Auteur Topic: (Te) grote EXE-bestanden  (gelezen 8991 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
(Te) grote EXE-bestanden
« Gepost op: 28 juli 2006, 12:35:33 »
Hallo allemaal

Ik ben (al heel  lang) bezig met een vrij lange diashow, ca 30 min, veel effecten, ongeveer 2,3 GB. Toen ik zag aankomen dat ie misschien te lang zou worden voor een EXE-bestand (2 GB immers) heb ik daarover een vraag gesteld aan Jan Roeleveld,( 15 februari was dat) en die stelde mij gerust: pas bij 5 GB zou ik aan splitsen moeten denken. Nou is de show af, ik maak (zonder compressie) een EXE-bestand, krijg melding: EXE-bestand gelukt, maar bij afspelen blijkt na ongeveer 25 minuten (2 GB???) het beeld weg te vallen. Het geluid loopt door tot het eind, vermoedelijk omdat Wings eerst de audio-bestanden aanmaakt. Ik heb het een paar keer opnieuw geprobeerd, ook met een andere show, het EXE-bestand werd toen zelfs 2,6 GB groot maar ook daar: na 25 minuten einde beeld. Kan ik (dus) toch maar EXE's maken tot 2 GB (dat staat trouwens ook in Wings gebruiksaanwijzing) en gaf Jan valse voorlichting (!!) , wie weet het? Overigens, met compressie 1 worden de bestanden ca 600 MB maar heb ik dan geen kwaliteitsverlies? Wie heeft hier ook mee getobd?   Groetjes   Gemma van Voorst
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2006, 20:44:32 door Gemma van Voorst »

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: (Te) grote EXE-bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2006, 15:00:06 »
Mogelijk kan de PC het exe bestand niet snel genoeg verwerken.
Dit komt wel meer voor. Aanvankelijk gaat alles goed door het gebruik van de vrije geheugenruimte van de PC, maar daarna stopt het beeld.
Advies: maak gebruik van Mediapool - Grafische bestanden maken.
Gebruik een snelle grafische kaart met minstens 265 MB geheugen
Indien mogelijk: plaats de platinumbestanden (afbeeldingen/audio etc) op een andere (tweede) harde schijf.

Sonimage

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: (Te) grote EXE-bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2006, 17:30:56 »
Hallo Gemma,

En zijn verschillende limieten voor de grootte van bestanden. De limiet die Jan Roeleveld noemde is een technische limiet die binnen (programma's onder) Windows XP vaak voorkomt: 4 GB per bestand.

Voor wat betreft de EXE-presentaties geldt een limiet van 2 GB. Deze wordt veroorzaakt door de (huidige) interne structuur van de afspeelsoftware die in de EXE-presentatie zit (een EXE-presentatie is eigenlijk player en show ineen).

Bij gebruik van gecomprimeerde beelden met compressie-waarde 1 is de kans dat je kwaliteitsverlies ziet te verwaarlozen.  Enigzins afhankelijk van de soort afbeeldingen verwacht ik zichtbare verliezen pas vanaf een waarde van 10 of hoger. Een beamer met een matige kleurdiepte doet veel meer afbreuk aan de beeldkwaliteit dan de compressie (met een niet te grote waarde).

AVé,
Cuno

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: (Te) grote EXE-bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2006, 20:44:32 »
Erg bedankt voor jullie reactie. Ik héb een 256 MB grafische kaart , Sonimage,ik gebruik Grafische bestanden én de bestanden staan ook al op een externe harde schijf, dus dat is het allemaal niet. Maar ik ben gerustgesteld door Cuno's antwoord wat betreft het kwaliteitsverlies, ik hou het dus maar op compressie 1 en leg me erbij neer dat mijn shows niet zonder compressie in een EXE kunnen. Bedankt, nogmaals   Gemma