Auteur Topic: video in wings  (gelezen 10887 keer)

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
video in wings
« Gepost op: 22 mei 2012, 14:15:57 »
Beste menen,

Lang geleden het Forum opgezocht, maar hier ben ik weer.

De video’s uit mijn sony 77 kan ik zonder enig probleem (nadat met sony software deze video’s op de computer zijn gezet)  oproepen in Wings. Dat is dus mooi, en leuk om mee te gaan beginnen en bemoedigend dat het werkt. Van Adobe heb ik Primiere Elements 10 wat, op zich een niet al te ingewikkeld videobewerkingsprogramma is. Omdat Primiere bekende bewerkingstermen aanbied wat min of meer overeen komt met het foto-bewerkingsprogramma van Elements 10, wil ik graag met Primeire werken. Echter, dit programma maakt alleen een .prel bestand aan. (voluit; Adobe Premiere Elements Project (.prel))
Een .prel bestand wordt niet geaccepteerd door Wings, en dat is natuurlijk een beetje sneu voor Adri en Margreet wordt daar een beetje zenuwachtig van.

Als ik ga googelen op .prel kom ik verschillende converters tegen waarmee ik dit .prel bestand kan omzetten naar een WMV, MOV, bestand maar ook andere bestandem. Voordat ik iets uitprobeer graag even de hulp van het forum en een mening of het omzetten een compromis is en (zichtbaar) verlies geeft in kwaliteit.

Tweede vraag: als er een converter is welk bestand is dan mooi voor Wings. Ik heb een .MOV als positief horen noemen.

Een site met MOV-AVI claimt .prel naar het volgende te kunnen omzetten
AVI, MP3, MP4, FLV, MPEG 1,2, DAT, IFO, QT, VRO, MTS,
MOV, MKV, WMV, VOB, 3GP, 3GPP, ASF, MOD, M2T, etc

Als er een ander converter is hoor ik dat natuurlijk graag.

In het kort:
hoe kan ik een .prel bestand (van adobe primiere 10) omzetten naar een bestand wat Wings accepteert, welke converter is geschikt of beter, in welk bestandstype omzetten is goed of beter of is er gewoon geen alternatief.

Mooi weer toegewenst voor mooie foto's en natuurlijk de video niet vergeten.

Adri
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2012, 15:55:47 door Adri Snijders »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:video in wings
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2012, 21:48:52 »
Hallo Adri,

Het bestandsformaat .prel van Adobe Premiere Elements (PE) is vergelijkbaar met het .pt4-formaat van Wings Platinum (WP). Beide bestanden bevatten geen echte meida-inhoud, alleen een beschrijving van de inhoud (playlist) met verwijzigen naar de daadwerkelijke inhoud (videobestanden, geluidsbestanden, foto's).

Een prel-bestand is dus geen videobestand, alleen het recept dat door PE gebruikt wordt om een videomontage te kunnen maken. Daardoor kan zo'n bestand ook niet door WP of een ander programma gebruikt worden.

De eenvoudigste manier om het resultaat van de videomontage vanuit PE in WP te kunnen gebruiken: laat PE een videobestand genereren (exporteren). Hoe je dat doet, zul je in de handleiding van PE moeten opzoeken. Er is geen enkele reden of noodzaak om daarvoor een andere convertor te gebruiken.

In principe zijn alle videoformaten die hoge resoluties en kwaliteiten kunnen bevatten te gebruiken. Gangbare formaten zijn volgens mij AVCHD, WMV, MP4, H.264, Quicktime (MOV).
Als je kiest voor hetzelfde bestandsformaat als uit de camera komt, dan hoeft PE geen overbodige conversies (die tot kwaltiteitsverlies zouden kunnen leiden) uit te voeren.
AVé,
Cuno

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re:video in wings
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2012, 08:14:09 »
Cuno,

Bedankt voor je antwoord. In Photoshop Primiere (PS) zit onder de knop 'bestand' een uitslag scherm met het woord '"exporteren". Dat lijkt de oplossing echter, deze knop staat op gesloten/is niet actief en dus waarschijnlijk niet de oplossing. In de handleiding kan ik niet de juiste zoekterm vinden om dit op te lossen. Ik begrijp dat jij mij niet verder kan helpen omdat het inhoudelijk om PS gaat, maar misschien wordt dit bericht gelezen door een gebruiker van PS. (misschien weet je een gebruiker hiervan dan kan ik hem/haar direct benaderen)

Mooie dagen voor alle lezers, met veel zon; tijd om foto- en videobeelden te maken.

Adri

Adri Snijders

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 89
Re:video in wings
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2012, 10:29:11 »
........thjah, hoe moeilijk kan het zijn. De keuzes voor genereren (of exporteren) zit onder de knop 'delen' met een keur van bestanden.
Duizend bommen en granaten nog aan toe op deze mooie dag. Vraag dus beantwoord.

Adri