Auteur Topic: adobe elements4  (gelezen 15289 keer)

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
adobe elements4
« Gepost op: 8 juni 2006, 21:53:00 »
ik heb een raw plaatje bewerkt in adobe(een deel weggegumt )en nu wil ik het overgebleven deel van het plaatje opslaan zodanig dat het weggegumde deel transparant wordt en het plaatje in wings kan openen, dit wil mij niet lukken, wie weet hier antwoord op, bij voorbaat dank, ite

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 15:35:15 door Joris »
Ite

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: adobe elements4
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2006, 18:55:38 »
Ite,

Je kunt de afbeelding het beste opslaan als TIF bestand, met de optie Transparantie behouden aangevinkt. het kan ook als PNG formaat en als PSD (photoshop) formaat, nadeel van het laatste is dat de randen minder fraai worden weergegeven in Platinum.

Een RAW bestand op zich kan je nooit opslaan (gelukkig maar) zodat je altijd je origineel behoudt!

Succes ermee!

Jaap
Jaap

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: adobe elements4
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2006, 19:40:25 »
Jaap,
Als ik in TIF wil opslaan blijft het vakje transp.opslaan grijs en kan het dus niet aanvinken, wil ik in een PSD formaat opslaan krijg ik de optie transparant opslaan helemaal niet, wat doe ik fout?, Ite

Ite

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: adobe elements4
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2006, 15:33:08 »
Ite,

Sorry voor de late reactie, maar ja, door het mooie weer...

Je kunt het beste als volgt handelen:

Selecteer het gedeelte van de afbeelding wat je wil houden,
gebruik dan de toetshandeling CTRL-Shift-J - dit maakt van het geselecteerde deel een nieuwe laag (layer) - Verwijder daarna de achtergrond laag of maak deze onzichtbaar door op het oogje te klikken.
Sla dan de nieuwe afbeelding op ALS (save as) TIF , kies de plaats op waar je het bestand wil opslaan, geef er een naam aan en druk op OK, daarna komt er een optiescherm waar je Transparantie kunt aanvinken (zie afbeelding)  

Let op: Gebruik GEEN compressie want dan kan Wings het bestand niet inlezen!
Jaap

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re: adobe elements4
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2006, 21:14:10 »
Jaap,
het is gelukt, bedankt voor je hulp

Ite