Auteur Topic: DVD laat niet het hele beeld zien  (gelezen 7147 keer)

Peter Panhuijzen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
DVD laat niet het hele beeld zien
« Gepost op: 14 mei 2013, 19:50:23 »
Beste mensen

Ik moet van een presentatie een aantal dvd's maken. Ik heb er nu een gemaakt zoals omschreven. (eerst mpeg, dan dat bestand branden)
Wanneer ik hem nu in mijn dvd recorder stop en afspeel dan valt er links en rechts een stukje van het beeld weg. De tv is al wat ouder maar ik kan mijn tv op verschillende weergave formaten zetten (3:4  16:9  16:9 filmformaat Ondertitel zoom enz)maar steeds valt er links en rechts een stukje weg en daarmee soms ook een stukje tekst die onder het beeld staat. Wat doe ik niet goed of ligt het aan mijn tv of dvd recorder/player
Wie kan mij hierover wat vertellen ??
Groet

Peter

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:DVD laat niet het hele beeld zien
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2013, 20:02:44 »
Hallo Peter,

...eerst mpeg, dan dat bestand branden...
Ik ga er van uit dat je hierbij eigenlijk bedoelt
- eerst mpeg maken (Uitvoer - MPEG-1/2-video)
- dan video-dvd maken (Uitvoer - Video-dvd)

Zeker alle analoge tv's (beeldbuis) tonen niet het hele beeld. En ook digitale tv's tonen meestal niet het hele beeld als er een analoge verbinding is tussen dvd-speler en tv (scart, composiet, s-video).

In die gevallen kun je een zwarte rand rondom de video laten berekenen door WP. In de dialoog
Bij het maken van het mpeg-bestand kun je daarvoor een waarde opgeven.
In de Duitse helptekst kun je meer lezen (tabblad Inhoud) onder
  • Medien ausgeben - Video erstellen - MPEG-video erstellen (over het maken van de video, de zwarte rand wordt hierin ook genoemd)
  • Medien ausgeben - Video erstellen - Rand für TV-wiedergabe
AVé,
Cuno

Peter Panhuijzen

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 11
Re:DVD laat niet het hele beeld zien
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2013, 22:16:01 »
Hallo Cuno

Bedankt voor je reactie.
Je geeft mijn vraag goed weer maar met de oplossing die je me aanreikt verandert niet het feit dat de tekst onder in een hoek maar half in beeld komt. Ik heb dus  die tekst een stuk naar het midden verplaatst en hiermee  is het probleem opgelost. Maar ik denk dat het toch ook anders zou moeten kunnen ???

Groet

Peter

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:DVD laat niet het hele beeld zien
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2013, 22:35:40 »
Hallo Peter,

Controle in stappen:
1. Is de tekst bij vertoning vanuit de Tijdlijn (of als exe op de computer) wel geheel zichtbaar?
Indien nee: dan is de oorspronkelijke tekst verkeerd binnen het beeld gesplaatst en dan is jouw eigen oplossing (verplaatsen van de tekst) de juiste aanpassing.
Indien ja: stap 2

2. Als je de gemaakte video (mpeg) op de computer afspeelt, is de tekst dan wel geheel zichtbaar?
(NB: hier moet de opgegeven zwarte rand rondom de video al zichtbaar zijn!)
Indien nee: er gaat iets mis bij de berekening van de video. Is de beeldverhouding van de mpeg wel gelijk aan die van het Screen.
Indien ja: stap 3

3. Als je het dvd-bestand (vob-bestand) op de computer afspeelt, is de tekst dan wel geheel zichtbaar binnen het beeld (dus niet in de zwarte rand)?
Indien nee: er gaat iets mis bij de conversie van mpeg naar dvd-video. Controleer de instellingen aan de hand van de helptekst en de instructie-video op www.hdav.nl
Indien ja: stap 4

4. Als alle bovenstaande stappen goed doorlopen zijn, maar toch de tekst niet geheel op de tv getoond wordt, dan zal er ook een deel van de afbeeldingen niet getoond worden.
In dat geval moet de zwarte rand breder (groter) gemaakt worden (in de stap mpeg-video maken).
AVé,
Cuno