Auteur Topic: Aankoop nieuwe beamer  (gelezen 11000 keer)

Etienne van Haute Stef

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Aankoop nieuwe beamer
« Gepost op: 24 mei 2013, 12:36:11 »
Beste forumleden,

Ik volg dit forum reeds enige tijd, maar heb me geregistreerd om zelf een vraagje te kunnen stellen.

Als bestuurslid van Fotokring Brafodia gebruiken we reeds 7 jaar een Canon XEED SX50 beamer.
We zijn nu toch wel aan vernieuwing toe en daarom enkele vraagjes.
We projecteren foto’s en regelmatig enkele reeksen, maar voor de 3:2 verhouding gebruiken we 11% van de beschikbare pixels niet. Voor 16:9 is dit zelfs 25%.

Onze nieuwe aankoop zou dus richting 1920x1080 of zelfs naar 1920x1200 gaan, waarbij de laatste de voorkeur heeft omdat we voor 3:2 de beste benutting van de pixels hebben en voor 16:9 er geen verschil is (zie “Das HDAV-Buch…) .

Nu de echte vraag (eindelijk): Kan onze 4 jaar oude pc 1920:1080 benutten? Als we de beamer eerst voor de pc opstarten zal hij dan de juist resolutie overnemen (zo doen we het nu ook)?
Kan dit ook zo voor een beamer van 1920x1200?

Het lijkt alles een beetje ingewikkeld maar toch alvast bedankt voor uw reactie.

Stef Van Haute

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Aankoop nieuwe beamer
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2013, 22:21:49 »
Hallo Stef,

Jullie computer van 4 jaar oud zal prima overweg kunnen met de resoluties van 1920x1080 en 1920x1200.

Als de computer overweg kan met de (minder gebruikelijke) 1400x1050 van de Canon, dan zijn de nieuwe (gangbare) waarden geen enkel probleem (alleen laptops kunnen wel eens moeite hebben met resolutieverschillen tussen het interne scherm en het externe scherm/beamer), maar jouw beschrijving geeft niet aan dat een laptop gebruitk wordt.
AVé,
Cuno

Etienne van Haute Stef

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re:Aankoop nieuwe beamer
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2013, 10:47:29 »
Hallo Cuno,

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie.

Kan je ons iets aanbevelen? DLP heeft toch de voorkeur op LCD denk ik?

In ieder geval tot in september, ik kijk er al naar uit.

Mvg,

Stef Van Haute

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re:Aankoop nieuwe beamer
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2013, 14:07:07 »


Saluut,

Onderstaande site beantwoord al je vragen over de verschillende toegepaste technieken, wel in het Engels.

http://www.projectorreviews.com/

Succes

Piet Bakker.

Etienne van Haute Stef

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 6
Re:Aankoop nieuwe beamer
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2013, 22:28:54 »
Bedankt voor de info Piet,

Met vriendelijke groeten,

Stef