Auteur Topic: beeldverhoudingen veranderen van een show  (gelezen 6969 keer)

Rolf de Ruiter

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
beeldverhoudingen veranderen van een show
« Gepost op: 7 juni 2012, 20:44:28 »
beste wingsgebruikers,

ik gebruik wings platinum al jaren, maar sommige zaken heb je nooit gedaan en dus niet bij de hand, ik weet het niet. Ik kan het ook niet terugvinden in het forum
Ik wil een bestaande show in de verhouding 3:2 veranderen in 16:9, hoe doe ik dat.

met vriendelijke groet,
Rolf de Ruiter
met vriendelijke groet, rolf

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:beeldverhoudingen veranderen van een show
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2012, 21:04:16 »
Hallo Rolf,

De hand-outs van het vragenuurtje van 31 januari 2009 en van het technisch blok van 30 januari 2010 zouden een basis voor de beantwoording kunnen bieden (beide bestanden te vinden op de SGG-website).

Waarschuwing vooraf: als je in een beeldverhouding van 16:9 beeldvullend wilt werken, valt er -ten opzichte van een 3:2-serie- beeldmateriaal wel (boven en onder). Das is natuurlijk logisch, maar wordt nog wel eens vergeten.

De basis is zeer eenvoudig:
- klik in het Screen met de rechter muisknop,
- kies Eigenschappen,
- selecteer bij Beeldverhouding de gewenste beeldverhouding (16:9),
en klaar is Rolf...

Het gevolg van deze wijziging is weliswaar dat de serie een nieuwe beeldverhouding heeft gekregen, maar dat het restultaat niet altijd naar wens zal zijn:
- in basis zal het resultaat gelijk zijn aan het invoegen van een afbeelding in de oude beeldverhouding (3:2) in in een screen met de nieuwe beeldverhouding (16:9): links en rechts staan zwarte balken.
Dus alle afbeeldingen (voor zover niet ingezoomd) zullen vergroot moeten worden om de volle breedte te benutten.
Je kunt dat per afbeelding doen, maar je kunt ook de zoomfactor in de beelvelden verwerken (in de Media-pool). Een zoom-factor van 120% is daarbij meestal voldoende.
Hou er wel rekening mee dat alle beelden die je met keyframes vergroot/verkleind/verplaatst hebt, opnieuw bekeken moeten worden: deze bewerkingen gelden in procenten (van de grootte, breedte, hoogte) en zullen dus bij een andere beeldverhoudingen een ander resultaat opleveren.

Als het gaat om een bestaande show, die niet meer veranderd wordt, en het voldoende is om een constante strook van onder- en/of bovenzijde te verwijderen, dan is er ook een heel eenvoudige oplossing:
- bereken een videobestand van de huidige show,
- maak een nieuwe lege show van 16:9,
- zet daar de video in en kies de gewenste uitsnede.
AVĂ©,
Cuno

Rolf de Ruiter

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re:beeldverhoudingen veranderen van een show
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2012, 11:51:29 »
Dag Cuno,

bedankt, het is gelukt.
groet Rolf
met vriendelijke groet, rolf