Auteur Topic: Beeldsequentie  (gelezen 9689 keer)

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Beeldsequentie
« Gepost op: 29 mei 2013, 14:31:31 »
Dag allemaal, weer eens iets raars met het maken van een beeldsequentie in mijn show. Foto's van M_0001 t/m M_0508 ingeladen voor een beeldsequentie te maken. Lijkt alles goed te gaan en krijg een mooie beeldsequentie in mijn show te zien. Maar.... in de media pool krijg ik een foutmeldig; Presentatiebestanden voor M_[1-508(4)].jpg ontbreken.
Als in de beeld sequentie heel langzaam tempo afspeel zie ik dat niet al de foto's tezien zijn. Ik zie alleen de nummers 0001 en dan 0006 - 0011, inplaats van de al oplopende nummer van 0001-0002-003 enz. wat gaat er fout? Kan Wing het aantal foto's van 508 stuks niet aan? Graag hulp... Gr. Jos

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:Beeldsequentie
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2013, 15:33:28 »
Hallo Jos,

Wings kan van (veel) meer dan 508 fotos een beeldsequentie maken, dat is het probleem niet. Ik denk dat er iets mis is met de fotos 2 t/m 7 als ik zowel je langzaam afspelen als je gemelde fout in de mediapool bezie.
Bekijk ze eens in LR of PS: zie je daar afwijkingen tov van # 1 en # 8 anders dan 'kleine' veranderingen/verschuivingen in het beeld. Als bijv. het totaal afwijkende fotos zouden zijn dan kan Wings er geen 'film' van 'breien'. Want dat is in feite wat Wings met de sequentie doet: een videofilm er van maken.
Ik neem aan dat je het principe kent van de moderne (gecodeerde) videofilm: men neme het 1e beeld, kijke wat het verschil met het volgende beeld is en sla alleen het verschil op; doe dat een aantal (bij wmv wel tot 15 of zo) beelden achtereen, pakke dan weer een volledig beeld enz. Op die manier krijg je kleinere videobestanden. Voorbeelden: AVI (groot) - Mpeg2 (kleiner) - Wmv (nog kleiner) - Mpeg 4/H264 (kleinst).
Als dus bijv. op een of andere manier de 'foute' fotos van andere oorsprong zijn, dan gaat het beslist fout. Verkeerde fotos in een reeks ontstaan veelal door identieke naamgeving zoals IMG0xyz en dergelijke in verschillende (en soms) dezelfde mappen.
Als foto 2 weinig afwijkt van foto 1, open foto 2 dan eens in PS, bekijk hem en sla hem opnieuw op als ie goed toont. Doe dat ook met de volgenden. Stel dan de beeldsequentie nog eens opnieuw samen. Helpt dat? Nee? Is je nummering dan echt goed?

Henk

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re:Beeldsequentie
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2013, 19:25:51 »
Hoi Henk, Als de beelden komen vanuit hetzelfde vastepunt. Werk op een bouwplaats 9 foto's per dag een jaar lang, vandaar ook mijn nummering van 0001 wat het worden er meer dan 1000. Mogelijk is dat het probleem, 0001 enz. zal een test maken met gewoon nummering van 1 t/ tot nu toe 508. Henk, mijn werkwijze is, de foto's van dat vaste punt elke week met mijn laptop inlezen en in een map in mijn computer laden. Dan alles herbenoemen op datum, 16:9 ervan maken alles op vanuit dezelfde hoek zodat het goed op elkaar past en de beelden niet verspringen. Daarna deze kopieeren naar de map video in wings, via fotoshop verkeinen naar jpg, alles tegelijk en ook deze via photoshop herbenoemen naar M_001 tm M_0508. Dan deze in wing via het beeldsequentie de foto's voor de video inladen. Dat gaat goed, en kan de show zien, alleen met veel nummer eruit gelaten. Mogelijk de foutmelding Presentatie voor M-[1-508(4)].jpg ontbreken? Zou een goede oplossing zijn dat wing ook de oplossing zou geven van deze fout melding. Gr. Jos

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re:Beeldsequentie
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2013, 20:16:46 »
Nog een keertje Henk, Alles opnieuw van nummer voorzien, maar nu 001 t/m 508. Het blijft gelijk, slaat veel foto's over terwijl ik de beelsequentie toch kan laten spelen en zien? Heb de snelheid heel langzaam gezet  en de beeldjes geteld, van de 508 stuks zijn er maar 102 gebruikt?? iedere keer zijn er zo,n 4 foto's eruit gelaten zo tot het einde toe. Raa Raa? Gr. Jos

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re:Beeldsequentie
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2013, 21:26:42 »
Hallo Jos,

Ik weet niet of je toevallig ook Lightroom (3 of 4) gebruikt, of Photoshop CameraRaw, dan kun je in combinatie met LRTimelapse fantastische resultaten halen uit je serie.

www.lrtimelapse.com

Een tutorial waar de maker de zaken uitlegt: (engelstalig)
http://www.youtube.com/watch?v=GOu-bFuq6pY

Met LRTimelapse kun je ook problemen corrigeren, ik was zelf erg onder de indruk van het resultaat.
Je kunt het gratis uitproberen, trouwens dat kun je met Lightroom ook d.m.v. een 30 dagen trial versie.

Succes met je leuke project!

Nog even een note van de maker voor een goed resultaat  ;)
It’s really important that you read the new workflow description before getting started!
http://lrtimelapse.com/workflow/
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2013, 21:31:10 door Jaap »
Jaap

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re:Beeldsequentie
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2013, 19:59:55 »
Dag Jaap, voor de herbenoeming van mijn foto's gebuik ik Bridge van photoshop; de fotos 1 t/ 508 selecteren, naam wijzigen in batch  en krijg dan de foto's van oo1 t/m 0508 op volgorde. Deze zoals cuno heeft uitgelegd in wing ingeladen als beeldsequentie video ingeladen. Wings maak hiervan een mooie beeldsequentie van deze loopt op mijn scherm, alleen als ik de foto's tel zijn het er geen 508 stuks maar 102 foto's die wings gebruikt? Pakt om de 4 a 5 fotonummer er een en dat is heel raar. Heb zo reeds meer beeldsequentie gemaakt van ander foto's maar dan van 1 t/m 40 er deze gaan wel allemaal. Wat gaat er fout? Er gebeuren meer van dat rare, Cuno hiervan op de hoogte gebracht maar nog niet vernomen. O.a een serie foto's van 1 t/m 75 konden niet ingeladen worden, toen van de eerste 15 een beeldsequentie gemaakt, lukte. en het vervolg van 16 t/m 75 ook weer een beeldsequentie en ook deze lukte? Dus van 1t/m 75 niet, gesplist van 1/15 en 16/75 deze twee gingen wel ? Ziet er behoorlijk mee in mijn maag, maak heel veer foto's voor een beeldsequente in een serie en deze moet eind van het jaar af zijn.. Gr. Jos