Auteur Topic: RS232 aansluiting  (gelezen 20309 keer)

Fons Schouten

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
RS232 aansluiting
« Gepost op: 26 oktober 2013, 20:52:23 »
Beste forumleden,

Ik heb al enige tijd een JVC beamer. Hierop - maar ook op vele andere beamers - is een 15 polige seriële RS 232 poort aangebracht.
Wie weet waar deze voor is? In de handleiding heb ik het niet kunnen vinden.
Is het een gewone extra RS 232 uitgang of heeft hij een andere functie.


Groetjes Fons Schouten

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:RS232 aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2013, 09:31:48 »
Hallo Fons,

Citaat
...is een 15 polige seriële RS 232 poort aangebracht...

Het klopt dat er beamers zijn die een RS232-poort hebben, maar die is niet 15-polig.

Als de aansluting 15 polig is (vrouwelijk) dan is het een VGA-aansluiting en zal de tekst bij de aansluiting moeten aangeven of het een ingang is (meest gebruikelijk) of een uitgang (om het beeld door te sturen naar een volgende beamer of beeldscherm, minder gebruikelijk).

Een RS232-poort is 9-polig (aan beamerzijde normaliter mannelijk). Via deze verbinding kunnen opdrachten naar de beamer gestuurd worden, net als met de afstandsbediening. Hiermee kan de beamer door de computer bediend worden (bijvoorbeeld aan/uit, een andere ingang kiezen, het beeld op zwart zetten e.d.).
Om hiervan gebruik te maken moet de computer natuurlijk ook een RS232-poort hebben. Als je de aansturing vanuit Wings Platinum wilt doen, dan kun je ook gebruik maken van een SD-stuurapparaat met RS232-uitgang.
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re:RS232 aansluiting
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2013, 10:05:15 »
Beste Fons,

Ook ik heb een JVC Projector, nl de HD750. De RS232C gebruik ik voor het calibreren van mijn Projector. Zoals Cuno meldt, de PC dient ook zo'n aansluiting te hebben. De 750 heeft een scala aan instel mogenlijkheden voor kleurtemp, CMS en Gamma. Calman levert software voor uiteenlopende projectoren. Voor de meting gebruik ik de i1dislpay van x-rite, ik meet de reflectie van het doek. Ik gebruik de calman 5 home theater uitvoering, het bevalt mij prima, elke 100 uur doe ik een nieuwe meting. Voor nacontrole gebruik ik de calman pattern generator, gratis te downlouden, een echte aanrader. Verdere vragen, schroom niet.

Prettige dag

Piet Bakker.

 

  
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 11:32:46 door Piet Bakker »

Fons Schouten

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re:RS232 aansluiting
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2013, 12:09:46 »
Hallo Cuno en Piet,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Het is natuurlijk een 9 polige konnektor.
Ik ga eens naar kijken of ik er wat leuks mee kan doen. Eventueel via Wings want ik heb de SD 404 nog aangesloten. Deze gebruik ik alleen nog om het projectiescherm en de verlichting mee te sturen. Mocht ik nog vragen hebben kom ik er nog even op terug.

MvG

Fons Schouten
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2013, 12:13:06 door Fons Schouten »