Auteur Topic: lijnen tekenen in fotoshop  (gelezen 10859 keer)

Arnold van de Kamp

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 62
lijnen tekenen in fotoshop
« Gepost op: 15 oktober 2010, 12:59:28 »
wie kan mij vertellen hoe je in fotoshop de lijnen kan maken zoals Remy van looveren die  gebruikt in zijn instructie.
misschien dom van mij maar ik weet het niet.

Arnold

Henk van der Vleuten

  • Held
  • *****
  • Berichten: 216
Re: lijnen tekenen in fotoshop
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2010, 13:57:54 »
Hallo Arnold,

Onderaan in de 3e groep (waarin ook de T van tekst) van je gereedschappen staat standaard een vierkantje. Als je daar rechts op klikt kun je ook kiezen voor een lijn. Als je dan de lijndikte op 1 of hooguit 2 pixels zet, kun je lijnen(*) tekenen. (Die is recht als er geen sprongetjes meer in zitten.)
Remy koos voor kruisen. Als je dat ook doet moet je er rekening mee houden dat tenminste een van beide lijnen nodig kunnen zijn aan de uiterste grens van je screen. Dat betekent dat je het beeld tot 200% moet vergroten om dat mogelijk te maken; dus wordt je lijn ook 2x zo dik.
Christian Horn en compagnon Matthias Hültsch gebruiken bij mijn weten geen kruis maar losse lijnen en die kunnen gewoon op 100% blijven staan. Dat kost je dan wel 2x zoveel sporen uiteraard en dus meer werk, maar ja ... hobby is hobby. Alle WP advancers hebben sporen zat. Wel groepjes maken en die openen en sluiten naar behoefte.

Henk

*
Naschrift: De te tekenen lijn heeft een pijl aan het eind. Die trek je dus over je transparante 'foto' heen.
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2010, 09:05:39 door Henk van der Vleuten »

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: lijnen tekenen in fotoshop
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2010, 14:48:06 »
Beste Arnold,

Het tekenen van lijnen zoals ik het doe:

In photoshop een nieuw transparant bestand, APS C in mijn geval, aanmaken, trek een lijn horizontaal in het midden, dit voor de berekingen. Opslaan in tiff als transparant. Het kader, zoals de hr Dekkers uitlegt, realiseer ik ook met twee bestanden, ik voorkom zo zoomen tot 202%.

Succes

Piet Bakker.   

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: lijnen tekenen in fotoshop
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2010, 00:13:00 »
Geinspireerd door de instructievideo's van de heren v Looveren en Dekkers die W.P minnend Benelux laten delen in hun kennis, gebruik ik een beeldspoor voor het kadreren van beelden, die b.v over het diogonaal lopen. In Photoshop teken ik met het gereedschap "lijn" een rechthoek met exacte maten van het beeldoppervlak, welke ik implementeer boven de masker en maskerstapel. Met laagstijl is het kader naar wens aan te passen.

Naar mijn mening is het een en ander vereenvoudigd.

Piet Bakker.