Auteur Topic: Beamer in stand-by stand??  (gelezen 9371 keer)

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Beamer in stand-by stand??
« Gepost op: 26 november 2012, 15:01:46 »
Beste Forumleden,

Als ik een presentatie laat zien, dat bestaat uit meerdere delen, met daar tussenin telkens een pauze van 15-20 minuten (om een toelichting te geven), wat doe je dan in zo'n pauze met de beamer? Ik ben geneigd, de beamer dan in stand-by te schakelen, zodat de lamp dooft en afkoelt. Er zijn mensen, die zeggen: gewoon aan laten staan anders bekort je de levensduur van de lamp van de beamer.
Wat is hier de waarheid? Het betreft een JVC-beamer DLA-SX21.

Groeten van Will

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Beamer in stand-by stand??
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2012, 20:58:00 »
Hallo Will,

Diverse bronnen hebben hierover een verschillende mening.
Feiten zijn in ieder geval:
- de beamerlamp slijt door gebruik;
- de beamerlamp slijt door starten/inschakelen;
- de beamer zelf (met name de voeding) slijt door het starten/inschakelen van de lamp.
Welke vorm van slijtage het zwaarst weegt, of vanaf welke pauzeduur het omslagpunt ligt? Ik zou het niet weten.
Dat zal per type beamer ook weer anders zijn. En ook afhankelijk zijn van het aantal branduren dat je per dag/week/maand met de beamer haalt.

Persoonlijk laat ik de beamer tijdens de pauzes gewoon aan staan (NVG-bijeenkomsten regio Arnhem). Ook tijdens de bijeenkomsten van de Stumpfl Gebruikersgroep laten we de beamers gewoon ingeschakeld. Je kunt dan ook gelijk weer met een serie doorgaan zodra je dat wilt: je hoeft dan niet meer op het opwarmen te wachten.

Los van de technische aspecten (levensduur, kosten), is er in mijn optiek ook een belevings-aspect: hoe komt het op de kijker/bezoeker over als de meldingen van het in- en uitschakelen van de beamer (inclusief merk-logo) tussendoor op het scherm verschijnen. Het zou, als ik bezoeker was, de indruk van professionaliteit niet versterken.
AVĂ©,
Cuno

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re:Beamer in stand-by stand??
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2012, 13:05:36 »
Dag Cuno,

bedankt voor je antwoord en overpeinzingen.

groetjes van Will