Auteur Topic: show op lcd -tv  (gelezen 9576 keer)

Eddy Holla

  • Gast
show op lcd -tv
« Gepost op: 10 december 2005, 16:44:35 »
In plaats van het projecteren van dia's met diaprojectoren wordt het  projecteren van digitale plaatjes met een goede beamer populairder.
Ik denk echter aan het laten zien van shows gemaakt in Wings Platinum op een grote LCD-tv. Ik bedoel hierbij niet op DVD zetten van de show, maar rechtsreeks vanuit de Pc op TV.
Wie heeft hier ervaringen mee ?
Hoe is de kwaliteit van beeld en geluid ?
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 15:44:09 door Joris »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: show op lcd -tv
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2005, 19:16:53 »
Hallo Eddy,

De kwaliteit is (uiteraard) afhankelijke van vele factoren, maar ik denk dat het type verbinding tussen de pc en de lcd-tv daarvan de belangrijkste is.

Als dat een video-verbinding is (composiet, S-video), dan is de kwaliteit (in ieder geval de resolutie) beperkt tot video-resolutie. Dat is maximaal 768x586 beeldpunten.  Tenzij de pc over een grafische kaart beschikt die in staat is om via deze verbinding ook hogere resoluties te verzenden.
Dan is daarbij de kwaliteit nog afhankelijk van de manier waarop je de beelden naar de tv stuurt:
- rechtsteeks vanuit Wings Platinum of als EXE-presentatie: beste kwaliteit.
- via een berekend videobestand: kwaliteit afhankelijk van de instellingen bij het maken van de video.

Als de verbinding een VGA- of DVI-verbinding is, dan is de maximale resolutie van de lcd-tv te gebruiken. De eigen resolutie van lcd-tv's is overigens vaak beduidend minder dan die van lcd-monitoren!
In dat geval wordt de tv als tweede monitor aan de pc aangesloten, de juiste resolutie ingesteld.
Voor de beeldkwaliteit geldt dan uiteraard hetzelfde als hierboven genoemd. Maar zeker in dit geval heeft presenteren vanuit Wings Platinum of als EXE-presentatie duidelijk de voorkeur.

Voor wat betreft de geluidskwaliteit: het maakt voor Wings Platinum (of voor Windows) niet uit wat je op de pc aansluit. De hoorbare kwaliteit is dan gewoon afhankelijk van de speakers in de lcd-tv (of van de 'gewone' geluidsinstallatie als je die op de combinatie pc/tv aangesloten hebt).

Vanuit Wings Platinum wordt in ieder geval geen 5.1 surround Dolby Digital geluid verzonden, maar in principe 'gewoon' stereo.

AVĂ©,
Cuno