Auteur Topic: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring  (gelezen 18923 keer)

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Hallo allemaal,

Mijn oude computer begaf het na 6,5 jaar. Daarom gedwongen een nieuwe aan te schaffen (een I7 met  80Gb SSD, 6GB geheugen, Windows 7, etc.). Lekker snel allemaal.
 
Behoorlijk wat uren zitten ploeteren om WP 4.25a (starter versie) werkend te krijgen. Steeds d3dx9_41.dll missing (terwijl de basic-versie gewoon liep).
Ik bespaar u alle acties en som hier kort op wat uiteindelijk direct naar de oplossing leidde.

1. DirectX9c en WP 4.00 van de installatie CD geïnstalleerd. Kennelijk komt daarmee de juiste (enig echte?) DirectX9c versie op het systeem (naast DirectX 11). Trouwens het zou ook veel duidelijker vermeld kunnen worden dat er twee versies naast elkaar kunnen lopen.

2. WP 4.00 verwijderd

3. WP 4.25a geïnstalleerd.

Daarna werkte het.
   
Groet, Henk

Chief John

  • Gast
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2012, 21:47:43 »
Citaat
Behoorlijk wat uren zitten ploeteren om WP 4.25a (starter versie) werkend te krijgen.

Beste Wings Platinum vrienden,

Als jullie een nieuwe versie installeren, kijk dan gewoon op de website waar je alles kunt lezen over het installeren van een nieuwe versie en LEES daar de instructies. http://www.hdav.nl/wings-platinum/installatie
Dat voorkomt uren zitten ploeteren.

Ugh!

Chief John
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 00:06:19 door Cuno Wegman »

Henk Butink

  • Junior
  • **
  • Berichten: 22
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2012, 22:12:15 »
Beste John,

In eerste instantie gedaan maar de link daar gaf voor mij problemen.
De link via de 4.00 installatie CD/DVD werkte wel zoals ik beschreef.
Let wel dit waren mijn ervaringen.

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2012, 11:12:18 »
Hallo Chief,
Natuurlijk doe ik precies wat je op de site aanbeveelt (ik wil jouw hoon niet over me krijgen!), alleen het werkt niet!
Ik krijg de melding d3dx9_42.dll ontbreekt. Ik heb 3 x maal alles verwijderd en opnieuw, in de juiste volgorde geinstalleerd. Ik heb zelfs alles opnieuw gedownload.
Ik ben nu hopeloos... het is al erg genoeg als je vertrouwde computer het begeeft. Ik moet nu ineens met Windows 7 werken (ja ik ben wat ouderwets). Kan het daaraan liggen? Ik heb wel eens een vraag over installatie met windows 7 gelezen, maar ik kan het lijntje niet vinden.
Maandag ga ik op vakantie en ik wilde de nieuwe laptop helemaal voorzien van alle belangrijke zaken meenemen. Dus ik voel me wat "ongemakkelijk".
Bedankt alvast,
Queenie

Chief John

  • Gast
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2012, 00:20:26 »
Ugh Majesteit...

DirectX 11...? Dat doet heel andere dingen dan DirectX 9.0c... In een auto met een benzinemotor (DirectX 9) moet je geen diesel (DirectX 11) gooien...

Als u alles volgt gaat het goed...!

Met gevoelens van hoogachting,

Chief John

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2012, 00:29:38 »
Hallo Queenie (en alle andere lezers),

Ik wil proberen een beetje (ander) licht te werpen op de DirectX-problematiek, omdat dit toch vaak weer leidt tot verwarring, zeker in combinatie met Windows 7.

Eerst even jouw probleem zelf: gezien de melding ben ik er voor 99% van overtuigd dat DirectX 9 (versie van maart 2009 of later) op jouw computer NIET geïnstalleerd is. De link in de tekst van Chief John werkt nu wel, dus je kunt de installatie-instructie daar nu wel lezen.
De oorzaak hiervan is meestal: het installeren moet, na het downloaden, in twee stappen gebeuren:
1 - starten van het gedownloadde bestand. Hiermee wordt DirectX niet geïnstalleerd, maar alleen uitgepakt waardoor de installeerbare versie ontstaat.
2 - daadwerkelijk installeren door het starten van het programma DXsetup.exe. Dit bestand is één van de bestanden die in stap 1 is ontstaan als gevolg van het uitpakken.
Het overslaan van de tweede stap is meestal de oorzaak van de melding die bij jou verschijnt (bij gebruikers die denken DirectX wel geïnstalleerd te hebben).

Dat het algemene probleem met het begrijpen van de nummers van DirectX.
De nummering wordt veelal gezien als versienummer, maar dat is het niet. De uitgiftedatum is de versie.
Het doorlopende nummer (9, 10, 11) moet je eigenlijk zien als "deel", niet als "versie", zoals de opeenvolgende delen van een reeks niet de vorige vervangen, maar aanvullen.

DirectX is de verzamelnaam van al het gereedschap dat Microsoft aan programmamakers beschikbaar stelt voor het gebruik van geluidskaart en grafische kaart (beeldscherm).
Je kunt DirectX 9 dan zien als een set platte schroevendraaiers,  DirectX 10 als kruiskopschroevendraaiers en DirectX 11 als inbussleutels.

In zijn "wijsheid" gaat Microsoft er van uit dat, sinds er inbusbouten zijn, niemand meer gebruik maakt van schroeven met een sleufkop...
Daarom bevat Windows 7 geen platte schroevendraaiers (DirectX 9), alleen een set inbussleutels (DirectX 11).

Maar die gebruikt Wings Platinum niet... Wings Platinum gebruikt alleen de platte schroevendraaiers.
Maar dan wel de platte schroevendraaiers die in maart 2009 (of later) gemaakt zijn. Want binnen de platte schroevendraaiers vinden nog wel verbereringen plaats (waar Wings Platinum gebruik van maakt).

Die verbeteringen (de eigenlijke versies van DirectX 9) zijn zichtbaar in de melding: d3dx9_42.dll:
- d3 = indicatie DirectX
- dx9 = DirectX 9, dus "platte schroevendraaiers"
- _42 = de versie van maart 2009 (dus van het "nieuwste" materiaal gemaakt).

Hopelijk brengt deze toelichting een beetje licht in de duisternis (in kun je maandag toch met een gerust hart [en een werkende laptop] op vakantie).
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2012, 10:14:44 »
Dank je Cuno, voor de snelle reactie.
Het vervelende is dat de link wél werkte en dat ik (inmiddels 12 keer) directX9 in de juiste stappen, inderdaad met ook DXsetup aanklikken, heb geïnstalleerd.
Dat kan het dus niet zijn, ik ga nog een keer alles installeren vanaf de CD en niet merr met gedownloade bestanden. Misschien is er ergens een braampje aan de schroevedraaier blijven zitten. Kun jij dan nog bedenken of het iets anders kan zijn?

Voor de zekerheid: ik heb nu een 64 bits laptop en ik heb 2 program files"de normale en de program files (x86). Ik heb beide geprobeerd....
 Ik blijf nog even hopeloos  ??? >:(
Queenie

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2012, 11:31:31 »
Hallo Queenie,

Ik denk dat ik de oorzaak, en daarmee de oplossing, gevonden heb.
Oorzaak:
DirectX 9 van maart 2009 dateert van vóór de release van Windows 7. Die dateert van later in dat jaar. Daardoor verwacht ik installatiefouten.

Oplossing:
Gebruik een nog recentere versie van DirectX, bijvoorbeeld die van juni 2010: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=8109
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2012, 11:44:28 »
Ha! dank Cuno!
Inmiddels heb ik WP 4.24.0 en de directX9 van de CD geïnstalleerd. Kijk, dat werkte en de zaak loopt nu ook, al is het in een verouderde versie. Dit klopt dan met jouw verhaal over de directX van maart of juni..
Ik ben nu blij dat e.e.a. loopt, daarmee kan ik de komende 2 maanden vooruit en ik ga niet meer experimenteren. Dat ga ik na terugkomst, hier, weer doen. Moet nu de link op de site niet aangepast worden?
Enfin, hier typt een zeer opgeluchte Queenie

Will

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re: WP 4.25a installatie op nieuwe computer met Windows 7 en DirectX 11 ervaring
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2012, 13:08:18 »
Dag Cuno,

Ook ik heb uren zitten worstelen met de installatie. Dankzij jouw duidelijke instructie is het uiteindelijk gelukt! Dank, dank!!
Even nog een paar opmerkingen:
1. het bewuste bestand: DXsetup.exe was een beetje moeilijk te vinden. Uiteindelijk gelukt door Windows7 in het bestand DirectX 9 te laten zoeken.... Toen de DXsetup eenmaal in beeld was, was de rest een fluitje van een cent!

2. In de instructie op de site van Jan (HDAV.nl) staat, dat je en sub-map moet maken in de Program Files en daainr de DirectX moet laten uitpakken. Echter is mijn ervaring, dat Windows dat niet accepteert. Dus heb ik de map gewoon als hoofdmap direct in de C-schijf geplaatst en dat werkt dus!!

Nogmaals zeer bedankt en groetjes uit het Noorden,
Will