DIAav en HDav - Hardware > Randapparatuur

Hardware vraagje

(1/1)

theo.koeten:
Ik heb m'n PC ge-up-graded met een ASUS Z87-K MoBo en een i5-4670 quad core CPU.
Dit MoBo ondersteund de grafische chip van de CPU.
Draai ik een FHD filmpje (MPEG4, AVI, H264) af binnen de Windows Media player gaat dit ook inderdaad prima, en inderdaad, zonder grafische kaart!
Probeer ik dat zelfde filmpje binnen WP5 af te spelen dan gaat dat schokkerig, zet ik de oude videokaart, PowerColor Radeon HD 4890, er weer in dan doet ie het weer al vanouds..(goed :)).
Ik heb de laatste grafische driver voor de CPU erop staan en bij Intel kom ik niet verder met dit probleem.
Iemand een idee?

gr. theo

Cuno Wegman:
Hallo Theo,

De grafische chip in een processor is, net als "vroeger" de on-board-grafische chip, ten enenmale niet geschikt voor gebruik met Wings Platinum: zo'n chip heeft veel te weinig rekenkracht.

Zo'n chip is wel geschikt voor het - zonder nadere poespas - decoderen en tonen van HD-videomateriaal. Maar bij het weergeven door WP komt meer kijken. Ook als je er op enig moment geen gebruik van maakt, de weg van harde schijf tot aan beeldscherm is wel bestemd en voorbereid voor het mixen van foto en video, al dan niet in combinatie met effecten en filters. Daardoor is de weergave via WP niet te vergelijken met de kale weergave door een player.

Ook de - iets oudere - HD4890 kan op het gebied van complexe beeldverwerking aanzienlijk meer dan de chip in de nieuwere processor.

De geschiktheid van een grafische kaart (of chip) voor WP kan beter beoordeeld met de criteria die aan een (heavy) gaming-computer worden gesteld dan aan een multimedia-computer (want dat is in de praktijk meestal niet meer dan het weergen van een hd-video...). En op gaming-gebied heeft de interne chip niet veel in de melk te brokkelen.

Kortom: met moederbord en processor is niets mis, maar voor WP-gebruik is daarnaast een echte (snelle) grafische kaart noodzaak.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie