Auteur Topic: Dwirrelingen tijdens Pan en Zoom beelden  (gelezen 15066 keer)

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Dwirrelingen tijdens Pan en Zoom beelden
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2012, 19:36:42 »
Hallo Bert,

Ik heb jouw bestanden ontvangen en bekeken.

In de blauwe luchten zie ik het verschijnsel niet. Wel, overduidelijk, in het gras/riet/gebladerte/takken. Dat zijn dus duidelijk de gebieden met scherpe lijnen/randen. Het gras is weliswaar geen geometrisch regelmatig patroon, maar wel een verzameling van harde bladranden.

Dit verschijnsel is te beperken door de afbeeldingen waarbij dit optreedt licht onscherp te maken. Dit kan binnen WP in de Media-pool:
klik met de rechter muisknop op de afbeelding in de Media-pool, kies Beeldbewerking, selecteer de tweede keuze (De hieronder opgegeven bewerkingen), zet een vinkje bij Vervagen en vul een lage waarde in (1 of 2).
Als je die afbeelding op een ander punt in de show ook wilt gebruiken zonder vervaging (omdat daar geen beweging plaatsvindt), maak dan eerst een kopie van de afbeelding (kan ook via de Media-pool).
De show met deze aanpassingen heb ik per mail naar je verzonden.

Om de kans op het optreden van dit verschijnsel te beperken, is het eigenlijk uit den boze om afbeeldingen al te verscherpen voordat je deze in WP importeert.

Vervagen heeft uiteraard een mogelijk negatief effect op de scherpte(indruk). Dat is niet te voorkomen: behoud van scherpte en vloeiende beweging staan (in deze digitale techniek) lijnrecht tegenover elkaar. Er zullen dus compromissen gesloten moeten worden.
Daarom kun je deze optie ook per afbeelding inschakelen, alleen daar waar het echt nodig is.

Dan heb ik gelijk nog een paar vragen aan alle lezers in dit forum (vooral voor zover zij lid zijn van de Stumpfl GebruikersGroep):
- kennen jullie dit verschijnsel (zelf al eens ondervonden)?
- is dit onderwerp voldoende belangrijk om een keer tijdens een technisch blok onder handen te nemen (oorzaak en oplossing)?
Ik lees de reacties graag in dit forum (of er e-mail als je je nog niet als gebruiker van het forum hebt aangemeld).
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re:Dwirrelingen tijdens Pan en Zoom beelden
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2012, 00:40:31 »
Hallo Cuno,
Eigenlijk heb ik dit nooit gehad, misschien ook omdat ik vooraf nooit mijn beelden verscherp (werd door jullie afgeraden, dus... ;D).
Voor zover ik dit probleem zou kunnen krijgen vind ik jouw antwoord helder en duidelijk genoeg om er mee aan de gang te kunnen gaan. Voor mij hoeft het dus niet in de SGG.
Maar ik ben maar één van de 160 (hoeveel leden hebben we?).
Overigens mijn waardering voor al jouw bijdragen in dit forum.
Beste wensen voor 2013!
Queenie