Auteur Topic: Weer die WMV-bestanden...  (gelezen 7372 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Weer die WMV-bestanden...
« Gepost op: 24 oktober 2011, 13:40:50 »
Hallo allemaal

Kocht ik zaterdag Jan-zijn-boekje (Beeldverhoudingen en Beeldformaten), hele zondag in gestudeerd vanzelf, en toen mijn laatste serie in WMV 50 fs gemaakt (zie blz 28). Beviel toch niet goed, dus vandaag allemaal proefbestandjes gemaakt in WMV, in 25, 30, 40, 50 60 én 70 fs, van een bewegend stukje serie. Conclusie: ze waren allemaal wat hokkerig (triggered?) behalve de 30 en de 60 fs. En ik heb nog wel dezelfde TV als Jan (Panasonic Plasma). Dus kan het verschil in het beste resultaat: 25/50 fs  bij Jan en 30/60 fs bij mij dan ook nog liggen aan de mediaplayer??? Ik heb een Eminent EM7075 maar kan me niet goed voorstellen dat het daar aan ligt. Of moeten we allemaal proefseries maken om te zien wat in ieders situatie het beste/mooiste is??
Bij de vorige discussie over dit onderwerp zei Henk van der Vleuten dat tegenwoordig alle TV's 60 Hz zijn, dat zou dan aansluiten op mijn bevindingen?
Ik ben benieuwd naar de reacties
Groeten
Gemma van Voorst

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Weer die WMV-bestanden...
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:27:45 »
Hallo Gemma,

Als ik dat in die discussie letterlijk zo gezegd heb, dan moet ik dat nu toch wat nuanceren. Men is al lange tijd af van de beeldsynchronisatie op de 50 Hz van het lichtnet af en genereerde in de TV een 60 Hz signaal wat de beeldsynchronistie stuurde. Die werd dan weer regelmatig wat bijgestuurd door de met het beeldsignaal binnenkomende lijnsynchronisatie.
Maar die 60 Hz 'beeld'klok is tegenwoordig vervangen door diverse andere frequenties. Zo komen 100 Hz, 120 Hz, 180 Hz, 200 Hz, 240 Hz en 400 Hz voor, enigszins samenhangend met fabrikant en type (prijsklasse). Aangezien verreweg de meeste TV's in landen van het verre Oosten gemaakt worden is een 60 Hz veelvoud niet zo vreemd. Voor het TV beeld maakt het niet uit zolang het maar geen 50 Hz (onze netfrequentie) is, daar wordt gesynchroniseerd op het ontvangen signaal. De beeldprocessor die mede verantwoordelijk is voor het synchroniseren is daar voor ontworpen. TV standaarden liggen beter vast. Voor allerhande externe bronnen kan dat nog wel eens een probleem vormen en een kleine afwijking leveren, misschien dan ook wel voor de toevallige combinatie van je TV en mediaspeler.
Je zult in bovenstaand rijtje veelvouden van 50 en 60 herkennen. Ik denk dat daar de oorzaak van jouw probleem zit.
Dan is kijken in de handleiding van je TV een mogelijke oplossing of anders toch je proefreeksje van enkele wmvtjes.

Henk
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 20:43:33 door Henk van der Vleuten »

Chief John

  • Gast
Re: Weer die WMV-bestanden...
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:09:09 »
Ugh,

Mijn mediaplayer zijn een Popcorn Hour C-200. Die door mij uitgeprobeerd zijn op onze Panasonic Plasma TX54P-Z11 HDTV beeldscherm.
Uitgeprobeerd op 25, 30, 50 en 60 frames per seconde. Bij 30 en 60 fps ik schokjes zien bij bewegingen. Bij 25 en 50 fps bewegingen vloeiend lopen zonder schokjes. Ik 50 fps mooier vinden dan 25 fps omdat bewegingen 'vloeiender' verlopen. Voor mij praktijk belangrijkste zijn. Misschien Gemma's Mediaplayer zelf ingesteld staan op 60 Hz frequentie..? Jij niet kunnen instellen ergens..?
Maar broeder Henk technisch en theoretisch dit misschien kunnen onderbouwen... Ik man van praktijk zijn, niet van cijfertjes...

Ugh,

Chief John

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Weer die WMV-bestanden...
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:58:41 »
Hallo Gemma,

Met jouw apparaattype en dat van Chief John ben ik op internet aan het zoek gegaan naar instelgegevens. Van de Popcorn Hour C-200 vond ik een manual, waarin ik op pag 51 een tabel vond waaruit bijgaand plaatje afkomstig is.

Voor zover ik daaruit kan concluderen, kan in de Popcorn bij sync problemen middels Framerate sync gekozen worden voor PAL (50 Hz) of NTSC (60 Hz). Een frame is een heel (of half) beeld dat 50 of 60 maal per seconde ververst wordt.
Van jouw Eminent vind ik op internet geen manual en kan ik er dus ook geen advies uit afleiden. Maar zelf heb je er vast wel een en je zou kunnen kijken of er een gelijksoortige instelling voor jouw apparaat in vernoemd is. Zo ja dan heb je een instelling zoals onze Chief bedoeld.
Gezien het feit dat jullie beiden naar het schijnt eenzelfde TV toestel gebruiken, zou je dus zo mogelijk voor de PAL instelling moeten kiezen.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Henk

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Weer die WMV-bestanden...
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:54:48 »
Allo, allo
Ik heb eerst maar eens op/in mijn mediaplayer gekeken en die staat afgesteld op PAL; weliswaar lijkt het of je hem ook op NTSC kunt zetten maar als dat zo is kan ik het knopje niet vinden... Omdat ik, niet als Jan, duidelijk de beste resultaten krijg bij 30 / 60 fs (waarbij 60 dan nog iets rustiger is) moet het haast wel in de TV zitten. Die van mij is nog nieuw (de TX-P55VT30E), die van Jan staat er al even, wellicht heeft  Panasonic iets veranderd...  Ik kan bij de specificaties van de TV niets vinden wat mijn theorie ondersteunt, maar dat kan wel aan mij liggen, ik vind die specificaties errug verwarrend. Kennelijk is de voorkeur voor 25/50 fs dan wel 30/60 fs tóch afhankelijk van de spullen die je hebt en moet iedereen zelf even uitzoeken wat het mooiste/beste is? In ieder geval bedankt voor het meedenken, en als iemand het definitieve antwoord weet hoor ik het graag...
Met vriendelijke groeten
Gemma