Auteur Topic: Sturen van tekst-objecten  (gelezen 6454 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Sturen van tekst-objecten
« Gepost op: 22 maart 2011, 15:59:53 »
Hallo allemaal
Ben heel druk met mijn nét aangeschafte WP4 maar nu tref ik iets geks: ik heb een speciaal spoor gemaakt voor mijn tekstobjecten, ook al hoeft dat niet meer, maar als ik probeer via klikken op de kop (onder schermen) en dan met positie en formaat ál mijn teksten in een keer groter of kleiner te maken en hun plaats te wijzen, dan werkt dat niet: wat ik ook invoer, op de tekstobjecten heeft het allemaal geen effect. Met het oude tekstspoor van WP3 kon dat wel maar dan ben je al die leuke letteropmaak-mogelijkheden kwijt... Doe ik iets verkeerd, soms????
Met vriendelijke diagroeten
Gemma van Voorst

Remy Van Looveren

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 13
Re: Sturen van tekst-objecten
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2011, 16:50:40 »
Gemma,
Ik doe een bescheiden poging om te antwoorden.
Als we in het pre-4.20-tijdperk teksten binnen WP wilden maken moesten we de tekstsporen gebruiken.
Door de (overigens schitterende) invoering van de teksteditor is dit gewijzigd.
De vroegere tekstsporen zijn nu tickersporen genoemd, en dat dekt ook beter de lading want ...
Tekst binnen WP invoegen doen we nu met die teksteditor, waarvan jij ook blijkbaar al veel moois ontdekt hebt.
Het invoegen van een titel moet nu op een beeldspoor gebeuren en kan (!) gelden voor één beeldje  D.w.z. dat we elke titel zijn eigenheid (lettertype, grootte, plaats, ... en -afhankelijk van de WP-versie die je gebruikt- ook kleur, rand en schaduw) kunnen geven.  Een hele verbetering dus.
Bij de plaatsing van zo'n tekstobject hoef je geen rekening te houden op welk beeldspoor het staat.  Natuurlijk moet je wel onthouden dat het steeds boven het spoor (hetzij beeld, hetzij video, ...) en dus boven het desbetreffende object moet liggen want anders is het niet zichtbaar.  Logisch !
Uiteraard kan ik me wel situaties inbeelden dat je één spoor reserveert (waarschijnlijk bovenaan) voor al je titels.  Ook dat kan orde scheppen.  Dit spoor MOET dan wel een beeldspoor zijn, anders kan je daar geen tekstobjecten invoegen.
Als je nu al die titels 'met enkele klikken' wil wijzigen van grootte en/of plaats kan/moet je aan zo'n beeldspoor (hier jouw 'titelspoor') een andere eigenschap geven dan de 'standaard' instelling waarmee we gewoonlijk werken.  Voeg daarvoor in de Media-pool-Schermen bij 'screen' een nieuw beeldveld in, dat jij bv. de naam 'titelspoor' geeft.  De grootte en de positie van dat 'titelspoor'-beeldveld kan je dan zelf aanpassen met de daarvoor voorziene tools.  Net zoals in WP3 vroeger.
Je mag dan natuurlijk niet vergeten om jouw 'titelspoor' ook toe te wijzen aan dat nieuwe beeldveld.  Dat doe je door in de spoorkop van jouw titelspoor met rechts te klikken en bij het dan verschijnend menuutje te kiezen voor 'Eigenschappen'.  De volgende stap is dan bij het nieuwe menuutje bij 'Beeldveld' de juiste keuze te maken : hier in jouw voorbeeld zal dat dan zijn 'titelspoor'.  Klik op 'OK'.  Al de beelden die al in dit spoor staan en/of die je er vanaf nu in plaatst zullen allemaal op dezelfde plaats staan op voorwaarde dat zij ook allemaal dezelfde eigenschappen hebben.  Er mag dus geen verandering aangebracht zijn aan de standaardwaarden van een individueel object.
Een redelijk complexe werkwijze vind ik zelf, als je bedenkt dat je (sinds WP4.20) de mogelijkheid hebt om ieder tekstobject individueel te 'behandelen'.

Toch succes ermee.

Groetjes

Remy

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Sturen van tekst-objecten
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2011, 19:46:15 »
Goede avond Remy

Bedankt voor je uitleg maar tja, wat jij aangeeft als oplossing is precies wat ik gedaan heb: apart beeldspoor aanleggen, dat tekstspoor genoemd etc. Maar nu lijkt het onmogelijk om alle teksten in één keer aan te pakken want als ik rechtsklik op 'positie en formaat' dan lijkt dat allemaal geen invloed te hebben op grootte, plaats etc van mijn teksten. Voor alle duidelijkheid: ik maak vrij lange producties (30 tot 45 minuten) met i.p.v gesproken tekst ondertitels, zoals bijvoorbeeld op (vertaalde) tv. Als ik dan bij nader inzien de teksten wat groter wil hebben, of wat hoger, dan ben ik tijden bezig om alle tekstobjecten aan te klikken en aan te passen. Naar mijn idee kon dit aanpassen van alle (onder)titels tegelijk wél met het tekstspoor van WP3... Of zie ik toch nog iets over het hoofd????
Ik kijk uit naar evt oplossingen
Groeten
Gemma van Voorst ???

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Sturen van tekst-objecten
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2011, 16:46:15 »
Beste Remy
Bedankt voor je extra uitleg, via de mail. Ik ben er nog eens even voor gaan zitten en ik denk dat ik er uit ben. Weliswaar had ik precies gedaan wat jij ook zei, met zo'n apart spoor en alles, maar toen ik nogmaals de Help doorkeek bleek er nog een addertje onder het gras te zitten: je moet rechtsklikken op de kop van het betreffende beeldspoor, dan naar eigenschappen en dan zorgen dat "Keyframes relatief t.o.v. beeldveld" aangevinkt staat. Dan werkt alles naar behoren, en inderdaad, dat vinkje stond er niet bij het beeldspoor waar al mijn teksten op stonden.... Het probleem is dus opgelost, ik ga weer vrolijk verder met mijn diashow... Hartelijk bedankt voor je hulp, en we zien elkaar vast a.s. zaterdag!
Met vriendelijke groeten :D
Gemma van Voorst