug werkte alles nog normaal.



Adri
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2006, 18:32:40 door Adri Snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: plaatjes niet oproepbaar
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2006, 19:07:23 »
Hoi Adri,

Ik kan mij verschillende oorzaken voorstellen.

Maar eerst even een eerste test: kun je de afbeeldingen wel zien (en bekijken) als je met de Verkenner naar die map gaat?

Ik vermoed dat de afbeeldingen worden opgeslagen in een formaat dat niet door Wings Platinum herkend wordt.

Ik weet niet met welke camera jij fotografeert, maar als dat een digitale spiegelreflex is, kan het zijn dat je bent omgeschakeld van opslaan (door de camera) in jpg naar opslaan als raw-bestand (die bestanden hebben dan bijvoorbeeld een extensie als CR2 bij Canon en NEF bij Nikon).

Wings Platinum kan geen RAW-bestanden inlezen. Die moeten eerst met een RAW-convertor (bijvoorbeeld met Photoshop) worden omgezet in 'echte' plaatjes, bijvoorbeeld in de vorm van PSD, JPG, BMP, TIF etc.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: plaatjes niet oproepbaar
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:04:56 »
Cuno,

Ik fotografeer niet op RAW maar op Jpeg bestanden. (image size 3008X2000 - extra fine EndebAbode RGB) Zo heb ik tot nu toe gefotografeerd met een Minolta D7. Ik gebruik Conpact Flash van Scan Disk Ultra 2 als opslag in de camera.

De plaatje van het verhaal van gisteren heb ik nog een keer uit mijn massaopslag gehaald en ipv het nummer wat de camera mee geeft een ander nummer gegeven.

Opnieuw zie ik de plaatjes in de map 'mijn afbeeldingen'. Nu echter kan ik ze binnenhalen in de megapool van Platinum: ik zie die plaatje echt staan in mediapool en preview venster. Maar als ik ze naar de time line sleep zie ik in de curve nog steed het plaatje maar geeft het  niet weer op het scherm.


Adri

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: plaatjes niet oproepbaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2006, 22:20:17 »
Hallo Adri,

Eerst even over de jpeg-bestanden: Wings Platinum kan (nog) niet goed overweg met bestanden die de AdobeRGB-indeling hebben: de kleuren daarvan worden niet goed weergegeven. Wings Platinum werkt op dit moment alleen goed met afbeeldingen met de sRGB kleurruimte.

Versie 3 van Wings Platinum (die naar verwachting in oktober of november beschikbaar komt) kan wel met AdobeRGB overweg (wordt dan automatisch geconverteerd naar sRGB).

Welke extensie wordt bij de afbeeldingen in de Verkenner getoond? En in de MediaPool?
Worden in de MediaPool de juiste afmetingen van de afbeeldingen getoond?
Staat er een kruisje (rood of blauw) bij de pictogrammen (cactus met zonnetje) in de MediaPool?
Maak eens een geheel nieuwe, lege, show, en zet daar 1 plaatje in. Treedt het probleem dan ook op?
Stuur desnoods zo'n afbeelding naar mijn persoonlijke mailbox. Dan kan ik het hier proberen het probleem te reproduceren.

Bij het slepen van een nieuwe afbeelding naar de Tijdlijn kan het voorkomen dat het textuurbestand nog gemaakt moet worden. Dat kan enkele seconden duren. Soms wordt daarna het preview-scherm niet ververst, waardoor dat zwart blijft. Dan is meestal het starten van de show, of een druk op F5 voldoende.
Mocht dat niet werken, probeer dan of via het menu MediaPool - Grafische bestanden maken... de situatie verbetert.

AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re: plaatjes niet oproepbaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2006, 17:50:41 »
Cuno,

Bedankt ik kan mij weer redden. Ik heb eerst je eerste alinea uitgewerkt waarin je schrijft dat Platinum niet goed overweg kan met endedAdobeRGB

Voor de proef op de som heb ik even een paar foto's geschoten op +sRGB.
En dat gaat gewoon goed. De plaatjes gaan zoals naar mijn afbeeldingen in Adobe Fotoshop en zijn daaruit vandaan oproepbaar in Platinum. En zichtbaar in de mediapool / perview venster / tijdlijn en bij presentatie op het scherm. Dat laatste was niet mogelijk in embedAdobeRGB opnames waarover de forum vraag gaat.

Maar dat is toch raar........dat is zomaar opeens ontstaan. En het is toch voor een leek als ik niet te volgen dat vanuit de camera van mijn vrouw de foto's genomen in embedAdobe RGB wel in show vertoonbaar zijn en van  mijn camera niet !! (zij heeft een Minolta 5D)

De emdedAdobeRGB plaatjes (die niet bij de presentatie op het scherm verschenen) heb ik omgezet naar Tiff. En dan verschijnen ze wel !

Begrijp je dat ik gek begin te worden..........!

Je advies om een geheel nieuwe lege show te openen werkt wel goed met dezelfde niet werkende embedRGB bestanden. Hoe kom je zo op het idee om een nieuwe show te beginnen.


Begrijp je dat ik nu gek ben......maar kan wel lekker verder.

Bedankt

Adri en Margreet

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: plaatjes niet oproepbaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2006, 18:32:40 »
Hallo Adri,

Computers zijn soms net als mensen: ondoorgrondelijk...

Gelukkig kun je weer verder.

AVé,
Cuno