Auteur Topic: Gezicht onherkenbaar maken  (gelezen 7036 keer)

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Gezicht onherkenbaar maken
« Gepost op: 22 oktober 2009, 15:34:42 »
Is iemand al voldoende thuis in Wings 4 om te weten of en zo ja met welke masker/effect oplossing ik in een videofragment, dus dynamisch, een gezicht onherkenbaar kan maken zonder er meteen zo'n crimineel ogende zwarte balk overheen te plakken.

In een programma als Edius heb je hier een zogeheten mozaïek effect voor; zo'n semi-transparant blokkenpatroon waarachter de kleuren gewoon kloppend blijven.

Ik produceer eigenlijk nog in Wings 3 (en gebruik dan een semi-transparante alpha PNG 'vlek'), maar hoop dat het in Wings 4 makkelijker en mooier te regelen is.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Gezicht onherkenbaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2009, 09:47:56 »
Het is inmiddels vrij goed gelukt, ondanks uitblijvende reacties.

Het is inderdaad uiteindelijk relatief eenvoudig op te lossen, en typisch iets waarin de meerwaarde van Wings 4 zich bewijst. Maar tjonge, het vraagt wel even en andere manier van denken. Een filter wil vlot nog wel lukken, maar die masker-stapels, dat is meer een soort omgekeerd maskeren en daarop weer projecteren. Dat vergt wel enige Help-file studie.

Ik zal op een later moment mijn oplossing nog even omschrijven hier, voor wie het interesseert.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo

Cuno Wegman

  • Algemene moderator
  • Held
  • *****
  • Berichten: 722
Re: Gezicht onherkenbaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:39:36 »
Hallo Joris,

Ik ben geen videoot, maar weet wel dat dit probleem op meerdere manieren is aan te pakken.
Welke methode in jouw geval de meest effectieve is (en het meeste aansluit bij jouw wensen) is van vele factoren afhankelijk.
Wil je blokjes?
Wil je wazigheid (blurr)?
Staat het te bedekken deel stil?
Je kunt werken via de effecten,
je kunt werken via de effecten plus statische maskers,
je kunt werken via de dynamische maskers,
en straks ook nog met een combinatie van effecten en dynamische maskers...

Het gebruik van "maskerstapel" en "beeldstapel" vereist dat je het systeem dat erachter zit door hebt. En voor iedereen die daar meer over wil weten: tijdens de komende bijeenkomsten van de Stumpfl Gebruikersgroep zal daar de nodige aandacht aan worden geschonken.
[reclame]
Dus voor iedereen die nog geen lid is: het is de moeite waard, zie www.stumpfl.nl
[einde reclame]

AVé,
Cuno

Joris

  • Forumbeheerder
  • Senior
  • *****
  • Berichten: 147
Re: Gezicht onherkenbaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2009, 18:37:50 »
Citaat
Wil je blokjes?
Wil je wazigheid (blurr)?

Blokjes. Pixelation dus als effect, lijkt me.

Citaat
Staat het te bedekken deel stil?

In mijn geval niet. Dus hier wordt het even jammer dat je geen videoot bent; maar verder is het ook voor niet-videoten interessant zou ik zo zeggen.

Citaat
Je kunt werken via de effecten,
je kunt werken via de effecten plus statische maskers,
je kunt werken via de dynamische maskers,
en straks ook nog met een combinatie van effecten en dynamische maskers...

Dat dynamische masker, dat maakt nog even nieuwsgierig.

Ik zit even niet achter de Wings-PC nu, dus uit mijn hoofd:
  • ik heb betreffende beeldlaag gekopieerd en een spoortje hoger er overheen gelegd; of eigenlijk heb ik gewoon het spoor gedupliceerd (staat het voor de volgende fragmenten ook vast klaar)
  • de hoger gelegen kopie heb ik het pixelation effect meegegeven (en de blokdichtheid en -diepte naar wens aangepast)
  • een beeldstapel laag hiervan gemaakt
  • een transparant masker in een nog hoger gelegen spoor geplaatst met transparant 'gat' voor plek waar pixeleffect moet komen (omvang van gezicht in onderliggend beeld)
  • een bovenste masker laag hiervan gemaakt
  • en o ja, even de opties aangepast om die masker grappen überhaupt te laten werken (niet vergeten!)
  • en kijk dan zeg: ik zie door juist het afgedekte maskerdeel de onderste beeldlaag terug (dus keurig videobeeld), en door het maskergat zie ik het gepixelde beeld
  • fantastisch!
  • en met dat maskertje kan ik vervolgens aan het schuiven slaan (keyframe sturing, mits het niet transparante deel veel groter is dan de afbeeldingsmaat); ik kan het 'effect-gat' met het hoofd mee laten bewegen, zodat het alsmaar gepixeld blijft

Citaat
Het gebruik van "maskerstapel" en "beeldstapel" vereist dat je het systeem dat erachter zit door hebt. En voor iedereen die daar meer over wil weten: tijdens de komende bijeenkomsten van de Stumpfl Gebruikersgroep zal daar de nodige aandacht aan worden geschonken.

Ik verheug me nu al. 't Is best een puzzel om het allemaal uit de help file te halen, als je alleen nog maar weet waar je uit wilt komen en je het traject nog niet kent.
Groet, Joris Lange
www.jorislange.nl
websites en webvideo