Auteur Topic: Problemen met afspelen via Windows 7  (gelezen 9153 keer)

Jan van der Greef

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Problemen met afspelen via Windows 7
« Gepost op: 21 januari 2012, 13:08:48 »
Recentelijk heb ik mijn laptop DELL Latitude E4200 (Mobile Intel ® 4 Series express Chipset family)  waarmee ik Wings Platinum exe files afspeelde zowel Wings 3 als Wings 4 van XP naar Windows 7 geupgrade zonder enige verandering aan de hardware (grafische kaart etc). Als ik nu een exe file start dan verschijnt het eerste beeld en na enige seconden wordt het hele beeld zwart, terwijl de muziek gewoon doorloopt. Ik heb van alles geprobeerd oude Drirect X9 , nieuwe Direct X9, andere instellingen oa in 3D -instellingen etc om de videokaart te ontlasten na suggestie AV Stumpfl, maar geen succes.
Ik heb 3 verschillende laptops met Windows 7 uitgeprobeerd van anderen (2 Dell’s) en 1 HP en alleen de HP werkt. In de HP zit een AMD Radeon ™ HD 6620G, in de 2 andere Dell's – Intel ® HD Graphics family and – NVIDIA GeForce GT 525M en - Intel ® HD Family

Mijn eigen laptop krijg ik niet aan de gang en heb allerlei settings om de grafische kaart te ontlasten uit geprobeerd en ben door anderen geholpen maar het helpt niet. Is er nog een andere optie dan een nieuwe laptop te kopen (HP met Radeon)  om te kunnen presenteren , veelal presenteerde ik ook op PC systemen met XP en instaleerde allen Direct X( en dat ging altijd goed, maar ik vrees dat gezien de problematiek het niet verstandig is om op andere systemen te vertrouwen.
Gaarne jullie hulp en suggesties in deze, bij voorbaat hartelijk dank,
Jan van der Greef

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Problemen met afspelen via Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2012, 22:39:00 »
Hallo Jan,

Ik kan mij verschillende mogelijke oorzaken voorstellen. De belangrijkste is in alle gevallen de omschakeling naar Windows 7.

In basis is Windows 7 beter/sneller dan Windows XP. Maar... om die prestatieverbetering te kunnen tonen is wel meer (of betere) hardware nodig dan voor Windows XP nodig was. Is een beetje tegenstrijdig, dat geef ik toe, maar de technische ondergrens voor probleemloos functioneren ligt bij Win7 hoger dan bij XP.

Windows 7 gaat intern totaal anders om met de grafische kaart dan Windows XP dat deed. Het voordeel daarvan is vooral merkbaar voor mensen die video's in WP-presentaties verwerken: er kunnen onder Windows 7 beter meerdere video's gelijktijdig gebruitk worden dan onder XP.
Mits de gehele hardware (processor, geheugen, grafische kaart, harde schijf) over voldoende capaciteit beschikt.

Daarnaast bepalen de instellingen binnen Windows 7 hoe de grafische kaart aangestuurd wordt en hoeveel capaciteit daarvan door Windows 7 zelf gebruikt wordt. Wat de optimale instellingen zijn voor gebruik van Wings Platinum (en dus voor het weergeven van shows) staat beschreven in de helptekst van Wings Platinum (onderdeel Sofware optimieren - Windows 7).

Voor wat betreft de grafische kaarten van de door jou genoemde laptops:
- Dell Latitude E4200
Deze laptop heeft een zeer zwakke grafische "kaart". Of eigenlijk: geen grafische kaart. Als een show op deze laptop onder XP wel probleemloos draait, en onder Windows 7 niet, dan zat die show onder XP al tegen de grens van de mogelijkheden aan.
De grafische kaart is hier een onderdeel van de chipset (geen afzonderlijke grafische chip), zonder eigen geheugen. In een rubricering van grafische kaarten van laptops, met groep 1 als supersnel en groep 6 als "net genoeg voor tekstverwerking en internetten", komt deze (vrij laag) in groep 4.
- HP met AMD Radeon HD 6620G
Deze laptop beschikt over een echte grafische kaart, met eigen (snel) geheugen. Deze kaart zit in groep 2 van de bovengenoemde groepen en is daarmee goed geschikt voor het weergeven van complexe grafische zaken (games, AV-presentaties).
-Dell met Intel HD Graphics Family
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de Dell Latitude hierboven.
- Dell met Nvidia GeForce GT 525M en Intel HD-family
Deze computer beschikt over twee mogelijkheden om beeld te genereren:
   - de Intel HD-familie: energiezuinig, geeft een langer gebruik van de accu, maar niet geschikt voor show, zie de andere Dell's hierboven.
   - Het deel GT525M is op zich een echte grafische kaart, en zou voldoende moeten zijn om shows te vertonen (groep 2).
Het probleem bij deze laptop kan schuilen in de instellingen van de computer of van Windows: blijkbaar wordt bij het starten van de WP-show de snelle grafische kaart niet ingeschakeld. Dat kan een instelling in het BIOS van de laptop zijn, of een fout binnen de instellingen van Windows of de drivers voor de grafische kaart.

Voor sommige computers is Windows 7 dus eigenlijk "te hoog gegrepen", zeker als er WP-shows vertoond moeten worden.

Om een indicatie te geven van de prestatiekracht van de grafische kaart van een "gemiddelde" laptop in vergelijking met die van een goede presentatie-computer: een "goede" grafische kaart verbruikt bij zware/volle belasting 150 tot 300 Watt om de grafische berekeningen uit te voeren. De voeding (adapter) van veel laptops kan niet meer leveren dan 90 tot 125 Watt voor de gehele laptop (dus inclusief schijven, processor, display e.d.)...

Je mag wat mij betreft rustig een show waarbij de problemen optreden naar mij mailen (via WeTransfer bijvoorbeeld). Dan zal ik deze testen op de laptops die mij ter beschikking staan (diverse merken en modellen met combinaties van XP, Vista en Win7) en je van mijn bevindingen op de hoogte stellen.
AVé,
Cuno

Jan van der Greef

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: Problemen met afspelen via Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2012, 19:16:45 »
Reuze bedankt Cuno voor de heldere en uitgebreidde uitleg en aanwijzingen, ik ga er mee aan de gang en laat weten wat er uit komt, groeten, Jan