Auteur Topic: invoegen bestaande serie  (gelezen 9403 keer)

Rolf de Ruiter

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
invoegen bestaande serie
« Gepost op: 20 juni 2011, 14:25:22 »
beste forumlezers,
wie weet een antwoord op mijn volgende vraag:
hoe kan ik een al bestaande serie, waar ik ook al een exe-bestand van heb, toevoegen aan een nieuw gemaakte serie op dezelfde tijdlijn?

met vriendelijke groet
Rolf
met vriendelijke groet, rolf

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2011, 17:45:57 »
Hallo Rolf,

Fraai is dat, weken lang worden er geen vragen gesteld op het forum. Ben ik een weekje weg, dan worden er ineens meerdere vragen gesteld.

Het invoegen van een bestaande show in een andere kan op twee manieren:
1. in de in-te-voegen-show alle objecten in alle sporen selecteren en naar het klembord kopiëren, dan de andere show openen en de inhoud van het klembord op de gewenste plaats (er moet wel voldoende ruimte voor zijn in de tijdlijn, aan het einde kan altijd) invoegen (plakken).
2. in de show waarin ingevoegd moet worden, naar de gewenste plaats in de tijdlijn gaan (ook hier moet eerst voldoende ruimte vrij zijn), dan in het menu kiezen voor Bestand - Invoegen. Daarna kan worden aangegeven uit welke show delen overgenomen moeten worden.

In beide gevallen is het van belang te bedenken dat problemen kunnen ontstaan als er in de shows gebruik gemaakt is van meerdere beeldvelden: de objecten worden in principe gekopieerd naar de (beeld)sporen met dezelfde nummers. Als bijvoorbeeld beeldspoor 2 bij de ene show wijst naar een volledig beeldveld, en bij de andere show naar een deelbeelveld, dan zal het resultaat niet zijn wat je er van verwacht.

In die situaties kan het handig zijn om de ingevoegde show in een eigen tijdlijn te zetten. Deze kan dan hetzij daarin blijven staan, of gericht (spoor voor spoor) worden gekopieerd met de methode zoals onder punt 1 genoemd.

Succes!
AVé,
Cuno

Rolf de Ruiter

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2011, 20:59:02 »
dag Cuno,

bedankt voor je antwoord, ik ga de komende week proberen om het op die manier te doen.

groet, Rolf
met vriendelijke groet, rolf

Rolf de Ruiter

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2011, 21:51:08 »
Dag Cuno,
ik heb dit geprobeerd, maar ik kan de inhoud van het klembordniet plakken of weer invoegen. Ook met het invoegen van het oude bestand in een nieuwe serie lukt de selectie wel, maar als je de opodrtacht geeft om het uit te voeren,vind je er niets van terug. Ligt dat soms aan het feit dat ik een advanced versie heb?

groet,
Rolf de Ruiter
met vriendelijke groet, rolf

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2011, 23:52:56 »
Hallo Rolf,

Na enige tijd toch nog een aanvulling op mijn eigen eerdere antwoord.

Via de optie Bestand - Invoegen is het alleen mogelijk om (delen van) de Media-pool van de ene serie over te nemen in een andere serie. Deze "beperkte" inhoud van deze optie heeft mij al bij een eerder antwoord op dit fourm parten gespeeld. Deze optie biedt dus niet de oplossing voor jouw probleem. Mijn excuses voor het feit dat ik je op een verkeerd spoor heb gezet.

De weg via het klembord moet gewoon werken, net zoals je binnen een show één of meer objecten kunt kopiëren (selecteer één of meer objecten, klik er met de rechter muisknop op en kies Kopiëren).
En deze objecten daarna op een ander punt in de show weer kunt invoegen (plakken, klik met de rechter muisknop op een leeg deel van de tijdlijn en kies Klembord plakken (invoegen)).

Het selecteren en kopiëren van alle objecten in een show doe je door:
- alle groepssporen openen
- alle sporen selecteren (Shift + Ctrl + klik in de kop van één spoor)
- alle objecten selecteren (klik met de rechter muisknop in een leeg stuk van een spoor waarin objecten staan en kies Alle objecten selecteren)
- klik met de rechter muisknop op één object en kies Kopiëren.

En het plakken in de andere show:
- open nu de show waarin geplakt moet worden
- ga naar een leeg deel van de tijdlijn (na het gevulde deel van de tijdlijn)
- klik met de rechter muisknop in een leeg stuk van de tijdlijn en kies Klembord plakken (invoegen).

En klaar is Kees... ehhh Rolf.
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2011, 09:58:59 »
Nou, klaar....
Je moet dan de volgorde van de sporen vaak wel weer even aanpassen, of soms objecten naar een hoger spoor brengen, tenzij je een ordelijke geest bent die elke show in een vast stramien maakt en er dan nooit eens een spoortje aan toevoegt (gaande de serie).
Ik ben daarvoor niet ordelijk genoeg en ik ben dan toch altijd een tijdje bezig met de objecten weer op hun plaats te krijgen (schuiven met de V-toets ingedrukt).  ::) Queenie

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2011, 23:13:38 »
Hallo Queenie, Rolf en de overige lezers,

Als je bij het "plakken" in de nieuwe tijdlijn een andere methode gebruikt, dan kan de volgorde van de sporen behouden blijven. Wel krijg je dan méér sporen in de tijdlijn: je kunt er bij het plakken voor kiezen om voor alle gekopieerde sporen nieuwe sporen te maken (dat gebeurt dan in de volgorde waarin ze ook in de originele show staan).

De instructies voor het plakken van de show worden dan:
- open nu de show waarin geplakt moet worden;
- scroll vertikaal naar beneden, tot de lege ruimte onder het laatste spoor zichtbaar wordt;
- klik met de rechter muisknop in dit lege deel van de tijdlijn en kies Klembordinhoud naar nieuwe sporen.
Omdat nu zuivere kopieën van de inhoud van de oorspronkelijke sporen gemaakt worden, zal het meestal nodig zijn om alle objecten in deze nieuwe sporen te selecteren en horizontaal (in de tijd) te verplaatsen naar de locatie waar het invoegen feitelijk moet plaatsvinden.

Ik heb hierboven "van de inhoud" geaccentueerd, omdat niet de sporen zèlf gekopieerd worden: er worden nieuwe sporen gemaakt, waarin de inhoud van de gekopieerde sporen wordt geplakt.
De eigenschappen van de sporen (beeldvelden, masker-instellingen e.d.) moeten handmatig ingesteld worden.
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: invoegen bestaande serie
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2011, 10:08:30 »
Ha Cuno, bedankt!
Dit maakt het eenvoudiger. Ik had de optie wel gezien, maar me nooit bedacht waar het goed voor zou kunnen zijn. Beperkte geest? Zal wel dan.
Queenie