Auteur Topic: Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop  (gelezen 7476 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop
« Gepost op: 4 oktober 2012, 21:25:07 »
Hallo allen (en in het bijzonder Cuno?!)

Allereerst wil graag opmerken dat bij het icon in de werkbalk van de screen (tonen of verbergen) wanneer je er met de cursor overheen gaat niet het woord screen wordt gebruikt, maar dat dit preview wordt genoemd. Is dit een vergissing of begrijp ik het verkeerd? Voor mij is preview het schermpje wat meestal onderaan staat om de foto's in de mediapool te vergroten.
Als tweede.
Ik gebruik WP 4 op twee schermen (L/R). Links staat WP en rechts de screen.
Ook gebruik ik Photoshop op twee schermen. Links Photoshop en rechts een stel vensters van PS. Waar ik nu tegen aan loop is het volgende. Beide programma's zijn geactiveerd. Ik werk nu met WP met rechts de screen en zie een foto die ik wil bewerken. Ik laad de foto via WP in PS en wil de foto bewerken. Maar nu zit de screen in de weg; ik zie de rechterkant van PS niet. En het vervelende is nu dat ik PS niet kan sluiten omdat er rechts door mijn bewerking een schermpje is geopend wat achter het screen van WP zit. En in WP kan ik de screen niet verwijderen omdat de mededeling "Nadat u klaar bent met bewerken etc." dat niet toe laat..... Een padstelling die, zover ik weet, alleen opgeheven kan worden door PS via taakbeheer van Windows geforceerd te sluiten; niet elegant vind ik.
Ook hier natuurlijk weer de bescheiden vraag: zie ik iets over het hoofd?
Zo nee: is het een idee dat wanneer in WP PS wordt aangesproken, automatisch de screen wordt uitgeschakeld.

'k Hoop dat e.e.a. duidelijk is en ben benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2012, 23:28:34 »
Hallo Chris,

Ik heb geprobeerd jouw probleemsituatie hier na te bootsen.
Twee beeldschermen heb ik hier ook. WP en PS ook.
Maar wat ik ook probeer: ik kan altijd alle schermen en vensters bereiken.
En ook terwijl PS en WP allebei actief zijn, kan ik blijven wisselen tussen beide programma's (dat is juist de reden waarom WP aan de gebruiker vraagt om aan te geven dat de foto-bewerking klaar is: je hoeft PS er niet voor af te sluiten). En ik kan dus ook het screen verplaatsen terwijl PS een melding toont.

Mocht het met de muis niet lukken om te wisselen tussen WP en PS, dan kun je het natuurlijk ook met het toetsenbord proberen (Alt+Tab).

De tekstfout bij de knop in de werkbalk zal ik bij de volgende vertaalronde meenemen. Dank voor het melden.
AVé,
Cuno

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop
« Reactie #2 Gepost op: 5 oktober 2012, 17:32:30 »
Hallo Cuno,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik had er expliciet bij moeten vertellen dat:
a. mijn rechter scherm door het screen van WP geheel gevuld is, dus door dubbelklik op maximum staat;
b. door PS een bewerkingsschermpje achter de screen op het rechterscherm wordt geplaatst.

Je kan dan met PS niet verder omdat je niet bij het bewerkingschermpje kan komen wat achter de screen van WP staat.
Je de screen niet kan sluiten omdat WP geblokkeerd is doordat je vanuit WP naar PS bent gegaan.
Het klinkt wat vergezocht, maar het is mij meerdere malen overkomen. Je bekijkt een serie op het rechter gemaximaliseerd scherm en ziet een foto die wat bewerking behoeft en zoals beschreven: je loopt in een fuik... Het hangt er natuurlijk ook van af hoe je PS op twee schermen gebruikt, maar het is natuurlijk niet onlogisch dat je daar vensters of wat dies meer zij (laat) plaatsen.

Hoop dat het nu duidelijk is. (Het blijft lastig om zulke probleempjes schriftelijk uit te leggen.)

M.vr.gr.
Chris

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Re:Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2012, 18:24:55 »
Dag Cuno,

Het is moeilijk om e.e.a. te beschrijven, maar soms moeilijker om je blinde vlek te zien. Bovenstaande redenering klopt, maar ik kom er nu achter dat je dit kan opheffen door in WP op de OK-knop te drukken bij de tekst "Nadat u klaar bent met bewerken....". Je moet daarna, nadat je de foto hebt opgeslagen, wel zelf zorgen voor de optimalisatie. Dus misschien toch de screen uitschakelen bij deze bewerking? Maar het probleem is dus opgelost. Bedankt voor de moeite die je gedaan hebt.

M.vr.gr.
Chris

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:Screen/Preview - Screen in tweede monitor bedekt Photoshop
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2012, 18:38:30 »
Hallo Chris,

Ik was intussen al even aan het experimenteren geweest, en heb intussen vastgesteld dat dit probleem zich alleen voordoet als het Screen al gemaximaliseerd is (volledig scherm) vóórdat je de foto gaat bewerken.
Als op dat moment het Screen niet het volledig scherm is, dan kun je tussendoor nog alles doen met het Screen (verplaatsen, vergroten, verkleinen). Zelfs vergroten tot volledig scherm (en weer terug)!

Overigens: als je weet welke dialoog van Photohop zich onder het screen bevindt, dan kun je dat venster ook sluiten met het toesenbord: meestal Enter voor OK (of het standaard antwoord), Escape voor Annuleren en Alt+Letter voor de knoppen met andere tekstlabels.
AVé,
Cuno