Auteur Topic: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6  (gelezen 6833 keer)

Gerrit Kooren

  • Gast
Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Gepost op: 6 december 2010, 19:39:45 »
Nu ik enkele (korte) HDAV series heb gemaakt, ben ik helemaal verkocht aan dit formaat. Mijn camera neemt echter 3:2 op. Tot nu toe kon ik dan in Photoshop met de crop tool van deze 3:2 bestanden 16:9 maken door de crop in te stellen op 3504 pixels breed en 1971 pixels hoog. Hier maak ik dan een mooie uitsnede mee en laad deze bestanden vervolgens in WP. Alles gaat goed zover. Ik heb zelfs nog genoeg pixels om in te zoomen. Maar nu heb ik een presentatie van drie kwartier met ruim 200 bestanden in 3:2. Hier wil ik een 16:9 serie van maken, zonder eerst Photoshop te gebruiken, dus direct de 3:2 bestanden in de 16:9 tijdlijn in te lezen, maar al mijn pogingen resulteren in vervormde bestanden, ingedrukt zogezegd, de personen worden korter. Ik zou toch de uitsneden naar 16:9 ook met WP moeten kunnen doen? Of niet? Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet
Gerrit Kooren

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2010, 21:09:20 »
Hallo Gerrit,
Dit is al eens meer aan de orde geweest. Het gaat vrij eenvoudig.
In de mediapool bij schermen kun je beeldvelden aanmaken. Meestal staat er standdard een die past bij de door jou gemaakte scherminstellingen.  Dit beeldveld kun je aanpassen qua positie (rechtsklikken op het beeldveld>positie+formaat kiezen). Vervolgens vergroot je het beeldveld zodanig dat je foto's 3x2 er precies in passen (ca 120%). De foto's worden dan wel gecentreerd er in gezet, een enkele fotozal je misschien met een stuurspoor omhoog of omlaag moeten schuiven, maar dat is minder werk dan alle foto's te moeten fotoshoppen.
Succes,
Queenie

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2010, 22:29:20 »
Hallo Queenie,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga het morgenochtend uitproberen. Ondanks het feit dat ik dit forum bijna dagelijks lees, heb ik toch dit onderwerp gemist. Zelfs mijn zoektocht via steekwoorden en het doorspitten van de Duitse helpfiles hebben mij niet geholpen. Ik ben nogal voorzichtig om op dit forum iets te vragen wat ergens in de helpfiles staat. Je krijgt dan direct het nodige commentaar dat je niet genoeg in de helpfiles hebt gekeken. Vorig jaar stond ik al op het punt om de handdoek in de ring te gooien omdat omdat onze hobby zo'n technisch verhaal aan het worden is dat slechts een handjevol techneuten het bij kan benen. Maar nu heb ik me voorgenomen om mijn vragen maar gewoon wat eerder te stellen op dit forum. Zo kom ik toch nog een stapje verder.
Ik meld me weer als ik je suggestie heb uitgeprobeerd.
Groet
Gerrit Kooren

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2010, 11:51:22 »
Ik heb een nieuw project aangelegd met alle waardes in 1920x1080.
Scherm1 dat gekoppeld is aan alle tijdlijnen is ook 1920x1080
Als ik nu uit de mediapool een foto in de tijdlijn zet van 3:2 krijg ik aan beide zijden in het keyframe een zwarte balk. Ik kan in-zoomen zoveel ik wil, maar de zwarte balken blijven daar. Hoe kan ik nu toch inzoomen en het gehele 16:9 keyframe benutten? ???
Gerrit Kooren

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2010, 13:13:33 »
Heb je dan het beeldveld wel al aangepast? In de mediapool op screen 1 (of zo) klikken en dan het beeldveld aanklikken en verder zoals eerder gezegd...
Q

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Fotobestanden van 3:2 naar 19:6
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2010, 14:20:46 »
Hallo Queenie en andere lezers,

Het beeldveld stond wel goed vanaf het begin, maar na 2 uurtjes alle vinkjes in de verschillende menu's te hebben aan en uitgezet bleek dat als ik het vinkje bij "Beeldveld Clipping" weghaal ik een 3:2 foto wel in een 16:9 beeldveld kan opzoomen tot de gewenste grootte. Er valt dan wel aan de onderkant en/of bovenkant een stukje af, maar dat was ook de bedoeling. Waarom er standaard een vinkje bij "Beeldveld Clipping" staat weet ik niet, maar ik zie zo direct geen nadelen aan het uitzetten van deze optie. Ik ben veel te blij dat ik eindelijk mijn 3:2 foto's kan gebruiken zonder ze eerst in Photoshop aan te passen.
Hartelijk dank Queenie voor het meedenken.
Groet
Gerrit Kooren