Auteur Topic: computer  (gelezen 11092 keer)

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
computer
« Gepost op: 26 januari 2014, 14:24:14 »
forum ,
ik ben van plan op korte termijn een nieuw pc te configureren van het merk shuttle , mede doordat ik  sinds kort een nieuwe nikon d600 bezit full frame 25 mega pixel .
mijn vraag :wat kan ik het beste aanschaffen ik bedoel o.a welke processor , video kaart met meerdere hdmi uitgangen welk type harde schijf.
enz

Arnold van de Kamp

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:computer
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2014, 19:47:21 »
Hallo Arnold,

Persoonlijk ben ik de laatste jaren geen voorstander meer van de "echte" Shuttle-computers, als deze bestemd zijn voor AV-gebruik (lees: vooral het maken van HDAV-producties). De beperkte ruimte leverde te vaak problemen op met het plaatsen de videokaart (de krachtigste videokaarten passen er meestal niet in) en de voeding is voor de zware grafische kaarten meestal te krap bemeten.

Maar los daarvan: voor de samenstelling van een AV-computer hanteer ik al vele jaren het uitgangspunt: het krachtigste wat je binnen je budget kunt kopen. Ga je voor minder, dan zit je eerder aan je grenzen dan je verwacht.
In volgorde van belangrijkheid:
Processor: actuele i7-processor van Intel (3770 of 4770),
Grafische kaart: actuele top-kaart van AMD (R9 270 of hoger) of nVidia (gtx760 of hoger),
Geheugen: 8 GB of meer (vooral voor Photoshop en LightRoom met grote bestanden kan 16 GB voordelen bieden)
Gebruik in ieder geval een 64-bit-versie van het besturingssysteem, naar keuze Windows 7 of Windows 8.
AVé,
Cuno

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
Re:computer
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2014, 09:27:17 »
Cuno bij deze mijn hartelijke dank voor je advies
ik zal je laten weten wat ik er aan gehad hebt
hartelijke groet Arnold

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
Re:computer
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2014, 10:18:33 »
Dag Cuno,
nog een vraagje wat raad je me aan , welke bearbone kan ik dan het beste nemen en
vraag B, heb je nog een advies m.b.t. de harde schijf .

alvast bedankt
groet Arnold

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:computer
« Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2014, 22:13:46 »
Hallo Arnold,

Nagenoeg alle "barebones" (voor wie de term niet kent: een computerkast met voorgemonteerd moederbord en voeding. Processor, geheugen, grafische kaart en schijven moeten naar keuze toegevoegd worden) zijn van Shuttle zelf of minstens even klein. Daar kan/wil ik geen direct advies geven (zie mijn eerdere tekst), maar als je daar toch voor kiest: neem  er een met een zo zwaar mogelijke voeding (500 Watt minimaal) en controleeer vooraf of de gekozen grafische kaart past (omvang, voedingsaansluitingen).

Voor wat betreft de harde schijf: is vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Een SSD levert een snelstartende computer op. Maar voor echte opslag (foto's) zijn ze meestal nog te klein en te duur.
Als werkschijf voor een WP-project zijn ze wel ideaal: je kunt nagenoeg zonder vertraging door de show scrollen.
Omvang en aantal harde schijven is afhankelijk van jouw eigen opslagbehoefte (ter indicatie: in mijn WP-pc zitten drie schijven van 2 TB en twee van 3 TB).
AVé,
Cuno

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
Re:computer
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2014, 11:53:14 »
Hallo Cuno,
 heb inmiddels de spullen besteld ,en ga aan de slag .
bedankt voor je adviezen ik heb ze allemaal kunnen gebruiken.
hartelijke groet Arnold