Auteur Topic: Resolutie beeld- en projectiescherm  (gelezen 10746 keer)

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Resolutie beeld- en projectiescherm
« Gepost op: 31 augustus 2010, 19:22:11 »
Saluut,

Zijn er oplossingen voor het volgende:

Het lukt mij niet gelijktijdig mijn beeldscherm op 1650 en projectiescherm 1950 in te stellen, de videokaart is een 9500GS.

prettige dag

Piet Bakker.

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Resolutie beeld- en projectiescherm
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2010, 23:20:08 »
Hallo Piet,

Jouw vraagstelling bevat niet alle elementen om een eenduidige beantwoording te kunnen geven, maar ik wil toch even een poging wagen.

Als jouw bedoeling is om op twee schermen/beeldapparaten hetzelfde beeld te tonen, waarbij elk apparaat met zijn eigen resolutie van beeld wordt voorzien, dan is het antwoord simpel: dat kan niet.

Als jouw bedoeling is om het bureaublad van Windows over twee beeldapparaten te verdelen, bijvoorbeeld de tijdlijn op het ene scherm en het screen/de serie op het ander scherm, dan is dat in principe mogelijk, ook als beide apparaten een eigen resolutie hebben.
Dat moet in principe ingesteld worden via de beeldschermeigenschappen binnen Windows. Hoe je daar komt, is afhankelijk van de Windows-versie die je gebruikt (XP, Vista, 7).

Ervaring is wel: videokaarten van nVidia (daaronder valt ook jouw 9500GS) hebben vaker problemen met combinaties van verschillende resoluties dan kaarten van ATI. Dat is één van de redenen waarom Christoph Hilger, de hoofdprogrammeur van Wings Platinum, alleen met ATI-kaarten werkt.
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Resolutie beeld- en projectiescherm
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2010, 08:26:31 »
Beste Cuno

Bedankt voor je reactie.

Het is mij duidelijk, het is dus niet mogelijk het beeldscherm cq monitor met DVI, op 1650 resolutie en gelijktijdige projectie met de beamer met HDMI op 1950 resolutie in te stellen. Dan blijft mijn vraag, zijn daar oplossingen voor, b.v een tweede kaart in de pc met Vista syteem, ik orrienteer mij op vervanging van de kaart, misschien advies? of leven met het ongemak en tijdens presentatie switchen naar 1950.

Prettige dag

Piet Bakker.

 

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Resolutie beeld- en projectiescherm
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2010, 18:12:38 »
Hallo Piet,

Jouw vervolgvraag (of eigenlijk "herhaalvraag") ontbeert nog steeds de duidelijkheid die nodig is om de vraag echt goed te beantwoorden:
"gelijktijdige projectie" zegt namelijk niets over "hetzelfde beeld gelijktijdig op beide schermen"  of "beide schermen gelijktijdig in gebruik om 'iets' te tonen".
Voor de volledigheid: ik neem aan dat je 1680 en 1920 bedoelt waar je het hebt over 1650 en 1950.

In het eerste geval blijft het antwoord zoals eerder gegeven: dat kan niet. Ongeacht het aantal of type videokaarten. Deze manier van tonen van beelden zou namelijk vereisen dat de aanleverende software synchroon twee verschillende versies van dezelfde serie genereert.
Als de kleinere monitor wel overweg kan met het signaal in hoge resolutie (en dan zelf het beeld verkleint naar zijn eigen resolutie), dan is er niets op tegen om tijdens presentaties (die dan blijkbaar op monitor en beamer gelijktijdig getoond moeten worden) de hoge resolutie in te stellen en tijdens "normaal" gebruik de lagere resolutie.

Voor de tweede situatie blijft het eerdere antwoord onveranderd.

Een advies voor een vervangende kaart: ATI 3870, 4870, 5850, 5870 of 5890.
AVé,
Cuno

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Resolutie beeld- en projectiescherm
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2010, 19:23:47 »
Cuno,

Het is mij duidelijk, ondanks mijn onduidelijkheid naar jouw. Het gaat inderdaad om het zelfde beeld, bewerken op de monitor, vervolgens presenteren via de beamer, en bedankt voor het advies.

Veel lol

Piet Bakker.