Auteur Topic: Twee nVidia grafische kaart in een laptop?  (gelezen 10636 keer)

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Twee nVidia grafische kaart in een laptop?
« Gepost op: 31 december 2012, 10:14:04 »
hallo, mijn laptop is aan vervanging toe. De firma BTO heeft een laptop 17CL46-GTX680 met daarin een videokaart GeForce GTX680M.  Deze kan worden uitgeschakeld en wordt dan overgenomen door een HD Graphics 4000 voor minder rekenkracht. Maar ze hebben nog een laptop met daarin twee GeForce GTX680m erin. Heef iemand met bovenstaande laptops ervaring enof met deez Firma? Gr. Jos

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re:Twee nVidia grafische kaart in een laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2012, 11:30:30 »
De GTX 680 is op dit moment een van de beste grafische kaarten voor laptops die er op de markt is.
Twee van deze kaarten maken het nog beter,alleen de vraag is of dit noodzakelijk is.
Dit is afhankelijk van wat voor soort series je maakt want voor een normale AV heb je zo'n zware configuratie
niet nodig.
Wat naast de grafische kaart zeker ook niet onbelangrijk is de processor en de snelheid van de HD die samen met de grafische kaart het totaal bepalen.
Voor uitgebreidere informatie over de grafische kaarten zie www.piethuijgens.nl bij de AV links-computer links.

Groet Piet Huijgens

jos mensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 26
Re:Twee nVidia grafische kaart in een laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2012, 13:34:21 »
Piet, ik fotografeer met de canon 5D mII ook film in 1920 x 1080.  Verder gebruik ik de Pro versie van Wings. Film en fotografeer nogal natuur, uitkomende vlinder enz. Wil nu met deze laptop mijn shows buiten de deur te laten zien. Lapton 1 kost 1762 euro en heeft de GeForce GTX680M (deze heb ik naar aanleiding van je site Piet, dank hiervoor) kan worden uitgeschakeld en dan neemt de Intel HD Graphics 4000 deze over, of andersom. Dit hebben ze gemaakt om batterijen te besparen. De processor is de Intel Core i7-363QM.
De andere laptop kost 1810 euro en heeft twee GeForce GTX 680M in SLI met dezelfde Processor. Wat betetend SLi, staan dan al de twee kaarten aan,of naar gelang de rekenkracht die nodig is?
Groetje Jos Mensen.
ook nog de beste wensen voor 2013 toegewenst 

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Twee nVidia grafische kaart in een laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2013, 18:53:45 »
Hallo Jos,

SLI is een koppeling tussen twee grafische kaarten van nVidia, waarbij de krachten van die kaarten gebundeld worden. In combinatie met WP heb ik er de laatste tijd niets meer over gelezen, maar voorheen leverde het gebruik van SLI voor WP niet veel voordelen op.
Als SLI is ingeschakeld werken beide grafische kaarten, en trekken ze beide stroom uit de accu of de adapter.

Welke camera je gebruikt is voor het maken van de series, of het bepalen van de benodigde (grafische) rekenkracht niet echt relevant. Bepalend is vooral programmeertechnische complexiteit van de beeldopbouw (aantal gelijktijdige foto's in beeld, grootte van afbeelidngen voor grote zoom- of pan-bewegingen, tempo waarin foto's ingelezen moeten worden, het aantal HD-videofragmenten dat gelijktijdig afgespeeld moet worden, gebruik van maskers en transparantie...).

Voor gebruik met WP is het raadzaam om goed te letten op de instelling voor het schakelen tussen de interne grafische mogelijkheden (Intel HD Graphics) en de echte grafische kaart (de nVidia). Deze omschakeling gebeurt niet altijd goed, en dan draait WP (of een exe die je gemaakt hebt) via de Intel-oplossing die niet voldoende krachtig is. Resultaat: leeg beeld.

Tijdens "echt" gebruik, verbruiken de grafische kaarten veel energie (in een laptop tot 100 Watt per kaart). Dan is een accu snel leeg. Dus dan zul je bijna altijd met de adapter moeten werken. Ook als de nVidia-kaart actief is, en de adapter niet is aangesloten, zal de kaart niet op maximale kracht kunnen presteren en kunnen dus haperingen in de weergave van (zwaardere) shows voorkomen.

Ik zie dat jij en Piet door elkaar de benamingen GTX680 en GTX680M gebruiken. Hoewel deze kaarten gebaseerd zijn op dezelfde techniek, zijn het twee heel verschillende kaarten:
- de kaart zonder M is de kaart die in "gewone" computers gebruikt wordt, zo'n beetje de snelste (single-chip) grafische kaart van dit moment. Een monster, maar op volle kracht gebruikt deze kaart tot 400 Watt aan energie. De warmte die hierbij ontstaat kan nooit binnen een laptop worden verwerkt en afgevoerd (bovendien zou de adapter dit moeten kunnen leveren...).
- de kaart met de M wordt gebruikt in laptops. Ook de topkaart in dit gebied. Maar de effectieve topprestatie ligt wel 30 tot 50 procent lager dan van de "echte" kaart.
Als bij een laptop met twee van deze grafische kaarten de adapter minder dan 200 Watt kan leveren, kunnen ze nooit beide op volle kracht werken.
AVĂ©,
Cuno