Auteur Topic: calibratie projectoren  (gelezen 17327 keer)

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
calibratie projectoren
« Gepost op: 14 maart 2010, 10:30:46 »
Saluut,

Ik zoek calibratie apparatuur om mijn projector, HD750, te calibreren met ISF standaard. Is er door de leden ervaring mee opgedaan.

Prettige dag

Piet Bakker. 

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: calibratie projectoren
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2010, 14:46:23 »
Tot heden geen reactie op mijn oproep over het calibreren van projectoren met ISF standaard. Naar de overtuiging van testinstituten is calibreren een must om waar voor je geld te krijgen. Reden voor mij, mijn DLA-HD750 te laten calibreren door een professional. Via internet het bedrijf ITC in Emmeloord benaderd, op afspraak is de projector gecalibreed. Mijn instellingen, verkregen via forums, waren niet in orde, zowel de witbalans over een breed gebied als het kleur management waren niet op orde, aldus de calibrator, en ook zichtbaar gemaakt op de grafiek.
Eenmaal thuis de calibratie op waarde gezet, het is inderdaad een sterke verbetering. De kleuren kloppen, er is meer nuance en rust in het beeld van de digitale dia's. Ik heb geen spijt van de €135 kostende calibratie, echter ik blijf zoeken naar soft- en hardware om het zelf uit te voeren.

Prettige dag

Piet Bakker. 

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: calibratie projectoren
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2010, 19:34:20 »
Hallo Piet,

Calibratie van de beamer lijkt mij ook een zinvolle activiteit, maar dan zou ik wel de gehele keten daarin betrekken, dus ook de pc (of welke bron je ook maar gebruikt).
Bij gebruik van de beamer aan een pc is calibratie (afstellen) van de beamer zelf niet voldoende, ook de pc moet dan de juiste signalen verzenden. Dat is te bereiken door de combinatie "pc plus beamer" te profileren. Bijvoorbeeld met een Spyder 3 (dit wordt vaak wel calibreren genoemd, maar is het strikt genomen niet, vandaar dat ik ook niet eerder op jouw bericht gereageerd had).
Ook het verduidelijken van de (in ieder geval bij mij onbekende) "ISF-standaard" had wellicht tot meer reacties geleid. Ik moest in ieder geval eerst even googelen.

Daarbij leverde het googelen, naast de door jou genoemde firma, ook een antwoord op jouw vraag: muziek.nl biedt hiervoor een product aan.

Zelf hou ik het voorlopig op mijn Spyder 3 Elite, geschikt voor beeldschermen en beamers.
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: calibratie projectoren
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2010, 15:26:16 »
Cuno,

Bedankt voor je reactie, ik heb je schrijven aandachtig gelezen, je onderschrijf het belang van calibreren. Muziek.nl biedt geen soelaas, zij leveren een DVD met testbeelden maar geen software en calorimeter, ik kan de gratis Callman Patern Generator aanbevelen. Ook ik calibreer mijn scherm met de Spider Elite 3 alsmede de HD750 in eerste instantie, naar mijn mening een beperkte calibratie omdat de aanpassingen in het kleurmagament dienen te worden ingesteld, alsmede de witbalans op 6500K, beiden in de projector. De grafieken voor en na het calibreren laten een groot verschil zien, ik zie dat terug in de presentatie.

Als laatste, een projector kopen is geen signature ze zijn gewoon heel duur, €6000. Daarom heb ik mij grondig ingelezen in de voor en nadelen. De lamp is een aandachtspunt omdat deze een verloop in waarde laat zien na enkele honderden uren. De kreet ISF calibratie wordt dan belangrijk, vandaar mijn vraag aan de leden. Misschien zien we elkaar op een AV presentatie omdaar over van gedachte te wisselen, ik ben in Alkmaar van de partij.

Veel lol met de hobby

Piet Bakker.


 

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: calibratie projectoren
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 22:53:59 »
Saluut,

Na langdurig googelen wikken en wegen, heroverwegen, besloten de calibratie software van Spectra cal te kopen, USD 199 inclusief 1 jr vragen stellen, omdat o.a de spyder 3 elite wordt ondersteund. De HD750 van JVC heeft een C.M.S aan boord, lees Gamut instelling, een uitgebreide witbalans afstelling alsmede de mogenlijkheid een perfecte gamma curve te bewerkstelligen. De home versie voorziet in de genoemde mogenlijkheden, echter een ISF calibratie valt buiten het "home" pakket. Na weken van testen, frustraties en weinig slaap, de manual laat veel te wensen over, ben ik tevreden.  De Gamut en Gamma laten zich eenvoudig instellen. Een ander verhaal is de witbalans, 6500k, de RGB balans dient over diep zwart tot absoluut wit recht te zijn, m.a.w de RGB lijnen dienen op elkaar te liggen, dat lukt mij nog niet, de Spyder 3 Elite is feitelijk een beginset die ook in de fabriek gecalibeerd dient te worden, waar is het eind. 

Na 400 uren van presentatie is het verschil van de ISF calibratie en de nieuwe calibratie schrijnend. Van de ISF is niets meer over, kritische ogen zien een groot verschil in het voordeel van de nieuwe calibratie, de kleuren spatten van het doek, wel op hoog vermogen, dat wel.

Op www.cine4home.de/news/JVCHD750/HD750Preview.htm wordt de HD750 uitgebreid besproken met de genoemde calibratie mogenlijkheden.
Op www.spectracal.com de producten. 

Tenslotte, projectoren met een CMS aan boord varen wel met de software, zonder is het minder interresant.

Piet Bakker   



         
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 09:41:48 door Piet Bakker »