Auteur Topic: start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien  (gelezen 10378 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89

Beste mensen

Een bestaande Audio-Visual kan ik op de normale wijze oproepen. Als ik deze AV wil bekijken zonder op volledige scherm of venster te klikken, draait de presentatie normaal. Hiermee bedoel ik dat de locator over de beelden loopt en dat ik de muziek kan horen. Ook kan ik beelden en geluid toevoegen en waarschijnlijk ook alle andere bewerken.   
Zodra ik echter vraag om de Audio-Visual op het volledige scherm of het venster af te draaien ontstaat.
Als ik een geef een spatiebalk om de show te starten, krijg ik een scherm met de tekst: wings platium has encountered a problem and was closed. Er volgt een vraag (ook in het Engels)wat ik deed waardoor de fout ontstond.  Deze vraag beantwoord ik en klik op verzenden.

Direct daarna krijg ik een automatische mail van AV Stumpfl met de vraag dat ik ook een support aanvraag te doen. Daar maak ik gebruik van en antwoordt: Wings platium has encountered a problem and was closed. The error occurred when I tried to start the show in full screen or in the small window.  Other shows starts without this problem. Can you pleace help me.

Ik heb de Audio-Visual ook onder een andere naam opgeslagen maar het het heeft niet tot een oplossing geleid.

En nu maar wachten wat er gebeurt....of heeft iemand hier ervaring mee.

Adri

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2012, 15:27:56 »
Hallo Adri,

Heb je het project al gecontroleerd door op Extra->Project controleren te klikken of Ctl-T te toetsen? Vaak helpt dat om te kijken of er bijv. 2 objecten 'verstrengeld' zijn. Zulke fouten verklaren vaak waarom het nieuwe project een probleem heeft en alle eerdere niet.

Henk

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2012, 15:32:24 »
Henk,

Dat geeft niet de oplossing.

Adri

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2012, 18:00:53 »
Adri,

Ook bekeken of aan onderstaande voorwaarden voldaan wordt?
Citaat
Wiedergabe starten im Preview-Modus     Leertaste
Vollbilddarstellung erreichen Sie durch Doppelklick in das Screen-Fenster.

Wiedergabe aus der Timeline
Aus der Timeline lässt sich bis auf Einschränkungen bei Videos und Bildsequenzen praktisch alles in voller Qualität wiedergeben und steuern.

Einschränkungen/Bedingungen:

Bei extrem komplexen Bild- und Video-Arrangements sowie Ausgabe in sehr hoher Auflösung setzt die Computer-Hardware Grenzen.

Zur Zeit können je nach Leistung des Rechners etwa zwei bis fünf DV-Videos gleichzeitig in voller Qualität wiedergegeben werden. Auch HD-Videos im MPEG-2 oder WMV-Format können direkt in hoher Qualität wiedergegeben werden.

Da eine Bildsequenz in der Regel aus extrem vielen hoch aufgelösten Bildern besteht (25 bis 60 je Sekunde), können sie aus der Timeline ausschließlich anhand von niedrig aufgelösten Grafikdaten und Intermediate-Videodaten wiedergegeben werden. Die Auflösung der Intermediate-Videodaten muss auf die Präsentationsauflösung von Display oder Beamer reduziert werden, damit die Rechner-Performance für eine ruckfreie Wiedergabe ausreicht.

Ik neem aan dat geen DV videos gebruikt worden, maar misschien wel een of meer HD videos of zelfs een beeldsequentie?
Als je HD-video gebruikt, zijn dan wel de intermediate bestanden (correct) aangemaakt?
Met correct bedoel ik: kent Platinum de videocodec wel?

Al met al: is in dit project toch niet iets binnengeslopen waar Platinum problemen mee heeft? In het algemeen zou de eerder aanbeveling daar uitkomst voor moeten bieden, maar eigen ervaring leerde mij dat die test in sommige gevallen Platinum als bij jou onderuit deed gaan, zonder dat dat in de Ctl-T test werd gemeld.

Je mag me zogewenst de projectfile sturen , mailadres hvdvleuten[AT]xs4all.nl

Henk
« Laatst bewerkt op: 10 december 2012, 18:02:35 door Henk van der Vleuten »

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2012, 17:11:23 »
Beste mensen,

Ondanks de goede raadgevingen handhaaft dit probleem zich en breidt zich uit naar andere (voorlopig alleen) nieuwe AV's. De projectfile van een AV met dit probleem heb ik naar Henk verstuurd en op zijn computer (met andere beelden) verliep feilloos. In het nieuwe project wat ik gemaakt heb zitten nauwelijks plaatjes en een kort stukje muziek. In de AV's waarbij dit probleem zich voordoet zit geen Video. Door Ctrl T te gebruiken levert niets op. Ook op andere AV's het ik zonder resultaat de Ctrl T uitgevoerd.
Misschien kan iemand mij uitleggen hoe ik er achter kan komen of er (zoals Henk gesuggereerd heeft) twee projecten verstrengeld zijn.

Is er nog een werkbaar idee om toch nog met de kerst (of op deze lange avenden) een AV te maken, de wereld is tenslotte niet vergaan.

Adri

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2012, 19:54:31 »
Hallo Adri,

Je beschrijft dat het probleem zich alleen voordoet bij nieuwe projecten.

Mijn suggestie zou zijn:
maak een nieuw showbestand, via
- Bestand
- Nieuw...
- Standaardprojecten
- Standaardproject met beeldverhouding 3:2 (of 16:9, vrije keuze)
- OK

Voeg 1 plaatje (jpg) toe aan de Mediapool en zet dit plaatje in een beeldspoor in de tijdlijn.

Zet de Locator vlak voor het plaatje en speel af door te drukken op de spatiebalk. Werkt dit?
Breek de weergave af, en zet de Locator weer vlak voor het plaatje.
Speel nu af in presentatie-modus (druk op F5 en start de weergave met de spatiebalk). Werkt dit?

Dan geluid toevoegen
Voeg 1 geluidsbestand toe aan de Mediapool en zet dit geluit in een geluidsspoor. Bij voorkeur gelijk beginnend met het plaatje.

Zet de Locator vlak voor het plaatje/geluid en speel af door te drukken op de spatiebalk. Werkt dit?
Breek de weergave af, en zet de Locator weer vlak voor het plaatje/geluid.
Speel nu af in presentatie-modus (druk op F5 en start de weergave met de spatiebalk). Werkt dit?

Als tenminste één van deze varianten niet werkt, sla de show dan op en mail mij dit showbestand plus een oudere show die wel goed werkt.
Dan zal ik proberen de verschillen te analyseren en een poging wagen de oorzaak te vinden.
AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2012, 16:38:34 »
Beste Cuno en anderen,

Het voorstel wat Cuyno geschreven heeft heb ik tot in het oneindige uitgevoerd zonder het effect zoals ik dat op dit forum gestart heb. Alles verloopt vandaag met nieuwe projecten feilloos. Echter niet het project wat ik breakeble heb genoemd en een andere AV met meerdere maskers.

Om één of andere dwaze reden vond ik mijn externe harde schijf  "K" (waar ik de plaatjes voor de AV breakeble en de maskers voor een andere AV op heb staan) "verdacht". Waarom ik die schijf ooit "K" genoemd heb weet ik niet. Ik heb de plaatjes uit de baekeble overgezet naar een ander schijf ("E") Tijdens dit proces kreeg ik mededelingen dat een aantal plaatjes niet overgezet konden worden. Die plaatjes die niet overgezet konden worden (van "K" naar "E") heb ik in "K" opengemaakt met Photoshop Elements. Dat ging niet omdat deze plaatjes op de een of andere mysterieuze wijze waren beschadigd. Gelukkig heb ik altijd kopieën en deze toegevoegd op de schijf "E"

Probleem helemaal opgelost de AV draait probleemloos.

Omdat het handiger is (omdat ik het zo ingedeeld heb) heb ik de map Breakeble teruggezet naar de "K" schijf (de vorig map weggegooid) en het probleem diende zich opnieuw aan. Bij controle bleek dat er één plaatje beschadigd was. Dat ene plaatje vervangen en klaar.

Dit hele verhaal gaat ook op voor de map met maskers. Uit deze map heb ik de beschadigde PSD plaatjes weggegooid en draait vanuit de "K" schijf probleemloos.

Het probleem zit hem dus in een combinatie van beschadigde bestanden en een harde schijf.

Misschien heeft iemand een verklaring hoe bestanden beschadigd kunnen worden of misschien wil niemand dat weten.

Adri

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re:start niet als ik de AV op het volledige scherm of venster wil draaien
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2012, 17:50:48 »
Beste Adri,

Over beschadigde bestanden op een harde schijf kan ik wel meepraten: pas nog gehad op deze computer (niet voor AV-werk) en wel op de C-schijf. Voordat het helemaal fout ging, probeerde Windows dagelijks enkele systeembestanden te openen, wat alsmaar niet lukte en eindeloos duurde. Overleg met Cuno wees in de richting van een slechte harde schijf, wat waar bleek. Nieuwe schijf erin, windows installeren en heel veel bestanden kopieren van de oude schijf voorzover dat ging en een complet backup had ik niet. Opnieuw tipte Cuno: download en installeer het programma Recuva en probeer de bestanden die je mist te herstellen. Lukte helemaal voor complete administraties (alle mail, eigen financiën, TCN en meer).

Achteraf herkende ik het hele verhaal, maar realiseerde me dat niet op het kritieke moment.
De lees/schrijfkoppen van een harde schijf 'zweven' op enkel microns boven de magnetische laag die aan weerszijden van het aantal fysieke schijven dat een harddisk bevat, tenminste als die schijven op volle toeren draaien. Bij stilstand en heel kortstondig bij aanlopen en afremmen raken de koppen die magnetische lagen. Dus telkens is er sprake van een uiterst kleine slijtage, waardoor de schijf niet het eeuwige leven heeft. De fabrikanten hebben er wel voor gezorgd dat de levensduur lang genoeg is om vervelende aanspraken te voorkomen. Een zelden voorkomende vroegtijdige uitval komt bij elk product overigens wel eens een enkele keer voor, dus ook hier.
Als een harddisk, al of niet in een computer, een dreun krijgt door vallen of dergelijke, dan kan die vroegtijdige uitval ook binnen de normale levensduur optreden. Vooral externe harde schijven lopen in dit opzicht natuurlijk meer risico dan de interne schijven.

Gelukkig had je de benodigde plaatjes nog, zodat je weer verder kon.
Het is daarom zo belangrijk om je originele fotos, zoals die in Lightroom of dergelijke databases, altijd te backup-en op een extra disk.
Succes verder met je AV projecten.

Henk