Auteur Topic: Beamer  (gelezen 20517 keer)

Wim van Dijk

  • Junior
  • **
  • Berichten: 30
Beamer
« Gepost op: 26 juli 2010, 11:23:53 »
Ik ben op zoek naar een beamer. Omdat ik nogal een onhandige kamerindeling heb ontkom ik er niet aan om de beamer circa 3,5 meter van het scherm op te hangen. Ik zit er dus behoorlijk met de neus op. Het is de bedoeling dat hij gebruikt gaat worden voor WP-presentaties (voornamelijk foto's). Wat is een goede budgetbeamer. Ik denk zelf aan een budget van circa € 1.500 (mag ook goedkoper  ;)).

Dan nog een ander vraagje. Ik zie op internet enorme prijsverschillen. Bijv. de SX800 van Canon wordt aangeboden voor € 2.200 tot € 1.350 (incl. BTW). Hoe kan dat?
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijk

Piet Huijgens

  • Junior
  • **
  • Berichten: 38
Re: Beamer
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2010, 15:20:36 »
Hallo Wim


De projectieafstand van 3.5 meter tot het scherm is met canon geen probleem,je kunt dan minimaal 110 cm x 140 cm en maximaal 180 x 240 cm projecteren met alle mogelijkheden daar tussen.
Canon maakt gebruik van het  LCOS systeem wat een zeer goed beeld geeft ( werk zelf ook met canon beamer) en de sx 800 heeft een native sxga resolutie (1400 x 1050).

Wat betreft de prijzen zou ik zeggen neus goed rond en doe je voordeel,veel succes

Groet

Piet Huijgens

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beamer
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2010, 20:15:56 »
Hallo Wim,

Bij de keuze van een beamer is het belangrijk om voor jezelf vast te stellen welke beeldverhouding de beamer moet hebben. Tegenwoordig is "HD" sterk in opkomst, vooral in de beeldschermen, maar ook bij de beamers.
De door Piet genoemde beamer van Canon heeft een beeldverhouding van 4:3 (1400x1050). Een voorbeeld van een beamer die een "HD"-verhouding van 16:9 (met de volledige HD-resolutie van 1920x1080 beeldpunten) heeft, is de Optoma HD20. Deze actuele beamer valt met een prijs van 999 euro (NDS - AV Stumpfl Nederland) ook ruim binnen jouw budget.
AVé,
Cuno

Wim van Dijk

  • Junior
  • **
  • Berichten: 30
Re: Beamer
« Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2010, 11:49:15 »
Bedankt voor de reacties. Ga vanmiddag naar Houten voor de HD20.
Met vriendelijke groet,

Wim van Dijk

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Beamer
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2010, 13:17:02 »
vraagje voor Cuno:
Halo Cuno, wat gebeurt er als ik bv de Optoma HD20 zou hebben (ga aanschaffen) en ik wil een serie met resolutie 1400x1050 vertonen? Wordt het geheel dan onscherp, of kun je dat vooraf instellen op de beamer?
Dan zal je zeggen "maak er dan eerst 1920 van", maar soms heb ik te ver ingezoomd om dat te kunnen doen.
Kan je dan niet beter toch een 1400ér kopen?

Ik ben n.l. aan het denken over een andere beamer en ik vind de optoma een aantrekkelijk idee..
Misschien kan de Chief ook meedenken?
Alvast bedankt voor een reactie,
Queenie

Piet Bakker

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 76
Re: Beamer
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2010, 09:33:44 »
Beste Queenie,

Ter beoordeling van de Optoma HD20 en voorlichting over presentatie met projectors, misschien ten overvloede, deze site. 

http://www.projectorreviews.com/

Piet Bakker


queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Beamer
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:28:22 »
Handig!
Dank je wel,
Queenie

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Beamer
« Reactie #7 Gepost op: 2 september 2010, 18:24:27 »
Hoi Queenie,

Het effect van een 1400-serie (1400x1050) op een Optoma HD-20-beamer (1920x1080) kun je zelf ongeveer beoordelen als je een foto van 1400x1050 beeldpunten vergroot naar een foto van 1440x1080. Want dat is wat er feitelijk gebeurt.

Ik heb het gisteravond even geprobeerd met mijn beamer (geen Optoma, maar JVC, wel met dezelfde resolutie; met een serie van gescande dia's) en was zeker niet ontevreden met het reslultaat.

Ik denk dat je voor de beamer-keuze meer moet kijken naar "welke series wil ik gaan maken" dan naar "welke series heb ik al". En dan is de beeldverhouding één van de elementen in de afweging. Zelf heb ik me bij de keuze (en overstap van 1400x1050 naar 1920x1080) vooral laten leiden door de series die ik nog zou willen gaan maken.
Momenteel gebruik ik geen video in mijn series, maar als je (veel) video wilt gebruiken, of het resultaat ook optimaal op (HD)-tv's wilt kunnen tonen, dan is het 16:9-formaat naar mijn bescheiden mening een veilige keuze.
En dat oudere series in 4:3 of 3:2-verhouding dan niet beeldvullend getoond worden neem ik dan voor lief.

Als je van een bestaande serie een 1920-versie wilt gaan maken, dan ga je dus ook gelijk de beeldverhouding aanpassen. In mijn ogen ben je dan een nieuwe serie oude aan het maken. Zelf besteed ik de tijd dan liever aan een écht nieuwe serie.

Als de beamer beschikt over de mogelijkheid om binnenkomend signaal dat kleiner is dan 1920x1080 "pixel-nauwkeurig" (1-op-1) weer te geven (veel monitoren kunnen dat wel, op beamers heb ik het nog niet uitgeprobeerd), dan kun je de oudere 1400-series haarscherp vertonen door de grafische kaart als vanouds in te stellen op 1400x1050 en dan de oude serie te vertonen.
AVé,
Cuno

queenie

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 59
Re: Beamer
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2010, 09:19:48 »
dank je Cuno, ik had al dit idee.
Ik ga ook niet mijn oude series opnieuw maken, maar ik wil ze wel goed kunnen vertonen. Soms heb ik behoorlijk ingezoomd omdat ik "wist" dat ik toch niet meer dan 1024 had. Die series kunnen zeker niet opgeschaald worden. Doe ik dan ook niet.
Enfin, ik kom er wel uit!
Queenie

Chief John

  • Gast
Re: Beamer
« Reactie #9 Gepost op: 9 september 2010, 22:05:24 »
Queenie,

Je mag gerust langs komen om het een en ander uit te proberen hoor...
Dan kun je met eigen ogen zien wat er gebeurt met de diverse instellingen en kan ik je nog wat tips geven om het maximale uit die mooie beamer te halen.

Groetjes,

Chief John