Auteur Topic: Geluidsweergave is niet ‘compleet’  (gelezen 10419 keer)

Robert Eckhardt

  • Junior
  • **
  • Berichten: 20
Geluidsweergave is niet ‘compleet’
« Gepost op: 30 april 2015, 12:16:54 »
De geluidsweergave van mijn show’s is niet ‘compleet’. Sommige geluiden worden redelijk tot goed doorgegeven, andere weer niet, bijv. de commmmentaarstem.
De ‘hapering’ zit niet in Wings, maar in mijn PC. Want dit gebeurt zowel bij het afspelen vanuit de tijdlijn als bij het afspelen van bijvoorbeeld een MPEG-fragment. Ik heb gekeken naar slecht zittende kabels, maar daar zit het hem niet in.

Soms treedt deze hapering tijdelijk niet op en dan is de geluidsweergave perfect, maar dan weer heb ik onverwachts weer te maken met deze stroring.

met groet,

Robert Eckhardt


Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Geluidsweergave is niet ‘compleet’
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2015, 22:21:12 »
Hallo Robert,

Als de "mono-elementen" (de delen van het geluid die door beide kanalen weergegeven zouden moeten worden) van het geluid slecht worden weergegeven, maar de echte "stereo-elementen" (dus door slechts een van de kanalen weergegeven zou moeten worden), dan is een stekker- of kabeldefect een mogelijke oorzaak. En dan met name de massa-verbinding of afscherming.
Dat is des te waarschijnlijker als het totale geluidsbeeld bijna mono-achtig in het midden wordt weergegeven.

Sommige geluidskaarten (of beter gezegd, de drivers of tools daarvan) kunnen weergavetechnisch aangepast worden aan de ruimte waarin het geluid moet worden weergegeven. Een vorm van equalizer. Als zo'n instelling vreemde waarden bevat, kan dat ook ongewenste gevolgen voor het geluid hebben.

Een variant hiervan is (virtuele) surround-sound-weergave. Als die in de geluidskaart staat ingeschakeld, en je hebt een keer de vraag gekregen (na het aansluiten van de luidsprekers) welk geluid moet worden weergegeven (en je mogelijk gelezen hebt: aan welke kant van de computer zijn de luidsprekers aangelsoten), en je hebt daarbij gekozen voor "achterkant", dan kan het zijn dat je verkeerd (of zelfs helemaal geen) geluidd te horen krijgt.
Want in dat geval heb je gekozen voor de weergave van het geluid voor de achterste luidsprekers (in home-cinema-opstelling), en die laten niet alles horen...
AVé,
Cuno

Robert Eckhardt

  • Junior
  • **
  • Berichten: 20
Re:Geluidsweergave is niet ‘compleet’
« Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2015, 12:34:37 »
Hallo Cuno,

In jouw antwoord zie ik drie mogelijkheden voor de storing.
Maar omdat die storing dan weer wel, dan weer niet voorkomt, lijken me de twee laatste opties onwaarschijnlijk.

Belangrijk om te weten is dat de storing tot nu toe alleen is opgetreden bij het aansluiten van mijn PC op een versterker.
1) Op een versterker in een zaal in het Jaarbeursgebouw.
2) Op mijn eigen versterker.

Beide keren met verschillende minitulpstekker-verbindingen.

In geval 2) (Op mijn eigen versterker) treed de storing soms wel en dan weer niet op.

Tot nu toe is de storing niet opgetreden als ik mijn PC, via mijn SD Event Control, aansluit op mijn actieve Fostexboxen.

Misschien dat je met deze aanvullende info nog iets kan doen. Ik zou nu nog niet weten tot welke actie ik moet overgaan.

met dank en een prettige dag nog,