Auteur Topic: Hoe maak ik snelle lichtwisselingen?  (gelezen 8413 keer)

Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Hoe maak ik snelle lichtwisselingen?
« Gepost op: 23 december 2013, 17:36:18 »
Geacht forum,

In een SGG bijeenkomst is ooit een keer aan de orde geweest hoe je heel snel de beelden op 0% en 100% licht kon doen. Bijvoorbeeld om het flitsen van onweer na te bootsen. Ik heb wel een curve geprobeerd, maar dat is niet wat ik bedoel. In het behandelde voorbeeld kwam er ook zo'n rood/wit lijntje onderin het beeld. Maar ik kan dat nergens vinden. Weet iemand raad?

Alvast bedankt,

Groet,
Henk

Remy Van Looveren

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re:Hoe maak ik snelle lichtwisselingen?
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2013, 20:36:15 »
Beste Henk,
Ik vermoed dat je vraagt naar de 'mute' functie van afbeeldingen.  Die krijg je zo :
- Klik met de rechter muisknop in de afbeeldingen die jij wil doen 'flikkeren'
- Klik in het bekomen submenu op de rubriek 'stuursporen'
- Het volgende menuutje is 'verdeeld' in verschillende blokjes.  In het derde groepje vind je de 'mute' functie.  Vink die aan
- Een druk op O.K. levert in je geselecteerde afbeelding een nieuw (egaal grijs gekleurd) stuurspoor op.   Met dit stuurspoor kan je de 'flikkering' realiseren.

Het aan/uit gaan van de lamp kan je willekeurig sturen door in dat grijze stuurspoor te klikken.  Je verdeelt het dan in een grijs en een rood gedeelte.  Het grijze deel is de tijd dat de lamp aan staat.  Bij het rode gedeelte is de lamp uit.  Klikken in een grijs of een rood gedeelte zorgt weer voor een opdeling in grijs en rood.  Uitproberen dus wat je hiermee kan.  Je verandert immers nooit iets aan je beeld.  Mocht het resultaat je niet bevallen doe je het vinkje bij 'mute' in de 'stuursporenrubriek' gewoon uit.  Het grijze spoor verdwijnt dan helemaal en je kan opnieuw beginnen (zie hierboven de volgorde van werken).

Het aan/uit gaan van de lamp kan ook, veel eenvoudiger, een regelmatig interval krijgen.  Dat gaat zo :
- Zorg opnieuw voor een grijs mute-stuurspoor (zie hierboven)
- Klik nadien opnieuw met de rechtermuisknop in jouw geselecteerde afbeelding
- Ga naar de rubriek 'speciale functies' en klik het item 'curve maken' aan
- In het nieuwe submenuutje kan je dan bepalen hoe groot de fasering moet zijn.
Best is om dat een beetje proefondervindelijk uit te testen.  Niets is namelijk definitief.  Zie mijn tweede paragraafje.

Hopelijk ben je hier wat mee.  Veel plezier ermee gedurende de aankomende feestdagen.

Remy

Henk Dijkstra

  • Junior
  • **
  • Berichten: 24
Re:Hoe maak ik snelle lichtwisselingen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2013, 10:02:56 »
Dag Remy,

Jawel, dit bedoelde ik! Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!

Groet,

Henk Dijkstra

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re:Hoe maak ik snelle lichtwisselingen?
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2013, 21:15:13 »
Beste Henk,

Zoals ik flitsen van onweer in Photoshop creeer;

Maak aan nieuw bestand aan,
Sla dit op met transparantie met tif,
Maak een grillig patroon met hard potloot, wit, zals een flits er uit kan zien,
Sla dit ook op met transparantie, W.P ondersteunt dit,
Transporteer dit in je productie met b.v 0,04 sec tijd.

succes

Piet Bakker
« Laatst bewerkt op: 26 december 2013, 21:27:02 door Piet Bakker »