Auteur Topic: stofvrij inramen  (gelezen 18374 keer)

adri snijders

  • Gast
stofvrij inramen
« Gepost op: 17 september 2004, 20:54:15 »
Hoi,

Ik ga in dubbelglas inramen en ben 'bang' voor stof. Graag een advies.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2005, 07:17:36 door adri snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: stofvrij inramen
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2004, 21:40:11 »
Mijn advies/ervaring:
- zorgvuldig werken in een schone omgeving,
- spuitbusje druklucht,
- anti-statisch kwastje (Kinestatic).

De beide laatste o.a. verkrijgbaar bij de NDS in Houten (in via hun
internetshop http://www.diaprojectie.nl.

AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

  • Gast
Re: stofvrij inramen
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2004, 17:11:17 »
Hoi Adri,

Ik ben het grotendeels met Cuno eens. Alleen het busje druklucht kan bij een selectie uit je 2400 dias wel eens busjeS druklucht worden.
In dat geval zou je eens uit kunnen kijken naar een compresor(tje) die ik een paar jaar geleden mede op advies van Jan Roeleveld (NDS) aanschafte.
Let wel je hebt een zgn olievrije nodig een een extra stoffilter in de uitgaande leiding is beslist aan te raden.
Succes met je dias en wie weet zien we er nog eens wat van.
Groeten,
Henk van der Vleuten

Chris Breet

  • Gast
Re: stofvrij inramen
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2004, 20:08:35 »
Wij gebruiken Wess raampjes en gebruiken alleen een stofkwastje bij het inramen. Goedkoop en werkt perfect. Op onze dia zie je nagenoeg geen stof.

Chris Breet

  • Gast
Re: stofvrij inramen tussen glas
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2004, 21:04:08 »

Over het inramen van dia's horen wij nog als eens dat mensen problemen hebben. Ans en ik gebruiken altijd Wess raampjes 001 met veriabel register. Deze raampjes hebben een iets kleiner maskertje dan de Wess 002. Het voordeel hiervan is dat je de dia wat meer naar links en naar rechts kan schuiven om bijvoorbeeld storende objecten achter het masker te houden die je bij de opnamen over het hoofd heeft gezien.
Bovendien is de struktuur van het anti-newton glas fijner dan bij GePe en daardoor is de dia scherper. Je hebt minder difuse uitstraling.
Voor het inramen borstelen wij altijd eerst het hele raampje schoon met een kwastje. En dat mag best een stevig kwastje zijn. Stofjes achter het masker kunnen door trillingen tijdens het rtansport namelijk zichtbaar worden. Dan poetsen we de glaasjes schoon met een vaak gewassen zakdoek aan de binnenkant. De dia wordt met dezelfde zakdoek ook licht gepoetst want sommige kleine vuiltjes gaan er anders niet goed af. Ook niet met spuitlucht. Uiteindelijk hebben we dan alleen nog maar stof op dia en glas dat niet vastgeplakt zit en met een stofkwastje heel makkelijk weggeblazen kan worden.
Het Wess raampje kan je heel snel dichtklappen en in die korte tijd heeft stof tussen de glaasjes bijna geen kans. Dan alleen nog even de buitenkant poetsen met de zakdoek en de stofjes wegblazen met het stofkwastje. Gebruik aan de buiten van diaraampjes met glas nooit een spuitbus omdat de druk zo hoog is dat je het stof van achter het maskertje uit voor de glaasjes kan blazen. De dia wordt dan eerder vuiler dan schoner.
Wij bergen onze glasdia's op in een speciale ruimte die op de juiste luchtvochtigheid wordt gehouden. In die ruimte hebben wij daarvoor een machine draaien. Maar je kan de dia's ook luchtdicht afsluiten in plastic met een zakje silicagel. Bij Wess kan je deze zakjes kopen of je kan ze zelf maken (van katoen) en vullen. Silicagek is te koop bij de drogist maar niet goedkoop. Je kan het drogen in de magnetron.
Vervoer je dia's als je op stap gaat in koelboxen om temperatuurs- wisselingen tegen te gaan. Over de Wess raampjes zijn wij erg tevreden.
De glaasjes zijn makkelijk schoon te maken en schuiven niet heen en weer zoals bij GEPE. Bij het poetsen krijg je geen vuil aan de randen. Dat verhaal van dat laagje wat je bij GEPE er niet af mag poetsen, vinden wij de grootste onzin. Het lijkt wel of ze er een soort olie op aanbrengen om vochtaanslag tegen te gaan. Eens zijn wij in de GEPE-fabriek wezen kijken en daar werd ons verteld dat het glas met natriumgas werd behandeld. Het was gewoon een verkoopsmoes. Verder zijn de Wess-raampjes makkelijk te openen als er per ongeluk toch een vuiltje achterblijft. Het voordeel van de registerpennen is dat de dia onbeweeglijk blijft in het raampje. Heb je dia's die oud zijn en vaak geprojecteerd, dan gaan ze wat verkleuren. Dat is meestal niet zo hindelijk in projectie. Moet je ze eens opnieuw inramen dan komen ze altijd op dezelfde plaats terug in het Wess-raampje en zie ge geen kleurverschil aan de randen. Wij hebben na 10 jaar geen enkele aanslag tussen het glas. Eens per 4 of 5 jaar poetsen we de buitenkant, maar veel vochtaanslag komt er niet op.

Dit was ons verhaal over inramen tussen glas.
Wij hebben 40 jaar diaervaring.

Ans en Chris Breet.


Chris Breet

  • Gast
Re: stofvrij inramen tussen glas
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2004, 11:41:28 »

Verder kan ik nog aan mijn vorige bericht toevoegen dat je het kwastje kan kopen bij de Hema op de afdeling make-up. Die kwastjes gebruiken de vrouwen ook om zich op te maken en doen het erg goed om het stof aan de binnenkant van het Wess-raampje los te borstelen. Dit gaat echt beter dan met spuitlucht. In de fotozaak hebben ze tegenwoordig zwarte stofblasertjes met een zwarte bal en een rood spruitstuk. Sorry is weet niet zo goed hoe dat heet. Maar die blaasballetjes geven veel meer kracht dan de stofkwastjes van vroeger.
Als je er nu handig in wordt kan je op een gegeven moment (wanneer je het stof aan de binnenkant heeft losgeborsteld en de glaasjes aan de binnenkant hebt gepoetst met een zakdoek -bij dit poetsen kan je gewoon op de glaasjes ademmen-) de dia zodanig boven het Wessraampje houden dat je met twee keer knijpen in het stofblasertje de dia aan twee kanten schoonblaast en gelijk de glaasjes aan de binnenkant. Dat is een handigheidje er vraagt enige oefening.
Dat stof wat er dan op zit gaat er heel makkelijk af omdat het raampje werd geborsteld en gepoetst. Daarna het raampjes snel dichtklappen en in de 2 seconden die daar tussen zitten komt er bijna geen stof meer tussen de glaasjes. Werkt bij mij perfect. Dan de buitenkant poetsen met de zakdoek -gewoon op de glaasjes ademmen- en de hoekjes schoonmaken met een wattenstaafje. Vervolgens aan de buitenkant het overige stof weg borstelen en de dia is perfect ingeraamd en schoon waar je maar kijkt. Alti-statische kwastjes gebruik ik niet. Op deze manier kan ik 100 dia's inramen in ongeveer 4 uur.
Als ondergrond bij het inramen gebruik ik altijd een zwarte fluwelen doek en heb ik goed licht boven mijn werk. Op die zwarte doek zie je alles maar dat is ook de bedoeling. Bussen met spuitlucht heb ik ook,  maar gebruik ik alleen voor het schoonblazen van de magazijnribben, lenzen en dergelijke.
Als iemand nog vragen of opmerkingen heeft mag je mij e-mailen.
ans.chris.breet@zonnet.nl

Chris Breet

Hans Bellers

  • Gast
Re: inramen van dia's
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2005, 20:30:43 »
Beste Chris,

Als je bij fotozaken vraagt of je raampjes zonder of met glas moet gebruiken, krijg ik in ieder geval  geen eenduidig antwoord. Met glas zegt men dat er condens kan ontstaan en zonder glas zou er sprake zijn van een soort vuilfilm op de dia's.
Zo heb ik van Agfa raampjes uit 2 delen met glas met plakstrip en ook een type scharnierend met glas. Verder nog Gepe glasraampjes met alu binnenwerk.
Wat kan ik nu het beste toepassen, met of zonder glas en welk type?
Vriendelijke groet.
Hans Bellers


adri snijders

  • Gast
Re: inramen van dia's
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2005, 19:38:27 »
Hoi,

Sinds enige tijd raam ik mijn dia's in glas (GEPE anti newton 3 mm dit met alu binnenkant) Bevalt prima. Kijkt veel rustiger dan niet ingeraamde dia's.
Soms wat lastig om het stofvrij in te ramen.

Kijk voor je aankoop op marktplaats.nl. Een maand geleden heb ik 4000 van die dingen voor € 150.= gekocht.

Adri

Carla Korfker

  • Gast
Re: inramen van dia's
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2005, 17:02:49 »
Naar aanleiding van de discussie omtrent inramen van dia's in glas.
Kan iemand mij vertellen WAAR ik nog plakstripjes kan kopen voor 6x6 dia's??

Bedankt voor een antwoord,
Carla


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: inramen van dia's
« Reactie #9 Gepost op: 2 oktober 2005, 18:27:40 »
Hallo Carla,

Op de website van de NDS staan verschillende soorten tape, mogelijk dat daar een bruikbare soort tussen zit. Zo niet, dan kunnen zij jou mogelijk toch nog verderhelpen.
www.diaprojectie.nl (zoek naar 'plak')
Telefoon: 030 - 635 02 71

AVé,
Cuno