Auteur Topic: nikon coolscan V  (gelezen 14012 keer)

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
nikon coolscan V
« Gepost op: 11 maart 2011, 17:11:07 »
wie kan mij helpen ?
ik werk al sinds jaar en dag met volle tevredenheid met de nikon coolscan
maar plotseling krijg ik de tool palette  niet meer geopend wanneer ik het button indruk en probeer het tool palette te openen gebeurd er vervolgen niets.
kan het zijn dat het aan Windows 7  ligt en zo ja wat kan ik doen.

Arnold

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: nikon coolscan V
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2011, 17:22:18 »
Arnold,

Volgens de Nikon site wordt Windows 7 niet ondersteund, wel Vuescan.

Succes

Piet Bakker.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: nikon coolscan V
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2011, 19:07:13 »
Hallo Arnold,

maar plotseling krijg ik de tool palette  niet meer geopend wanneer ik het button indruk...

Daar waar met een computer iets "plotseling" of "zomaar" (niet meer) gebeurt, is eigenlijk altijd sprake van één van twee mogelijke oorzaken:
- er is een onderdeel kapot of niet (goed) aangesloten;
- er is iets veranderd in of aan de computer.
Dat kan iets eenvoudigs zijn als het aansluiten van een nieuwe printer.
Maar in jouw beschrijving lijkt het op het eerste gebruik van de scanner na de overstap naar een nieuwe computer met Windows 7.
Dat zou ik niet met "plotseling" durven te omschrijven, dat is een zelf uitgevoerde ingrijpende verandering van de wereld waarin die scanner leeft (of geacht wordt te leven).

En dan klopt het antwoord van Piet: de Nikon-software voor deze scanner werkt niet onder Windows 7 (misschien dat de 32-bits driver voor Windows Vista ook onder de 32-bits-versie van Windows 7 werkt, maar onder de 64-bits-versie van Vista of Windows 7 in ieder geval niet). Hetzelfde geldt ook voor de andere bekende goede diascanners van Nikon, Minolta...
Dat is één van de redenen waarom ik mensen met een dergelijke scanner altijd heb aangeraden om, naast Windows 7, ook altijd Windows XP nog te installeren op de computer (en een computer zodanig samen te stellen dat dat ook mogelijk is).
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: nikon coolscan V
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2011, 00:25:54 »
Heren,

Mijn Super Coolscan 4000 werkt op Windows Vista 32 bits, mijnsinziens de laatste update van Nikon.

Piet Bakker.

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: nikon coolscan V
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2011, 11:32:29 »
Hallo Arnold,

Ik heb geen ervaringen met Windows 7, maar je probleem heb ik ook wel eens gehad. Het palette tool was uit beeld verdwenen. De oplossing toen was om het schermresolutie tijdelijk op max te zetten en het palette tool terug te schuiven naar de oorspronkelijk positie. Mogelijk dat dit bij jou werkt ...

Marco
Marco

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
Re: nikon coolscan V
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2011, 12:19:24 »
alle mensen bedankt ,ik ga het controleren want ik heb nog een pc die werkt onder XP als dat zo is dan kan ik verder.
nog maals dank voor jullie snelle reactie's

Arnold

Marco Ising

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 42
Re: nikon coolscan V
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2011, 13:46:48 »
allen,

Nog een aanvulling: ik werk sinds kort met een laptop windows 7 - 64 bits.

Ook ik las op internet dat Nikon Scan niet wordt ondersteund. Op mijn PC met XP had ik regelmatig scanproblemen, waarbij er strepen over de dia zichtbaar waren. Dat loste ik op door eerst Vue scan op te starten en vervolgens de Nikon Scansoftware. De drivers van Vue scan worden dan gebruikt voor het juist laten werken van de Nikon scan software.
Deze omweg heb ik nu ook gebruikt  voor te scannen met mijn nieuwe laptop. Vraag me niet naar de technische details, maar ook hier werkt dat.

Marco
Marco

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: nikon coolscan V
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2012, 10:50:34 »
Heren,

Al enige tijd geleden heeft Dieter Hartmann, ja die van de Patinum Help, op:
http://www.avstumpfl.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=1667&sid=2a9d8bb37c5d9db73a4b55512fa9d956
een werkend oplossing gemeld. En die heeft volgens die thread op het Stumpf forum een aantal volgers en aanvullers gehad.
Lees, en gij zult ... scannen !!!

Henk