Auteur Topic: Videoregistraties SGG on line  (gelezen 20376 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Videoregistraties SGG on line
« Gepost op: 28 november 2010, 09:23:40 »
http://vimeo.com/17244712

SGG-bijeenkomst zaterdag 27 november 2010
Hans Rensen: Ervaringen met HD video uit fototoestel in Wings Platinum

Aanbeveling: full screen openen om scherm leesbaar te krijgen.

Verzoek: laat weten wat je vindt van deze experimentele registratie.

Het is domweg een registratie van het scherm, in een opstelling die door velen te realiseren is.
De kwaliteit laat te wensen over; de vraag is echter of dit volstaat om alleen maar even technische dingen terug te kunnen zoeken.
Als het voor dit doel afdoende is, kunnen we dit met een paar enthousiastelingen makkelijk vaker doen.
Als de leesbaarheid niet voldoende is, moeten complexere oplossingen worden overwogen. Die zijn er, maar noem ik niet voor niks complexer. ;)
« Laatst bewerkt op: 30 november 2010, 21:43:51 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: Videoregistratie SGG Hans Rensen on line
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2010, 12:37:41 »
Hallo Joris,

De videoregistratie van het scherm zelf vallen me erg mee. Daar waar het beeld helder is komt de boodschap heel goed over.
De presentatie van Hans geproduceerd in exe formaat stopte frequent op een plek waarbij het volgende beeld al 'half' zichtbaar was. Dat beeld was gisteren dan ook niet goed zichtbaar, logisch dat dat bij de videoregistratie dan ook slecht over komt. Daar waar het beeld tot volle helderheid kwam, bijv. bij zijn animatie-intro is de registratie zeer goed. Dat is dan wel mede afhankelijk van de grotere helderheid van de beamer die daarvoor gebruikt werd (dat weten we al langer).
Ik neem aan dat je ook beeld materiaal hebt waarbij het beeld van de rechter beamer geregistreerd is. Hoewel dat voor het doel niet van groot belang is, gezien de doelstelling van registratie van technische informatie, moeten we het toch niet uit het oog verliezen.

Een duidelijke tekortlkoming in de gepresenteerde video is de slechte verstaanbaarheid van Hans. Het opgenomen geluid zal dan ook wel afkomstig zijn van de micro op de camera die het door de zaalspeakers geproduceerde geluid opneemt. Het lijkt me dat daar een volgende keer gemakkelijk wat aan te doen is, door het geluid 'af te tappen' en via een kabelverbinding aan de camera aan te bieden. De perfecte zaalaccomodatie biedt daar vast uitstekende mogelijkheden voor en de koppeling aan de camera lijkt me geen probleem.

In de directe e-mail correspondentie met Joris, vorige week, had ik hem mijn hulp waar nodig al aangeboden. Daarvan maakte onze voorzitter Herman gisteren geen melding maar is en blijft wel geldig.

Dank en hulde aan Joris voor het genomen initiatief, beschikbaarstelling van zijn apparatuur en niet te vergeten de snelheid waarmee het resultaat op Vimeo beschikbaar was.

Suuces verder,
Henk
« Laatst bewerkt op: 28 november 2010, 12:40:05 door Henk van der Vleuten »

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Videoregistratie SGG Hans Rensen on line
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2010, 08:55:56 »
Ha, ik mocht willen dan mijn richtmicrofoon (die als backup voorziening wel geïnstalleerd was) het zo goed op kon pakken. Nee, ik hing wel degelijk aan een keurig lijntje van de audioregie. Ik kon daar echter niet de eindmix krijgen, maar kwam achter een aux-poort te hangen. En daarachter had ik wel wat problemen. De balans in de aux-configuratie verschilt van de balans in de eindmix en reageert niet mee met wat de TC achter de knoppen doet (en dat is nogal wat). Het niveau van de microfoons stond vol open, maar bleef tekort schieten, terwijl de pc-audio zwaar overstuurde. En erger: ik heb de lijn ook een paar keer weg horen vallen, terwijl deze toch keurig in gebalanceerde profi kabels was uitgevoerd. Dat moet volgende keer beter, want is nog storender dan ik al dacht.  
Opgesloten tussen het publiek kon ik ook niet even zelf naar die mengtafel voor tussentijdse correctie (dat zou ook te vaak nodig zijn geweest).
Ik heb onderweg wel vaak proberen te corrigeren in het opname level, maar al dat gedoe aan cameraknopjes deed het beeld weer lichtelijk schudden, zodat ik op een gegeven moment toch de automaat verkoos en me op beeldvoering heb gericht.

En voor wat betreft dat beeld: in de presentatie van Cuno komen er regelmatig twee schermen in beeld, bij Hans was er geen aanleiding toe dat zwartbeeld rechts mee te nemen.

En voor wat betreft de presentatie van Cuno: die staat hier klaar, maar in de gratis Vimeo account mogen we maar één HD-file per week uploaden (die ook nog eens tot 500MB moet zijn teruggebracht). Ik heb het bestuur verzocht om financiering van een plus account, maar zo lang ik daar geen bevestiging op krijg, moeten we tot volgende week zaterdag wachten.

Belangrijkste vraag waar ik voor de toekomst mee zit: is het Wings productie scherm leesbaar genoeg?

En voor wat betreft hulp Henk: ik dacht sowieso eerst maar eens zien of dit werkbaar is, dan pas een teampje opstellen met mensen die dit willen doen. Het bestuur was met dat laatste al aan het werk geweest en wist van jouw mail aan mij niks af.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2010, 09:15:21 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Jaap

  • Held
  • *****
  • Berichten: 171
Re: Videoregistratie SGG Hans Rensen on line
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2010, 10:41:14 »
ook ik vind het geluid een probleem, en de video, ik ben meer benieuwd naar de video van de presentatie door Cuno omdat het er dan op aankomt wat je van het beeld kunt lezen (herkennen) i.c.m. de verstaanbaarheid.....
Jaap

Ed Diersmann

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Videoregistratie SGG Hans Rensen on line
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2010, 18:04:07 »
De link en het wachtwoord staan op het afgeschermde deel van de SGG website.

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Videoregistratie SGG Hans Rensen min-of-meer on line
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2010, 09:04:31 »
Een kleine discussie over het al-dan-niet openbaar beschikbaar stellen van deze registraties, en de eventuele leegloop of toeloop die dat voor de SGG teweegbrengt, heb ik als forum-moderator geschrapt (ondanks eigen deelname aan dit gesprek). Het betrof slechts 'SGG-geneuzel', dat typerend voor die vereniging is en daarmee hooguit voor enkele leden interessant kon zijn. Het hoorde eigenlijk niet thuis op dit openbare niet-SGG forum, en leidde ernstig af van de aanvankelijke vraag. Kortom: off-topic en dus foetsie. Excuus dat ik niet eerder ingegrepen heb, en excuus aan de posters die zich door de verwijdering nu mogelijk beledigd voelen.

De eerste videoregistratie staat nu verstopt op Vimeo. Via het leden deel van de SGG-site, kan je een wachtwoord achterhalen dat alsnog toegang biedt. Twee keer inloggen dus, maar het is goed te doen, en de browser kan die inlog-gegevens keurig onthouden, zodat het volgende keer nog makkelijker wordt. Bij eventuele nieuwe filmpjes (ik heb Cuno's instructie hier klaar liggen) zullen we hetzelfde wachtwoord aanhouden.

Ik hoop dat de aandacht zich nu weer richt op de inhoud. Ik vind het beduidend interessanter om te weten of dit voor herhaling vatbaar is, of de beperkte kwaliteit daartoe afdoende is, of we een andere techniek moeten uitproberen, of dat we er beter mee op kunnen houden.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2010, 09:13:51 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Videoregistratie SGG Cuno Wegman on line
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2010, 19:34:09 »
Vandaag vanaf circa 20:00 uur zal ook de videoregistratie van het Technisch blok door Cuno Wegman beschikbaar zijn:

http://www.vimeo.com/17333576.

SGG-bijeenkomst zaterdag 27 november 2010
Cuno Wegman: Wings Presentaties uitvoeren en aanleveren

Aanbeveling: full screen openen om scherm leesbaar te krijgen.

Gebruik hetzelfde wachtwoord als de vorige registratie.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2010, 19:36:52 door Joris »
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Chief John

  • Gast
Re: Videoregistraties SGG on line
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2010, 23:17:26 »
Joris,

Nogmaals dank voor al je moeite en ook voor de snelheid waarmee je de SGG-ers bedient.
De kwaliteit van het beeld valt me best mee, ofschoon je wel de HD-instelling moet activeren, hetgeen door de forse datastroom soms tot haperingen leidt en het navigeren niet echt makkelijk is.
Los van dat alles ben ik benieuwd of deze wijze van "instructiefilmpjes" produceren hoger wordt gewaardeerd dan de beeldscherminstructiefilmpjes zoals Remy van Looveren en Otto Dekkers die maakten. Misschien willen de SGG-leden/lezers van dit forum daarover een uitspraak doen..?

Groeten,

Chief John


 

Gerrit Kooren

  • Gast
Re: Videoregistraties SGG on line
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2010, 10:56:18 »
Alle lof voor de intiatieven van Joris, het is alleen jammer dat de video zo verstopt is op het net. De instructievideo's van Remy van Looveren op de SGG site zijn veel toegangkelijker en gericht op direct resultaat. Een video van een heel blok van 3/4 of een vol uur doorworstelen om enkele details terug te halen die je misschien vergeten bent is veel omslachtiger. Trouwens een notitieblokje met pen werkt ook heel goed. Mijn antwoord op de vraag van de chief is dat ik de voorkeur geef aan de instructiefilmpjes van Remy.
Gerrit Kooren

H.Benning

  • Junior
  • **
  • Berichten: 32
Re: Videoregistraties SGG on line
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2010, 11:16:22 »
Inderdaad is gisteren hard gewerkt om beide video's beschikbaar te krijgen.
De SGG heeft daarvoor een abonnement op VimeoPlus genomen omdat anders de capaciteit te klein was.
Vandaag komt er op het gesloten deel van onze SGG site een link naar beide video's ( Hans Rensen en Cuno Wegman) met een opgave van het wachtwoord om de video's te openen.
Vimeo hanteert (tijdelijke cookies) waardoor het wachtwoord enige tijd ( 1 a 2 dagen) automatisch bewaard blijft.
Bedenk dat we mog in de testfase zitten! Een en ander is nog voor verbetering vatbaar en zal waar mogelijk nog verbeterd worden.
Video's met een SW pakket opnemen levert een betere kwaliteit maar vereist niet alleen wat extra investering maar vooral veel tijd voor degene die de video's moet gaan maken! Kandidaten....? Graag aanmelden bij het SGG bestuur!!!!
Dank aan Joris, Hannie en Ed voor de uitstekende en snelle samenwerking.

Herman Benning
SGG
Sonimage