Hallo Fons,
Even zoeken op internet leert dat in deze situatie is sprake van de samenloop van een aantal elementen die elkaar "in de weg" kunnen zitten.
Ik denk dat je in dit geval vooral last hebt van de volgende eigenschappen van de grafische kaart:
- één van de DVI-aansluitingen is intern dezelfde als de HDMI-aansluiting. Deze zullen dus altijd allebei dezelfde resolutie hebben (en dat hoeft niet de werkelijke resolutie van één van beide aangesloten beeldapparaten te zijn, dat kan ook een lagere [veilige] resolutie zijn).
- de kaart kan slechts twee niet-displayport-signalen gelijktijdig, en met verschillende resoluties, berekenen en weergeven.
- bij gebruik van een
passieve convertor van displayport naar HDMI of DVI werkt die displayport-uitgang als een "normale" HDMI- of DVI-uitgang.
En wellicht ten overvloede: als je op twee van de aangesloten beeldapparaten hetzelfde beeld wilt zien, moeten die uitgangen natuurlijk op dezelfde resolutie ingesteld zijn.
Ten eerst, klopt mijn conclusie dat er niet meer dan twee resoluties op één kaart kunnen worden ingesteld?
In principe kan binnen Windows voor iedere monitor een eigen resolutie ingesteld worden. Het is afhankeljk van de hardware en drivers van de grafische kaart of de aangesloten monitoren ook als afzonderlijke monitoren aan Windows gepresenteerd worden.
Bij gebruik van de optie "Eyefinity" is de keuze in resoluties beperkt.
Mijn verwachting is: dit probleem is opgelost zodra je een
actieve convertor van displayport naar DVI (of HDMI) gebruikt.
Ten tweede: Kan ik een tweede grafische kaart in de PC zetten? Dit i.v.m. de te installeren drivers. Zo ja, ziet de PC dan de twee kaarten, en kan ik daarop een andere resolutie - dus die van de projector - op instellen? Zodat ik die daarop kan aansluiten?
Als het moederbord daar voldoende aansluitingen voor biedt (en de voeding voldoende energie kan leveren) kun je een tweede (derde, vierde...) grafische kaart in de computer zetten. Windows ziet dan alle kaarten en toont alle aangesloten monitoren.
Let er wel op dat er geen sprake is van synchronisatie tussen de grafische kaarten. Dus als het Screen van WP via een andere grafische kaart getoond wordt dan de tijdlijn, dan is de syschroniteit (Screen - tijdlijn, Screen - geluid) niet meer gewaarborgd!
Het vertekende beeld op de grote monitor (1920x1200) als daar een signaal van 1920x1080 wordt aangeboden, kan vaak via de instellingen van de monitor gecorrigeerd worden. In jouw geval staat de monitor ingesteld om het ontvangen beeld over het hele scherm te verdelen ("full screen" of "fill"). De meeste monitoren kunnen ook zo worden ingesteld dat het aangeboden beeld 1:1 (pixelnauwkeurig) getoond wordt. Dit heet dan vaak "actual size" of gewoon "1:1". Daarnaast bestaat ook nog de variant waarbij wel het beeld zo groot mogelijk getoond wordt, maar wel met behoud van de beeldverhouding ("keep ratio" of "aspect ratio").
Hopelijk brengt het dit verhaal jou verder.