Auteur Topic: Tóch HD-kwaliteit op je HD-TV...  (gelezen 6382 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Tóch HD-kwaliteit op je HD-TV...
« Gepost op: 2 juli 2010, 14:54:12 »
Beste Mede-(S)Wingers
Afgelopen week had de Aldi een HD Media Player (ook wel Streamer genoemd) in de aanbieding. Heb ik gekocht en tot mijn grote genoegen kan ik nu HD-beelden op mijn HD (Ready) TV afspelen. Het kwaliteitsverschil met een gewone DVD is echt enorm... zó veel scherper! Ik doe dat als volgt: mijn pas gekochte kastje aansluiten via HDMI-kabel, op de computer in Wings een MPEG-bestand maken met als instelling: HDAV 25 fps, resolutie 1920 x 1080, dit MPEG-bestand op een externe harde schijf zetten, met de schijf naar je TV en kastje wandelen, schijf aansluiten met een USB-snoertje et voilà: je krijgt (als je alles aanzet) een browser op je scherm, klikt het bestand aan en je hebt een presentatie in HD-kwaliteit!!!
Ik ben er erg enthousiast over en wil dit even met jullie delen! Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel...
Groeten van Gemma van Voorst

Chief John

  • Gast
Re: Tóch HD-kwaliteit op je HD-TV...
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2010, 20:17:11 »
Beste Gemma,

Gefeliciteerd met je behaalde resultaat. Leuk dat je zo enthousiast bent..!

En het kan zélfs nóg mooier... Want er klopt iets niet helemaal in je werkwijze. Je hebt een HD-Ready TV (dus 1366px x 768px) en je zegt een file te maken van 1920 x 1080. Dat kan dus nooit optimaal zijn, want het scherm moet 1920 pixels in 1366 vakjes proppen en gaat dus "breuken maken". Dat "breuken maken" noemen we interpoleren en dat kost hoe dan ook altijd kwaliteit.
Wil je het helemaal optimaal hebben dan is de mooiste oplossing een Full HD scherm kopen met 1920 x 1080 pixels óf, veel goedkoper, een file maken die overenkomt met de resolutie van je scherm, dus 1366 x 768.
Lees het artikel nog eens na in de Diatoon van juni j.l. dat daar uitgebreid op in gaat. Je bent vast en zeker abonnee.

Met een warme groet,

Chief John



Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: Tóch HD-kwaliteit op je HD-TV...
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2010, 20:34:07 »
Hoi Chief
Ja, dat van die Full HD TV had ik ook al bedacht, dat is het volgende wat ik ga kopen.... Maar in afwachting van dat ding gaat het zo ook prima, de kwaliteit is nu al zóveel beter dan die van een DVD.... Ik denk trouwens dat ik dat interpoleren wel kan zien bij bepaalde vooral verticale bewegingen, dat ziet er niet gladjes genoeg uit. Overigens, ik heb jouw oplossing ook geprobeerd maar mijn Wings vertikt het aan alle kanten om een MPEG met resolutie 1366 x 768 te maken!
Bedankt voor je reactie
Gemma

Chief John

  • Gast
Re: Tóch HD-kwaliteit op je HD-TV...
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2010, 21:02:23 »
Beste Gemma,

Dat komt omdat de resolutie van een MPG-file altijd door 16 deelbaar moet zijn. Bij een WMV gaat het wel. Maar als je een MPG-file maakt van 1360 x 768 gaat het goed. Als je HD-Ready scherm een stand "native" of 1:1 of "juist" heeft, laat hij links en rechts die drie pixels weg en win je toch het laatste restje kwaliteit.

Succes!

Groeten,

Chief John

P.S. Mij hebben een Panasonic 54 Inch (137 cm) plasmascherm 1920 x 1080 in de show-tipi staan... Mensen geloven hun ogen niet...!