Auteur Topic: Alpha Wipe  (gelezen 6100 keer)

Chris

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 41
Alpha Wipe
« Gepost op: 29 maart 2012, 17:37:59 »
Dag Wings-gebruikers,

Nadat ik de goede cursus Advance heb gedaan, aan de slag met o.a. Alpha Wipe; een nieuwe overvloeitechniek kan nooit kwaad en deze werkt mooi. Toch zie ik iets merkwaardigs. Bij de normale overvloeitechniek (enkelzijdig- of normale crossfade) kun je tot op de milliseconde nauwkeurig de start en het eind instellen. Maar met alpha wipe zie ik merkwaardige verschillen. Bij sommige beelden start en stopt hij keurig bij het begin en eind van curve, maar bij andere helemaal niet. De start is enkele msec later en het eind soms bijna middenin de curve; synchroniseren met de muziek wordt dan moeilijk. Mijn vraag dus: wat doe ik niet goed; waar hangt e.e.a. van af???

In afwachting,
Chris Karman

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Alpha Wipe
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2012, 23:18:47 »
Hallo Chris,

Hoe het resultaat van een alpha-wipe eruit ziet, is afhankelijk van zeer veel factoren:
- duur van de wipe,
- helderheid van de afbeelding die verschijnt en van de afbeelding die verdwijnt,
- de breedte van de wipe (Width) van het effect,
- het verloop van de helderheidcurve van de invloeiende afbeelding (zie hieronder),
- de gekozen tijdbasis en vorm (Position - basis en Position - Verloop),
- de richting van het effect (Direction),
- wel of niet Inverse...

De "fout" die in dit kader het meest gemaakt wordt: naast de alpha-wipe wordt ook de in- of uitvoeicurve gebruikt.
Voor een zuivere alpha-wipe moet de curve gedurende het wipe-deel van de afbeelding over de hele lengte (meestal invloei- of uitvoeitijd) op 100% (helemaal bovenaan in het beeldspoor) staan.

Ik zette "fout" tussen aanhalingstekens, want je kunt de combinatie van curve en effect natuurlijk gezamenlijk inzetten om een beoogd resultaat te bereiken.
AVĂ©,
Cuno