Auteur Topic: geen geluid bij presentatie met beamer  (gelezen 19448 keer)

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
geen geluid bij presentatie met beamer
« Gepost op: 1 mei 2012, 22:51:59 »
Voor de presentatie van een "diashow" gemaakt in een exe presentatie, gebruik ik een beamer welke met een HDMI kabel van 10 meter verbonden is aan de videokaart van de computer waar normaal de hoofdmonitor op aangesloten is, dus als ik een show wil kijken met de beamer verwissel ik de HDMI kabel naar de monitor met de kabel van de beamer, het geluid gaat door een audiokabel naar de audioversterker die in dezelfde ruimte staat als de beame,r maar ik heb dan geen geluid maar wel beeld.
Voor de al eerder problemen gevende crass van mijn computer werkte dit perfect, beeld en geluid liep als een trein maar nu werkt het voor geen meter meer.
Als ik de beamerkabel weer verwissel met de monitorkabel en mijn versterker aanzet welke in de ruimte staat waar mijn pc staat dan heb ik geluid zowel in de ruimte waar de beamer staat en waar de pc staat, dus aan de versterker welke in de ruimte staat van de beamer krijg ik wel  geluid maar zodra de beamer aan staat is het geluid weer weg.
Voor mij als computerleek onbegrijpelijk hoe dit kan maar voor enkelen die dit forum ook bezoeken misschien op te lossen, ik hoop zo.

vriendelijke groet, Ite
Ite

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re:geen geluid bij presentatie met beamer
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2012, 23:25:00 »
Hallo Ite,

Als de monitor met een DVI-kabel wordt aangesloten, en de beamer met een HDMI-kabel, dan is de verklaring eenvoudig:
zodra de hdmi-kabel wordt aangesloten zal de pc omschakelen naar de geluidskaart die in de videokaart is geïntegreerd en zo het geluid naar de beamer sturen, en niet meer naar de versterker.

In het Configuratiescherm van Windows kun je "permanent" opgeven welke geluidskaart normaliter gebruikt moet worden.
Dan kan het wel nodig zijn om bij de eigenschappen van de geluidskaart op te geven dat de kaart geen aandacht moet besteden aan het insteken en losnemen van stekkers.

Als je voor de verbinding naar de beamer gebruik maakt van een andere monitor-aansluiting van de grafische kaart, hoef je geen stekkers meer om te zetten (scheelt in de slijtage), en kun je via de beeldschermeigenschappen eenvoudig wisselen tussen monitor en beamer (of zelfs beide gelijktijdig).
AVé,
Cuno

Ite Boersma

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 55
Re:geen geluid bij presentatie met beamer
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2012, 19:29:06 »
Hallo Cuno,
Hartelijk dank voor je antwoord, maar zoals wel vaker gebeurt roept een antwoord weer nieuwe vragen op, waar en hoe kun je "permanent" opgeven, is dit in apparaatbeheer en besturing voor geluid, video en spelletjes, of is het ergens anders en wat moet je dan activeren?

Voor de aansluiting van de beamer heb ik geen andere monitor aansluiting beschikbaar, ik werk namelijk met 2 monitors, monitor 1 is aangesloten op een HDMI poort  middels een verloop van HDMI naar DVI, en als ik de beamer moet gebruiken komt deze op dezelfde poor met een HDMI kabel, ik heb al een splitter of switch apparaat geprobeerd maar dit geeft prolemen met weergave op beide monitors ( krijg geen goed of helemaal geen beeld op 1 van de monitors, voor de duidelijkheid, ik maak gebruik van de Asus Matrix 5870 P/2dis?2gd5 video kaart. Er zijn misschien wel goede HDMI switsch in de handel maar daar hangt dan een stevige prijskaar aan, of weet jij misschien een suggestie.

Met vriendelijke groet, Ite
Ite