Auteur Topic: Start W.p  (gelezen 14772 keer)

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Start W.p
« Gepost op: 7 januari 2011, 10:15:33 »
Saluut,

Bij mij doet zich het volgende voor, na enige bewerkingen in W.p laat het programma, F5, zich niet meer opstarten. Echter, de tijdlijn verplaatst, de muziek speelt. Ook het screen laat zich niet zien.

Een voorbeeld: Een geimporteerd stuurspoor, zoom 110%, vervang ik door 130%, 110% wordt overschreven. Door tweemaal undo te activeren, reageert F5 met de voorgaande bewerking. Het overkomt mij regelmatig, maar niet voorspelbaar. Is dit een onvolkomenheid van het programma, een z.g bug?

Piet Bakker.  
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2011, 10:31:59 door Piet Bakker »

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Start W.p
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2011, 11:23:12 »
Beste Piet,

Hoewel je probleemomschrijving wat cryptisch is, kan ik je misschien toch een tip geven.
Voor wat meer zekerheid omtrent je probleem, 'vertaal' ik de beschrijving even:
Het programma (Wings Platinum) werkt, anders kun je je project niet bewerken. Met F5 start je je project in 'full screen' modus.
Dat is neem ik aan wat je bedoelt.

Als je na bewerkingen van objecten (alle soorten), dus ook bij toepassing van de Undo functie, staat je project nog steeds in de bewerkingsmodus (edit mode). Die is herkenbaar aan de cursor in de vorm van een dubbel pijltje ergens in de tijdlijn.
Als je op de spatiebalk drukt gaat het project in de weergave modus die herkenbaar aan de cursor in de vorm van een blokje. Dat zie je natuurlijk niet in de full screen modus, wel in de preview modus, omdat dan de tijdlijn ook nog weergegeven wordt.
Met Wings Platinum is dan ook bij jou niets mis, dus al helemaal geen bug.

Heb je tijdens het werken met WP soms nog een ander programma actief?
Toen ik aan dit antwoord begonnen was en i.p.v. de toetsen F en 5 op de bewuste functietoets drukte, was ik mijn tekst kwijt en viel terug op jouw oorspronkelijke forumtekst.
De bewuste functietoets wordt in Windows gebruikt om een eerder scherm te herhalen.

Henk

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Start W.p
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2011, 15:02:47 »
Beste Henk,

Iets minder cryptisch, mijn levenspartner herkent dit, voor het opstaren op full screen wordt ESC vervolgens F5 gebruikt. Meestal start W.P, echter, soms gaat alleen, na een bewerking, de tijdlijn lopen met muziek, het bewerkingsscherm verandert niet, ook screen is niet zichtbaar. De spatiebalk zet de tijdlijn stil, maar W.P laat zich vervolgens met de gebruikelijke procedure niet opstarten. Door de undo, 2 maal ?, functie te gebruiken wordt de laatste bewerking ongedaan gemaakt, W.P laat zich weer opstarten. Henk, als ik de enige ben, dan is het inderdaad geen bug. Binnenkort laat ik 4.21 op de PC, afwachten maar. 

Een tweede actief programma is meestal PS5, is dat echt van invloed? 

Bedankt voor je reactie, prettige dag.

Piet.

 

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Start W.p
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2011, 15:31:38 »
Hallo Piet,

PS 5 op de achtergrond bij WP moet geen probleem zijn, mits je computer voldoende geheugen heeft (> 1GB bij Win7?).
Zoals je het nu beschrijft (wel geluid - geen beeld), doet het me meer denken aan:
- een te zwakke grafische kaart ? Hoe groot is je screendefinitie? 1 beeldscherm of 2?
- geen video, ook niet later in de tijdlijn?
- is WP nog plaatjes aan het maken? Zie Taken in het preview venster. Geen meldingen?

Heb je WP al eens opnieuw geïnstalleerd na deïnstallatie vooraf.

Aan WP 21 zou ik voorlopig maar niet denken. Christoph Hilger is maandag pas terug van de kerstvakantie en dan moet ie heel wat euvels oplossen die betatesters aan het begin van die vakantie al gemeld hebben.

Henk

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Start W.p
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2011, 15:59:19 »
Henk,

grafische kaart was GS9500, nu ATI HD5670, nog geen probleem ondervonden.
Windows Vista Home premium 4GB
Processor Intel(R) Core(TM)2 Quad  CPU   Q8200  @ 2.33GHz, 2336 MHz, 4 core('s), 4 logische processor(s)
Screen 1 1680-1050
Screen 2 full HD
Geen video
geen deinstallatie, wacht op de definitieve versie 4.21
er werden geen plaatjes aangemaakt.
meldingen, niet opgelet.

Piet



Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Start W.p
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2011, 21:17:10 »
Hallo Piet,

Je machientje ziet er tip uit, daar kan het niet aan liggen.
Uit je antwoord leid ik af dat je een basisversie gebruikt en het screen per definitie je schermgrootte is.
Kijk eens in de map waar je foto's staan. Gebruik zonodig Mediapool->Toon volledige padnamen of Ctrl-H.
Staat daarin een submap wp4? en staan daarin bestanden fotonaam.jpg.1680 ?
Dat zou wel moeten. Zo niet klik dan eens op het menu-icoontje Grafische bestanden maken onder meenutekst media-pool.
Verandert er nu iets in de show?
Zijn in je projectopties bij Grafische gegevens -> Afebeeldingen wel de nodige vinkhes gezet?

Henk

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Start W.p
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2011, 22:16:29 »
Henk,

Ik gebruik de advance versie, vinkjes bij grafische gegevens staan aan. De submap is WP4, maar is niet zichbaar in de bestandenlijst in WP4, wel via bridge PS5, activeren wordt alg pnp beeldscherm -1 icm getoond. daarin staan de tif bestanden, wit getoond,  met verschillende waardes, b.v bestandsnaam 01680, ...... 01920, ...... 00547, misschien verschillende waardes door beeldgrote optimaliseren.
Grafische bestanden zijn gemaakt, dat is duidelijk zichtbaar.

De bestanden staan op een externe schijf.

Piet.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Start W.p
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2011, 22:39:40 »
Hallo Piet,

grafische kaart was GS9500, nu ATI HD5670, nog geen probleem ondervonden.
Qua grafische kaart ben je er in ieder geval fors op vooruitgegaan: de specificaties van de nVidia Geforce 9500 zijn leuk voor pc's die een beetje office en internet "doen", maar voor WP eigenlijk ongeschikt.

Terwijl ik dit aan het schrijven ben, zie ik dat Henk ook al weer gereageerd heeft, maar ik ga toch nog even door.

Naar mijn gevoel lopen er een paar termen door elkaar, waardoor het moeilijk wordt om een echte diagnose te stellen. Zoals:
Citaat van: Piet Bakker
... soms gaat alleen, na een bewerking, de tijdlijn lopen met muziek, het bewerkingsscherm verandert niet, ook screen is niet zichtbaar.
De tijdlijn kan ik plaatsen, de term Screen ook, maar "bewerkingsscherm" niet.  Daarom voor de duidelijkheid een overzicht met de terminologie zoals ik die ken:

Waarbij:
1 = menu-balk of hoofdmenu
2 = werkbalk of gereedschapsbalk
3 = werkbalk of knoppenbalk
4 = tijd-informatielijn
5 = screen
6 = Locator (de verticale lijn)
7 = preview-venster (hier worden ook taken, logboek en meldingen getoond)
8 = media-pool (hier met lichtbakweergave)
9 = project-verkenner of "boomstructuur" van de media-pool
10 = VU-meter
11 = tijdlijn (timeline) met daarin de afzonderlijke sporen (beeldsporen, videosporen, geluidssporen e.d.)
12 = eigenschappentabel

Citaat van: Piet Bakker
... vervolgens F5 gebruikt. Meestal start W.P, echter, ...
Citaat van: Piet Bakker
... De spatiebalk zet de tijdlijn stil, maar W.P laat zich vervolgens met de gebruikelijke procedure niet opstarten. ...
Op deze momenten is WP al (op)gestart, anders zou je geen WP in beeld hebben of WP-activiteiten kunnen uitvoeren. Of bedoel je met "(op)starten" het starten van de weergave/vertoning van de serie waarin je op dat moment aan het werken bent?

Citaat van: Piet Bakker
... Meestal start W.P, echter, soms gaat alleen, na een bewerking, de tijdlijn lopen met muziek, ...
Wat versta je onder "na een bewerking", of welke bewerking bedoel je of voer je uit?

Citaat van: Piet Bakker
... De spatiebalk zet de tijdlijn stil, maar W.P laat zich vervolgens met de gebruikelijke procedure niet opstarten. ...
Zoals Henk al beschreven heeft: zodra een presentatie (met of zonder screen, al dan niet op een volledig scherm) met de spatiebalk wordt stilgezet, is dit alleen een pauze-stand en staat WP nog steeds in presentatiestand. Dat is ook te zien aan het vierkantje naast de muisaanwijzer. Daardoor kan de presentatie ook met een herhaalde druk op de spatiebalk worden voortgezet. Om de presentatiestand te beëindigen en terug te gaan naar de stand waarin bewerkingen op de serie kunnen worden uitgevoerd, moet je (als de weergave gepauzeerd is) op Esc drukken of (als de weergave nog loopt) twee maal op Esc drukken. Een andere mogelijkheid is een muisklik in de tijdlijn.
Dus als de weergave met spatiebalk gestart is (of met de afspeelknop in de tijd-informatielijn) en daarna met de spatiebalk gepauzeerd is, dan werkt op dat moment F5 niet om de serie in volledig scherm te tonen.

Citaat van: Piet Bakker (uit een eerdere post in dit forum
... Het zou prettig zijn de instructies te kunnen downlouden, zodat ze stap voor stap bestudeerd kunnen worden. ...
Er is een handleiding "hoe te beginnen met Wings Platinum". Oorspronkelijk alleen in het Duits, en geschreven voor WP 3. Vertaald in het Nederlands door Jaap Postma en Ipe Nieborg (www.fotojaap.nl, kies Wings Instructie, rechts onderin). Deze instructie is ook nog goed te gebruiken als basis voor WP4.
Voor WP4 is ook een nieuwe versie beschikbaar, alleen in het Duits, via de website van AV Stumpfl.

Hopelijk brengen bovenstaande punten al een beetje duidelijkheid in de oorzaken van de verschijnselen die bij jou optreden. Zo niet: stel gerust vervolgvragen, liefst met een zo duidelijk mogelijke beschrijving van wat je doet en wat de beoogde en waargenomen gevolgen zijn.

Nog een aanvulling: terwijl ik dit bericht wil verzenden blijkt dat je zelf al geantwoordt hebt op de melding van Henk. En daarin doe je een zeer belangrijke mededeling:
Citaat van: Piet Bakker
... De bestanden staan op een externe schijf. ...
En dat is dodelijk voor de prestaties, zeker als die schijf via USB is aangesloten. Het ophalen van meerdere bestanden, nagenoeg gelijktijdig, zoals voor de weergave van een serie nodig is, is voor USB te hoog gegrepen (en voor bijna alle NAS/netkwerkschijven ook).

AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Start W.p
« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2011, 16:12:46 »
Henk en Cuno,

Nogmaals een laatste poging duidelijkheid te verschaffen:

Voor Cuno,

Onder bewerkingsscherm versta ik het bijgevoegde voorbeeldscherm.
Het downlouden slaat op de videopresentaties van de heren v Looveren en Dekkers betreffende de dynamische beeldvelden, zeer duidelijk.
Onder een bewerking versta ik keyframes plaatsen, eigenschappen aanpassen en tijdlijnen bewerken enz.
De handleiding voor WP3 is mij bekend.

Voor beiden,

Na een bewerking wil ik het resultaat zien, dus start van de weergave/vertoning. Met ESC, F5 en spatiebalk zou de show dienen te starten, meestal wel, soms niet. Dan blijft het bewerkingsscherm voorstaan, het screen verdwijnt, de tijdlijn loopt en muziek tengehore. dit is mij meerderemalen overkomen.
Met undo, twee maal, wordt de situatie genormaliseerd.

Er kan gebeld worden als er nogsteeds onduidelijkheid is.

Hartelijk dank voor de inzet.

072-5332861.







« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 18:45:26 door Piet Bakker »

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Start W.p
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2011, 23:29:12 »
Hallo Piet,

Op naar de volgende poging om jouw beeld "te redden".

Bij jouw laaste reactie noem je een "bijgevoegd voorbeeldscherm", maar die zie ik niet.

Je meldt dat bij een (werkende) druk op F5 het screen verdwijnt, en de tijdlijn in beeld blijft.
Maar bij een druk op F5 zou het screen juist het volledige scherm moeten vullen.
Bij de door jou genoemde opstelling met twee monitoren kan dat één van beide schermen zijn, in principe het scherm waarop het (niet beeldvullende) screen al getoond werd.
Dit alles doet bij mij vragen rijzen over enkele instellingen binnen WP en binnen Windows:
  • ziet Windows misschien een scherm meer dan werkelijk aanwezig is? Hoe werkt het als je slechts één scherm aan de computer hebt aangesloten
  • het feit dat het eerste scherm een lagere resolutie heeft dan het tweede scherm zou voor sommige videokaarten een probleem kunnen vormen (is meer bij nVidia-kaarten bekend dan bij ATI-kaarten)
  • is er een recente driver van de videokaart geïnstalleerd (niet de driver die met de kaart is meegeleverd, maar zelf gedownlaod van de site van de fabrikant van de grafische kaart)?
  • is bij de eigenschappen van het screen wel de optie "Altijd als bovenste venster tonen" ingeschakeld?
  • staat bij de Project-opties - Uitvoer een synchronisatiemodus gekozen die overeenkomst met jouw besturingssysteem, of probeer daar één van de alternatieve sync-modi
  • is er op jouw pc ook een video-bewerkingsprogramma zoals Pinnacle geïnstalleerd? Dat is een bekende probleemveroorzaker.
  • als je na een druk op F5 de Undo-functie nog kunt gebruiken, dan is er iets mis met WP en/of met Windows. Zodra je op F5 drukt, moeten de meeste knoppen in de werkbalk (nummer 2 in de afbeelding van mijn vorige bijdrage) kleurloos en ontoegankelijk worden. (
  • als toets F5 niet werkt om de presentatie-modus te starten, werkt op dat moment F9 nog wel om de Media-pool om te schakelen van lijstweergave naar lichtbakweergave (of andersom, dan moet natuurlijk wel een afbeelingen-pagina van de Media-pool getoond worden)? Bij sommige toetsenborden kan de betekenis van de functietoetsen veranderen (bjivoorbeeld als internet- of multimedia-toetsen).

Ik ben benieuwd of één van de bovenstaande punten verandering/verbetering kan brengen.
AVé,
Cuno