Hallo Arnold,
maar plotseling krijg ik de tool palette niet meer geopend wanneer ik het button indruk...
Daar waar met een computer iets "plotseling" of "zomaar" (niet meer) gebeurt, is eigenlijk altijd sprake van één van twee mogelijke oorzaken:
- er is een onderdeel kapot of niet (goed) aangesloten;
- er is iets veranderd in of aan de computer.
Dat kan iets eenvoudigs zijn als het aansluiten van een nieuwe printer.
Maar in jouw beschrijving lijkt het op het eerste gebruik van de scanner na de overstap naar een nieuwe computer met Windows 7.
Dat zou ik niet met "plotseling" durven te omschrijven, dat is een zelf uitgevoerde ingrijpende verandering van de wereld waarin die scanner leeft (of geacht wordt te leven).
En dan klopt het antwoord van Piet: de Nikon-software voor deze scanner werkt niet onder Windows 7 (misschien dat de 32-bits driver voor Windows Vista ook onder de 32-bits-versie van Windows 7 werkt, maar onder de 64-bits-versie van Vista of Windows 7 in ieder geval niet). Hetzelfde geldt ook voor de andere bekende goede diascanners van Nikon, Minolta...
Dat is één van de redenen waarom ik mensen met een dergelijke scanner altijd heb aangeraden om, naast Windows 7, ook altijd Windows XP nog te installeren op de computer (en een computer zodanig samen te stellen dat dat ook mogelijk is).