Auteur Topic: Nog een interessante site en een tip voor dummy's  (gelezen 10319 keer)

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Nog een interessante site en een tip voor dummy's
« Gepost op: 11 februari 2011, 18:26:32 »
De laatste tijd heb ik enorm zitten worstelen met het omzetten van een show in een PAL video voor breedbeeld.
Een vrij lange show had ik gemaakt in de native resolution van een beamer, te weten 1280 bij 800 ppi. In WP 3 pro liep ik steeds tegen de preset 720 * 576 aan en dan kreeg ik een grote verslechtering van de beelden en/of vervormde beelden. Via dit forum liet Chief John mij weten dat ik de preset HDAV 25 fps kon kiezen om de beeldverhouding én de hogere kwaliteit te behouden. Maar toen kon ik er via Wings weer geen video van maken. Ik geloofde gewoon niet dat het onmogelijk zou zijn om een breedbeeld video te maken. Na veel zweten en studeren in Wikipedia vond ik dat het "boek" dat hoort bij video-dvd bedoeld zou zijn voor de destijds opkomende breedbeeld formaten. Dat gold ook voor de definitie van mpeg-2. Weer een stap verder ontdekte ik dat je eigenlijk de preset PAL MPEG-2 moet kiezen en dan het aantal lijnen moet instellen op de verhouding 16:10 of 16:9 (afhankelijk van je tv-scherm). Voor de horizontale lijnen staat bij PAL het aantal van 720 vast, dat kun je niet veranderen. Dus kun je het aantal lijnen verticaal alleen aanpassen. Voor één van beide bovengenoemde formaten wordt dat dan resp. 450 of 405. Vervolgens kun je kiezen voor progressief of geïnterlinieerd. Ik heb voor progressief gekozen.
Het mpeg-2 bestand heeft volgens mij een duidelijk betere kwaliteit dan je krijgt bij de preset PAL DVD.

Al zoekend was ik aangelopen tegen de site www.avs4you.com. Deze site geeft veel freeware. Zoek op video converter en laat het instructiefilmpje dat ook op die site te vinden is even afspelen. Dan zie je een kinderlijk eenvoudige manier om van een mpeg-2 bestand een video-dvd te maken mét hoofdstukken. Bij ieder hoofdstuk wordt het eerst beeld van het nieuwe hoofdstuk als plaatje op de knop gezet. Zelfs het openingsbeeld, de achtergrond van de knoppen, kun je gewoon kiezen. Het was voor mij veel eenvoudiger dan de beschrijvingen in de Wings documentatie.

Het kan natuurlijk zijn dat ik de enige 'dummy' ben in de SGG, maar mochten er nog wat zijn dan kun je met deze tips vast en zeker verder komen. Hoe het ook zij, ik verbeeld me dat ik nu én een betere kwaliteit video heb én een breedbeeld!

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Nog een interessante site en een tip voor dummy's
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2011, 21:28:03 »
Als aanvulling:
Ik heb een mpg bestand gemaakt met de preset HDAV 25 fps/1280-720/16:9/progressief.
Dat mpeg bestand wordt zonder problemen gemaakt door Wings. Maar daarna kan Wings er niets meer mee.
AVS video converter zet het echter vlekkeloos en zonder sputteren wél om in een video-dvd. 't Is maar een weet.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Nog een interessante site en een tip voor dummy's
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2011, 21:22:54 »
Hallo Ben,

Om te voorkomen dat WP-gebruikers te optimistisch worden over de te behalen beelkwaliteit van video-dvd's wil ik jouw bericht nog wel even aanvullen:
ook AVS video convertor maakt een dvd met dezelfde resolutie van 720x576. Dat is één van de kenmerken van een video-dvd.

Om de conversie-stap van mpg naar video-dvd uit te voeren eist WP dat vooraf de video al met deze resolutie is gemaakt. AVS voert op dat moment zelf alsnog die conversie uit. Zuiver theoretisch gesproken zou het resultaat minder goed kunnen zijn, omdat er nu twee conversies/compressies plaatsvinden: binnen WP van plaatjes naar mpeg, en binnen AVS van mpeg "groot" naar mpeg "klein".

Bij alle formaten PAL-video-dvd wordt dezelfde resolutie gebruikt. Bij de weergave wordt "gewoon" de beeldverhouding opgerekt naar de weer te geven beeldgrootte. Dat is niet erg, want bij het maken van het videobestand is het omgekeerde gebeurd (anamorfe beeldopname). Op de dvd zelf is opgeslagen wat de oorspronkelijke beeldverhouding is geweest.
AVé,
Cuno

Berntet

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 71
Re: Nog een interessante site en een tip voor dummy's
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2011, 14:36:14 »
Cuno, dank voor je aanvulling.
Blijft voor mij echter het punt dat ik in Wings grote moeite had om het beeld correct weer te geven en de AVS convertor dit zonder problemen doet én - naar mijn smaak - op een uitstekende manier.