Auteur Topic: videobeeld heeft een soort "spiegelrand"  (gelezen 7854 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
videobeeld heeft een soort "spiegelrand"
« Gepost op: 5 september 2013, 20:57:14 »
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een presentatie ter gelegenheid van een jubileum. Daarvoor heb ik oud materiaal toegestuurd gekregen o.a. een gedigitaliseerde VHS-video. Als ik deze laat zien met beeld in beeld krijgt de video onder en rechts een rand van een millimeter of twee die ook bewegend beeld laat zien. Het ziet eruit alsof de video weerspiegelt in een glimmende fotolijst. De enige manier die ik kan bedenken om die rand weg te krijgen is er een tif-beeld overheen zetten waarvan het midden transparant is en de rand gevuld met pixels. Dat werkt op zich wel, maar mooi is anders.
Kent iemand dit probleem en weet iemand dan ook de oplossing?
Is het mogelijk een beeldveld zelf van een wat dikkere rand te voorzien zodat die "videorand" erachter wegvalt?
Ik ben benieuwd want met allerlei zoektermen over een videorand vind ik niets werkbaars.
groeten,

berntet

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:videobeeld heeft een soort "spiegelrand"
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2013, 22:34:25 »
Hallo Ben,

Oude video houdt zich niet zo mooi aan pixels als moderne video.
Voor jouw probleem zie ik verschillende mogelijke oplossingen:
- zoom de video binnen het beeldveld een beetje in (wel de beeldveldclipping inschakelen) ;
- gebruik dynamische maskers om slechts een deel van de video te tonen (alleen het deel binnen de gerafelde randen);
- geef in de mediapool, tabblad Video, in de kolom Uitsnede aan welk deel van de video getoond moet worden (in de help: Videobild beschneiden).

Ik vermoed dat hier wel een mogelijkheid bij zit die voor jou toepasbaar is.
AVĂ©,
Cuno

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re:videobeeld heeft een soort "spiegelrand"
« Reactie #2 Gepost op: 6 september 2013, 12:39:17 »
Dank je, Cuno. Ik ga ermee aan de slag.