Auteur Topic: De-interlacen wil niet lukken  (gelezen 20376 keer)

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
De-interlacen wil niet lukken
« Gepost op: 27 januari 2010, 16:39:51 »
Goedemiddag dia-collega's ;D

Heb ik allemaal nieuwe spullen, krijg ik nóg niet wat ik wil. Daar gaat ie: sinds kort heb ik een snelle nieuwe computer, ik werk met Windows 7,  heb een HDV-camera aangeschaft (Canon HV 40), capture en bewerk mijn clips in Edius 5.11, schrijf het spul weg in Canopus HQ AVI, importeer het in Wings Platinum 3, dat gaat allemaal prima. Máár dan krijg ik aan de randjes die lelijke streepjes, dus er moet gedeinterlaced worden, zegt Stumpfl én het EHandboek. Dus dat doe ik dan, het Nee onder De-interlaced verandert in Ja MAAR ER KOMT GEEN (bestand) of (datei) ACHTER DAT ja.... en die lelijke streepjes verdwijnen (dus) ook niet. Heeft er iemand enig idee wat er verkeerd gaat? NB: bij mijn vorige filmcamera, géén HD, deed ik het precies zo en toen waren die streepjes wél weg.... Kan Wings geen HDV aan????
Ik hoop op een verlossend antwoord

Groeten en wellicht tot zaterdag
Gemma ::)

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: De-interlacen wil niet lukken
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2010, 20:36:54 »
Hallo Gemma,

Ik gebruik zelf weliswaar geen video in mijn series, dus ik spreek (schrijf) niet uit eigen ervaring, maar in het Duitse forum zijn vergelijkbare vragen gesteld geweest.
De oplossingsrichtingen daar waren:
- doe het de-interlacen al gelijk in Edius, dan hoeft WP het niet meer te doen,
- als je het in WP doet, dan moeten na het inschakelen van de optie De-interlacen de grafische bestanden (resp. intermediate videobestanden) opnieuw gemaakt worden.

Hopelijk helpt dit je verder.
AVé,
Cuno

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: De-interlacen wil niet lukken
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2010, 16:50:10 »
Hallo Cuno

Bedankt voor je snelle reactie. Helaas kan ik in Edius geen de-interlace-knop vinden, ik heb domweg geen idee hoe het zou moeten maar ik blijf dus studeren. Wel vond ik op Internet ( http://100fps.com/ een zeer duidelijk verhaal over de-interlacing maar de oplossing die daar geboden werd is mij (nog???) niet gelukt. Ik heb wel de indruk dat het probleem groter is (dus de streepjes veel duidelijker) in HD dan in gewoon DV-formaat. Heel vervelend. Ik hoop nog op een reactie van iemand die dit probleem met succes heeft overwonnen.... of er net als ik mee zit te vechten.

Bedankt en groeten
Gemma

Gemma van Voorst

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 60
Re: De-interlacen wil niet lukken
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2010, 16:51:13 »
Hallo video-(be)werkers
Nou, na een week ploeteren heb ik de oplossing gevonden: als je de videofragmenten uit Edius exporteert als MPEG HDV- bestanden kun je ze zonder meer in Wings binnenhalen en de steepjes zijn vertrokken. Voorzover ik nu kan zien blijft de kwaliteit uitstekend, in ieder geval stukken beter dan AVI-met-streepjes. Ik hoop dat mede HD-filmers hier iets aan hebben want ondanks heel veel de-interlace-artikelen op internet (met telkens een andere oplossing die bij mij bovendien niet werkte) heb ik het idee dat ik er nu uit ben. Dat wilde ik even kwijt.
Groeten Gemma