Auteur Topic: problemen met maskers  (gelezen 6730 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
problemen met maskers
« Gepost op: 15 mei 2011, 13:31:53 »
 ??? Hallo allemaal

Nieuwe show, nieuwe techniek: ik ben met maskers begonnen. Heb verscheidene keren Remy's instructie-video's bekeken (dank Remy) maar zit nu met twee problemen:

1. Als ik een beeld van (vrijwel) volledig beeld verklein tot ongeveer een kwart beeld en het tegelijk diagonaal laat gaan, en er een wit quadrant aan plak als onder/rechts randje lopen beide beelden niet synchroon: het gemaskerde beeld is onderweg sneller dan de lijnen, loopt er a.h.w. een beetje vooruit, en pas bij de keyframes past alles weer op elkaar. De keyframes zijn allemaal recht, heb ze zeer nauwkeurig boven elkaar gezet, heb zowel het masker als de kruislijnen als de foto exact 16x9 gemaakt (ik maak foto's van 2x3 zodat ik nog wat kan schuiven als ik aan het presentatie-maken ben) maar niets helpt. Ik meen ook iets van genoemd verschijnsel bij Remy te hebben gezien....

2. Nog een maskerprobleem: als ik een scheve horizon recht zet in het gemaskerde beeld steken de randen buiten de witte lijnen uit. Is dit net zoiets als bij de beeldveldclipping destijds, toen je wel horizonnen recht kon zetten maar niet kon onthoeken en zo? Dat was toen bij Wings 3, werd later bij een upgrade rechtgezet.

Voor alle zekerheid: ik werk met de Advanced versie.

Jullie zien het, ik worstel maar ben nog lang niet boven... Bij voorbaat dank voor je reactie
Gemma van Voorst


Wim van Dijk

  • Junior
  • **
  • Berichten: 30
Re: problemen met maskers
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2011, 21:25:17 »
Gemma,

1. Heb jij de keyframes ook allemaal gelijk ingesteld (spline, smart (met overal dezelfde waarden voor links en rechts) of gerade). Daarnaast kan het zijn dat de bewegingen niet goed aan elkaar gesynchroniseerd zijn. Zoom fors uit en lijn de keyframes exact op elkaar uit.

2. Ik weet even niet wat je hier bedoeld, maar als je een horizon recht gaat zetten, komt een beeld diagonaal te staan en zal altijd een deel buiten de rand komen. Meestal wil je alles buiten de rand hebben om zwarte vlakken te voorkomen. Dit los je op door de zoomfactor aan te passen. Met een masker kan het zijn dat dit zoomen niet nodig is.
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijk

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: problemen met maskers
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2011, 16:25:16 »
Hallo Wim
1. Bedankt voor je reactie maar dat zorgvuldig uitlijnen in de grootste vergroting hád ik al gedaan. Nou moet ik zeggen dat de klikfunctie van Wings bij mij meestal te wensen overlaat, wellicht maakt die het zorgvuldig gelijk zetten eerder slechter dan beter.... Maar mijn probleem blijft hetzelfde, ik zoek het nu toch in het feit dat de beelden en de lijnen niet even groot zijn: lijnen staan op 205 %, zoals aangeraden door Remy, en de beelden worden veel minder uitvergroot en hebben veelal een ander formaat, 3 : 2 ipv 16 : 9. Wellicht dat daar het probleem zit?? Wie heeft hier ervaring mee?
2. Eigenlijk is dit hetzelfde probleem: tijdens de 'reis' over het scherm puilt het beeld buiten het masker uit en zie je dus die lelijke scheve randen.... Wie o wie???
Bedankt alvast
Gemma van Voorst.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: problemen met maskers
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2011, 17:20:35 »
Hallo Gemma,

@1
Als je twee afbeeldingen dezelfde bewegingen wilt laten maken, dan is het wel wenselijk, blijkbaar noodzakelijk, dat die afbeeldingen dezelfde beeldverhouding hebben (mogelijk zelfs dezelfde grootte). Zeker als je andere curven/keyframes gebruikt dan "recht".
Desgewenst kun je mij het betreffende .pt4-bestand sturen en die paar afbeelingen die nodig zijn om het probleem zichtbaar te maken.

@2
Ik heb nog geen tijd gevonden om het door jou beschreven probleem na te maken. Maar mijn eerste vermoeden is dat de afbeelding van het masker niet groot genoeg is, waardoor de afbeelding buiten het masker uitsteekt en juist daardoor weer zichtbaar wordt.
Net als bij het punt hierboven: voel je vrij om mij een testbestandje toe te sturen, dan kan ik na eigen testen een gefundeerder antwoord geven.
AVé,
Cuno