Auteur Topic: Probleem bij maken van een PAL MPEG2-bestand  (gelezen 7832 keer)

Robert Eckhardt

  • Junior
  • **
  • Berichten: 20
Probleem bij maken van een PAL MPEG2-bestand
« Gepost op: 14 december 2013, 17:01:54 »
Beste Forumleden,

Bij het maken van een PAL MPEG2-bestand stuit ik op het volgende probleem.

Als ik de beeldverhouding 16 x 9 invoer en vervolgens de resolutie 1920 x 1080 dan geeft Wings de waarschuwing ‘Invalid video size’ voor zowel de breedte als de hoogte.

Dezelfde waarschuwing komt bij resolutie 1280 x 720 (beide deelbaar door 16). In beide gevallen kan ik dus niet verder.
Ik wordt ook wel een beetje op het verkeerd been gezet door het plaatje op pag. 21 in Beeldverhoudingen & Beeldformaten. Wanneer ik die instellingen overneem (w.o. 16 x 9 en1920 x 1080), loop ik eveneens vast.

Het lukt me overigens wel een MPEG2-bestand te maken met andere instellingen, maar dan kloppen de beeldverhoudingen van geen kant.

Het moet toch mogelijk zijn uit te leggen hoe ik een MPEG2-bestand maak van een (stuk) show gemaakt in de beeldverhouding 16x9 en de resolutie 1920 x 1080.

Prettige avond,

Robert

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Probleem bij maken van een PAL MPEG2-bestand
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2013, 19:01:17 »
Hallo Robert,

Je bent in een valkuil gestapt die tijdens de SGG-bijeenkomsten, en hier op het forum, al vaker aan de orde is geweest.
Zodra je kiest voor PAL maak je daarmee ook gelijk de keuze voor een resolutie. Dat is nu eenmaal een vast element van de norm "PAL", namelijk 720x576. Niet meer, en niet minder.

Wat jij blijkbaar wilt maken is een HD-video in het MPEG2-formaat. Dan moet je kiezen voor de preset "HDAV 25 fps" of "HDAV 30 fps". Dan kun je wel de resolutie opvoeren tot een waarde van 1920x1080.
AVé,
Cuno

Robert Eckhardt

  • Junior
  • **
  • Berichten: 20
Re:Probleem bij maken van een PAL MPEG2-bestand
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2013, 14:10:04 »
Cuno,

Dank voor het prompte antwoord. Het is duidelijk.

Nog een vraag. Ik wil dat MPEG-2 fragment op Mac (OS X 10) kunnen afspelen.
1) Moet ik dan een andere 'preset' kiezen.
of
2) Een 'Medeiaplayer' downloaden die dat fragment op Mac afspeelt. Ik heb dat geprobeerd maar het lukt me niet.

Robert