Auteur Topic: Schermresolutie  (gelezen 16367 keer)

jos Hopstaken

  • Gast
Schermresolutie
« Gepost op: 18 oktober 2005, 19:12:13 »
Bij het ingebruik nemen van mijn laptop wil ik mijn beamer JVC D-ILA sx 21 gaan gebruiken. Op het gerojecteerde beeld kan ik geen hogere resolutie instellen dan 1024 x 768, terwijl 1400 x 1050 mogelijk moet zijn.
Welke van de 2 schermen moet ik selecteren, is dat scherm 1 of 2.
De laptop heeft een adapter  'Nvidia geforce4 488 G0 (64MB).
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 15:41:55 door Joris »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2005, 21:14:24 »
Hallo Jos,

De meeste videokaarten kunnen de resolutie van 1400x1050 standaard niet weergeven.
Sommige kaarten kunnen het wel, als de monitor of beamer via een digitale verbinding (DVI-D) is aangesloten. Maar dat gaat bij een laptop meestal niet op.

Om de resolutie van 1400x1050 toch te kunnen gebruiken, moet je het programma 'Powerstrip' downloaden en installeren (makkelijk te vinden als je 'Powerstrip' invult bij Google).

Normaliter is het externe scherm 'Scherm 2' in Windows. Maar als je bij de Eigenschappen van het beeldscherm op de knop 'Herkennen' klikt, verschijnen de werkelijke nummers duidelijk in beeld.

Bij sommige laptops is het overigens niet mogelijk dat het interne scherm en het externe scherm verschillende resoluties hebben. Dan moet je voor beide schemren 1400x1050 kiezen, en gaat het interne scherm met een venster van 1024x768 daarover heen schuiven.

Hou er in ieder geval alvast rekening mee, dat de prestaties van een grafische kaart in een laptop niet hetzelfde zijn als die van een 'normale' grafische kaart met hetzelfde type chip in een gewone pc. (Dit is ook herkenbaar aan de toevoeging 'Go' in de naam van de grafische kaart, dat is een uitgeklede (tragere) versie van de volwaardige chip).

AVé,
Cuno

jos Hopstaken

  • Gast
Re: Schermresolutie
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2005, 22:43:11 »
Bedankt voor de snelle reactie Cuno, Powerstrip heb ik binnengehaald en geinstalleerd.
De laptop hangt nu even niet aan de beamer, en kom tot het volgende:
- hoogst resolutie   =   2048 x 1536
- laagste resolutie  =    800  x   600
- 1400 x 1050 wordt niet gegeven, maar wel 1600 x 1024. moet ik die dan selecteren?
Groet joshop

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Schermresolutie
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2005, 23:16:32 »
Hallo Jos,

Je zult deze resolutie wel eerst moeten toevoegen aan de lijst met beschikbare resoluties. Dat is één van de mogelijkheden (in dit geval: de belangrijkste) toepassing van Powerstrip.

Dat doe je, na het starten van Powerstrip, als volgt:

1. PowerStrip menu > Display profiles > Configure > Advanced timing options > Custom resolutions
2. Select the 'User defined' list of timings (above the 'Remove resolution' button)
3. Select *all* the resolutions you want to add (this is a standard Windows multi-select list box)
4. Click 'Add resolution' and follow the instructions on screen

Suc6

AVé,
Cuno

Corine Smeets

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 48
Re: Schermresolutie
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2005, 11:07:35 »
Hallo
Ik heb een scanner Epson Perfection 1670, een monitor Benq T905 19 inch.
In welke resolutie moet ik een dia inscannen om een goeie bureaubladachtergrond te krijgen. Ze zijn altijd onscherp. Ik doe het met resolutie 600.
Met dank voor de hulp
Corine Smeets

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Schermresolutie
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2005, 12:56:19 »
Hallo Corine,

Jouw monitor heeft een resolutie van 1280x1024 beeldpunten.

Als je een dia (van afgerond 1 x 1,5 inch) scant met een resolutie van 600 pixels per inch, dan ontstaat een afbeelding met een afmeting van 600x900 beeldpunten.

Om die afbeelding beeldvullend op jouw monitor te tonen moet die afbeelding vergroot worden, en daarbij ontstaat onscherpte.

Voor beeldvullende weergave op de monitor moet dus scannen met een hogere resolutie, minimaal bijvoorbeeld 1200 ppi.

En mocht je een deel van de dia willen gebruiken, of afdrukken wilt gaan maken, dan moet de resolutie dus nog (veel) hoger zijn.

AVé,
Cuno